Filmek, könyvek és képregények a múlt századból

Chief Brody

Lódító filmposzterek

2016. november 01. - Chief Brody

Az Alien kult-plakátjáról írva ötlött fel bennem, hogy érdemes lenne néhány, a figyelemfelkeltés ürügyén „füllentő” filmposzterről megemlékezni. Tudom, hogy a világháló tele van a volt szocialista, távol-keleti vagy afrikai országok bizarr filmplakátjaival, no meg a B-kategóriás, kis költségvetésű művek szándékosan túltolt dizájnú promócióival, de az A-ligában, sőt a klasszikusok vonatkozásában is akadhatunk gyöngyszemekre. Mindezt persze nem kell bántásnak tekinteni: szeretjük ezeket a grafikákat és festményeket, a túlzások pedig beleférnek a művészi szabadságba, és a financiális megfontolások is érthetők.

KÉMEK A SASFÉSZEKBEN (1968)

Where_eagles_dare

A filmben valóban van egy lanovkás akciójelenet, de a poszteren látható légtornász-gyakorlatoktól azért az elég távol áll. A bugyuta szlogen csak ráadás: "Smith őrnagy, Schaffer hadnagy és egy Mary nevű gyönyörű szőke egy hétvégén elhatározták, hogy megnyerik a II. világháborút"

KING KONG (1976)

kong76

Bármilyen súlyos egyéniség is Kong, azért a filmben bizony jócskán eltörpül az akkor pár éve megnyitott World Trade Center mellett. Az elfogadható túlzás mértéket igencsak túllépi a poszter, melyen a majom egy-egy lábát megveti az ikertornyok tetején, és a vadászrepülő hozzá viszonyított mérete és marokra fogása is elrugaszkodik a filmbéli realitástól.

kingkong4

CSILLAGOK HÁBORÚJA (1977)

star-wars-jung-hildebrandt3

Leia hercegnő meztelen végtagjait valójában csak hat évvel később, A Jedi visszatér-ben csodálhattuk meg, a Jabba által rákényszerített rabszolga-bikininek köszönhetően. Luke mellkas-izomzata sem feltétlenül autentikus. Az alkotó, Tom Jung visszaemlékezése szerint a IV. epizód hűvös, konzervatív szenátornőjét és nyiszlett parasztgyerekét közönségvonzó célzattal változtatták szexis fantasy-hercegnővé és kigyúrt harcossá a poszteren. A Leiát alakító Carrie Fisher édesanyjának, (a szintén színésznő) Debbie Reynolds-nak annyira megtetszett a festmény, hogy rendelt egy másolatot Jungtól.

ORCA – A GYILKOS BÁLNA (1977)

MPW-32490cc

Ismét a méret a lényeg. A plakáton kék bálnányi vagy ámbrás cetnyi méretűre nagyított kardszárnyú delfin a valóságban maximum 10 méteresre nő, és ezt a tényt a film is tiszteletben tartotta.

A CÁPA 2 (1978)

jaws2poster

Bár az első rész kultikus plakátján sem stimmelnek az arányok, ott ez nyilvánvaló művészi koncepció, míg itt tényleg azt akarják elhitetni velünk, hogy egy megalodon méretű cápa készül bekapni szerencsétlen vízisízőt.

KRAMER KONTRA KRAMER (1979)

Névtelen-3

Aki látta a drámai hatású filmet, annak nem kell elmagyarázni a poszter idillikus üzenetének abszurditását. A film hangvétele és a promóció közötti kontraszt persze nyilvánvalóan szándékos, ettől függetlenül jómagam nem tartom túl szerencsés ötletnek.

HALÁLOS VADÁSZAT / VADÁSZAT ÉLETRE-HALÁLRA (1981)

mann_wird_zur_bestie_ein

A film német plakátján ("A vadállattá váló férfi") látható, trendi bőrdzsekit és inget viselő, jól fésült Charles Bronson alapján senki nem gondolná, hogy a mozi a fagyos Yukon-vidéken játszódik az 1930-as évek elején, prémvadászok, aranyásók, gyilkosok és lovas rendőrök között.

bronson

MENEKÜLÉS NEW YORKBÓL (1981)

escape-from-new-york

A filmben helyén maradt a Szabadság-szobor feje. Ha ilyet akarunk látni a mozivásznon, nézzük meg a klasszikus A majmok bolygójá-t vagy Roland Emmerich bármelyik művét.

Egy későbbi DVD-borítón kígyótetoválást láthatunk „Snake” (kígyó) Plissken felkarján, holott a film tanúsága szerint a hasára varratott egy kobrát, de az is másképpen néz ki, mint a borítón lévő. Ráadásul Snake nem a filmben használt MAC-10-es géppisztolyt tartja a kezében.

19-og

plissken-tattoo2

Ha már itt tartunk, a kobra-tetkót látva a film német címe (Die Klapperschlange - A csörgőkígyó) is mellényúlásnak tűnik. Végül érdemes egy pillantást vetni Carpenter remekének olasz plakátjára is, mivel az az előző két festmény minden „hibáját” egyesíti magában, és még Kurt Russell izomzatát is jelentősen felpumpálták rajta.

italian-escape-from-new-york2

USA INVÁZIÓ / TOMBOLÓ TERROR (1985)

chuck-norris-27

A bevezetővel ellentétben ez bizony B-film a javából, így némileg kilóg a sorból, mégis bátorkodom bemutatni, mivel a filmbéli kisvárosi és kisstílű csihi-puhival ellentétben a Cannon Films plakátja tökéletesen alátámasztja a film nagyratörő és félrevezető címét, és a New York-i felhőkarcolók meg a Capitolium bevonásával valóban grandiózus inváziót ígér.

47 RONIN (2013)

forty_seven_ronin_ver7

A film plakátja kiemelt helyen és méretben mutatja az ígéretes kinézetű tetovált karaktert. A moziból kijövet jól elgondolkodhattunk rajta, mivel érdemelte ezt ki a pár percig látható mellékszereplő.

A bejegyzés trackback címe:

https://chiefbrody.blog.hu/api/trackback/id/tr7212529961

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Orltran 2016.11.02. 08:56:27

Azzal, hogy a plakátra látvány kell. Egyébként ezek max enyhén túlzó filmposzterek...

Prof. William 2016.11.02. 08:58:05

Jó palkátok! A 47 Ronin plakátjához még annyit hogy ráadásul még maga a FŐSZEREPLŐ sincs rajta plakáton mert Keenau igen csak mellékszereplő volt.

Bergyilkos Bohoc 2016.11.02. 09:12:42

@Bergyilkos Bohoc: Oké ezt végül is elkúrtam, mert a cikk említi a "szocialista" plakátokat. Csak az SW-ról és az Alienről egyből beugrott.

szemi90 2016.11.02. 09:14:58

Már nem azért, de Chuck Norris-os plakáton a Capitolium van, nem a Fehér ház.

Buchhalter 2016.11.02. 09:22:34

Nálam a Kémek a Sasfészekben nagyon kivágta a biztosítékot,Igazi USA propaganda film a szuper szövetséges mini csapatról akik minimális veszteséggel uszkve kiírtanak 200 német katonát.A könyvben a tizede se hall meg . Ott inkább a kémek egymás közti leszámolására építenek.Az meg csak hab a tortán ,hogy az egész meg sem történt ill annyi alapja volt a történetnek,hogy tényleg német fogságba esett egy alteregóval helyetesítet magas rangú tiszt ,aki dezinformációval egy darabig megvezette a franciaországi német csapatok vezérkarát.

Dr. Trejo 2016.11.02. 10:40:19

Nekem Chuck világító géppisztolyai tetszenek a legjobban. Ha valaki látta a filmet mesélje már el, mi volt ezeknek a szerepe? Belevilágított az ellenség szemébe?

Chief Brody 2016.11.02. 11:37:32

@szemi90: Köszönöm a helyreigazítást, természetesen igazad van, javítva!

Chief Brody 2016.11.02. 12:03:18

@Orltran: Attól függ, mit értünk enyhe túlzás alatt. A Menekülés New Yorkban posztere esetén például az A majmok bolygója ikonikus utolsó képsorának beidézése posztapokaliptikus filmet ígér, holott "csak" a rendőrállam által kialakított szuperbörtön a helyszín. Egyébként magam is a "lódító" kifejezést használtam a címben, ami pont annyira megengedő, mint az "enyhe túlzás". Az meg, hogy látvány kell a poszterre, még véletlenül sem igaz ilyen kinyilatkoztatás-szinten. Érdemes megnézni a Keresztapa-filmek posztereit, még véletlenül sem látványosak, mégis milyen kifejezőek. A látványosság ráadásul nem egyenlő a túlzással, Roger Kastel A Birodalom visszavág posztere például szerintem minden idők legszebb filmplakátja, mégis minden részletében hű a filmhez.

Gukker 2016.11.02. 12:34:32

Azért A Menekülés New Yorkból plakáton említésre méltó még a Szabadság szobor mérete is. A valóságban sokkal-sokkal kisebb. Hasonló probléma volt a Cloverfieldben is. Ott a mozi verzióban nagyobbra kellett méretezni a fejet, ugyanis tesztvetítéskor a közönség nem hitte el, hogy az olyan kicsi, mint amekkora a filmben szereplő valódi.

Field64 2016.11.02. 13:30:38

Túlzás ide vagy oda, némelyik poszter nekem jobban tetszik, mint a film, amelyhez készült.

lutria 2016.11.02. 16:54:03

Én azt sem értettem soha hogy vajon miért kellene a King Kong-hoz-vagy bármilyen más céltárgyhoz- kartávolságon belül (vagy akár 100 méteren belül)repülni bármilyen légijárművel is ahoz hogy biztos találatot érjünk el rajta egy sorozatlövő fegyverrel... Charles Bronzon plakáton a kezében milyen fegyver van,a csöve szerint egy Winchester ismétlőpuska,de pisztolymarkolata van és valamiféle rúdszerű kihajtható UZI/AMD válltámasza... A szabadság szobor lezuhant feje hogyan kerülne New York belvárosába amikor a szobor kint van az öbölben egy szigeten? @Dr. Trejo: Azok a hóna alá rögzített mini uzik(vagy valami hasonlók) a filmben kb.annyi ideig láthatóak amíg kilő velük egy tárat(~5sec)azután eldobja őket.

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2020.01.25. 20:16:32

A Kramer kontra Kramer plakátjának "idillje" kicsit beugratott téged... :) Ha jobban megnézed, ez egy "duplafenekű" kép, amin egyedül Streep tűnik felhőtlenül boldognak, Hoffman arckifejezése inkább ragadozóéra emlékeztet, és (a lényeg!) a bal kezével mintha fogva tartaná a feleségét, ami nem kerüli el a kissrác figyelmét sem, meglehetősen gyanakodva nézi az apja kézfejét (tehát nem a kamerába néz, mint a többiek), és nem is mosolyog igazán, inkább szkeptikus vagy értetlen az arca. (Plusz az apjával nem is érintkezik, az anyja tartja, az apa tulajdonképpen mögöttük áll kicsit fenyegetően, behajolva.) Ez egy tudatosan megrendezett kép, ami -- szándéka szerint -- azt sugallja, hogy valami (már) nem stimmel ezzel a családdal.
süti beállítások módosítása