Valószínűleg nem cseng ismerősen számodra a Starschema név. Nem vagy egyedül: a budapesti cég, amit 11 éve alapítottak a tulajdonosok, kezdetben multiknak végzett különféle IT szolgáltatásokat, és semmi olyasmivel nem foglalkoztak soha, amit mi rendeltünk volna meg saját magunknak. Ma viszont már mindennapos vendégek a Szilícium-völgyben, USA-beli front office-szal rendelkeznek, és zsíros üzleteket kötnek az Apple-lel is olyan megbízásokra vonatkozóan, amik megértése sem egyszerű az átlagembernek.

A Starschema segít az Apple-nek, hogy miként dolgozza fel a temérdek adatát, amik beérkeznek hozzájuk, annak érdekében, hogy jobb szolgáltatást nyújthassanak, vagy költséghatékonyabban működjenek.

Földi Tamással a Starschema irodájában találkoztam, a Váci úton. Három szintet bérelnek, elég impresszív a belső tér, kevés az álmennyezet, és van például Xbox szoba. Tamás egy terepmintás felsőt és zsebes nadrágot visel, lazán lehuppan az irodája kanapéjára, nem kelt olyan benyomást, mint aki épp most jött a Szilícium-völgyből, vagy mint aki egy két és félmilliárdos éves bevétellel rendelkező cég ügyvezetője.

dsc07098.JPG

Bocsánat ha nem vagyok a topon, de jetlagem van

- kezdi Tamás. Épp Kaliforniából jött, úgyhogy nem is nagyon nyúzom, voltaképp egyetlen kérdésben össze tudom foglalni, mi érdekel:

Mi az a tudás, amivel kereskednek, hogyan szerezték meg ezt a tudást, és hogyan adták el azt olyan cégeknek, mint az Apple, Facebook, GE, Netflix?

A Starschema jelenleg két dologban segít az Apple-nek. Az egyik, hogy megpróbálják lokalizálni, felderíteni azokat a bűnözői hálózatokat, akik jellemzően Afrikában megvásárolják a rotty állapotba került iPhone-okat, amiket az Egyesült Államokba átszállítva kicseréltetik az Apple Store-okban, hogy aztán jó állapotban eladják. Az USA-ban ugyanis szó nélkül adnak egy új telefont, nem nagyon javítgatnak, szervizelnek, így aztán lopott telefonok kifehérítésére is alkalmas a módszer. A Starschema dolga, hogy kitalálja a töménytelen mennyiségű szervizadatokból, hogy mi történik pontosan a világban, kik ügyeskednek és hol.

A másik, amiben az Apple-nek nyújtanak szolgáltatást, az Apple Care-adatok feldolgozása. Két ugyanolyannak látszó iPhone ugyanis rengetegféle verzióban létezik a piacon, attól függően, hogy az egyes alkatrészeket mely gyártók szállították. Jó lenne tudni, hogy mely gyártó mely alkatrészével, vagy a gyártás mely pontjával van gond, ami azért sem egyszerű, mert egy chipset hiba sokszor akksiproblémára vezethető vissza, hiszen az adott túlfeszültséget például.

A cég munkatársai nyilván nem erre a problémacsomagra készültek egész életükben, nincs olyan, hogy afrikai szervizmaffia-felderítés a Big Datában. De majdnem:

Tamás elmondta, hogy a titkuk a specializálódás. Kitalálni, milyen specializált tudásra lehetne szüksége a nagyoknak, és arra az egy valamire kínálni megoldást.

Nincs olyan cég, legyen akár egy Apple, ahol nem szívesen hallgatnak meg téged, ha megoldást kínálsz a problémájukra úgy, hogy közben nem égeted le magad azzal, hogy tájékozatlan vagy.

Ehhez a Starschema már 5-6 éve kísérletezik. Olyan piaci megoldásokat, szoftvereket, innovációkat használnak, amiket kevesen. Invesztálnak a ritka tudásba, szakértőjévé válnak még azelőtt, hogy ráugrana a piac. Ilyen volt a nyílt forráskódú Big Data rendszerek, most pedig GPU alapú adatbázis-kezelőkkel foglalkoznak, mert úgy érzik, hogy ennek lesz piaca pár év múlva. Az új technológiákat építőknek ugyanis az az érdeke, hogy a piacon legyenek hozzáértő mérnökök, így nem mindig kell fizetni ezekért az egyébként drága rendszerekért.

És hogy hogyan adják el az óriásoknak magukat? Szakmai blogokkal, meetupokon való részvétellel, és az Engineering as Marketing eszközeivel. Hozzá kell tenni, hogy miután kezet ráztál valakivel egy nagy cégtől, onnantól 6-12 hónap az első megrendelés, minimum. Ha viszont már bejutottál egy 10-100 ezer dolláros kis megbízással valahová, onnan már ki tudod építeni az utadat más divíziókhoz, és mivel ismersz bent embereket, le tudod őket informálni az ötleteddel kapcsolatban. Amennyire lehetséges, rálátsz a belső folyamatokra, így egy prezentációra már sokkal nagyobb tudással érkezhetsz.

Persze ehhez kötelező egy amerikai iroda, hogy személyesen meglegyen a mindennapi kapcsolat. A Bay Areában tökéletesen megértik, hogy az IT back office valahol a világ másik részén van, és Magyarország ebből a szempontból nem is cseng rosszul. De a Starschema hosszabb távú célja, hogy valóban nemzetközi céggé váljon, nem feltétlenül a mostani Budapest-fejnehéz megoldással.

Hogy aztán mit hoz a jövő, még több sok százmilliós megrendelést, vagy épp egy combos felvásárlást, nem tudni. Egyébként megtudtam azt is, hogy az Apple a tech-óriások piacán is meglepően jól fizetnek az alvállalkozóknak - nyilván a szolgáltatásra vonatkozóan, azt már mindannyian lekövettük, hogy alkatrész beszállítókat milyen gyorsan padlóra tudnak küldeni.