Mintha az utolsó futam lett volna

Sebastian Vettel nyolcfutamnyi nélkülözés után megnyerte a Brazil Nagydíjat, míg az újdonsült négyszeres világbajnok Lewis Hamilton lecsúszott a dobogóról. Kaptunk egy zúzós rajtot, valaki pedig ismét elköszönt hazai közönségétől.   


Két héttel ezelőtt a Mexikói Nagydíjat követő első órákban kijelentettem, hogy gyűlölöm az egészet. Első felindulásomban írtam pár durva mondatot, aztán bezártam a Wordöt és döntöttem: annak érdekében, hogy a jövőben újból megszeressem, átmenetileg elzárom magam a Forma-1-től. Határozatlan időre minden felületen felfüggesztettem a hírolvasást. Egy-két címbe vagy képbe belefutottam, de a 2021-től várható motorszabályokról szóló hírt kivéve semmire sem kattintottam rá. Amikor feloldottam a hírzárlatot, rögtön Felipe Massa visszavonulásába futottam bele. Sóhajtottam. Nyilatkozott furcsákat ő is, és a Williams is, egyértelmű volt, hogy a csapat lesz az, ami kimondja az utolsó szót. Megint. Véglegesen. Tavaly feltettem a visszavonulás-gyanúsok listájára, majd rám cáfolt, amikor idén januárban visszatért. Örültem a hírnek, míg mások olyannyira nem, hogy kiverték nálam a biztosítékot. Ne már. Ahogyan Massa sem bánja a pályafutása egyik pillanatát sem, én sem bánom, hogy megírtam azt a posztot. Csak a megosztó személyiségek képesek szélsőséges érzelmeket kiváltani, és Massa ilyen. Valakinek a szívek bajnoka, míg másoknak egy olyan versenyző, aki nem tudja, mikor van elég. Akár ott lesz Abu-Dhabiban, akár nem, úgy tűnt, elfogadta, hogy vége. De mintha az utolsó lett volna…
#ObrigadoFelipe

Egyszer már visszatért az a bizonyos mutatóujj. Volt honnan visszatérnie, ugyanis Vettel valahol a Hungaroringen hagyta. Sokan ujjongtak, hogy hurrá, 2017-ben összecsap az elmúlt tíz év két nagyágyúja, aztán Mexikóban mégis úgy alakult, hogy nem Vettel ünnepelhette az ötödik bajnoki címét, hanem Hamilton iratkozott fel a négyszeresek szűk listájára. Egálba kerültek. Itt most leállítom magam, és nem kezdek el bicskanyitogató mondatokat idézni Hamiltontól, aki szerint nem is Vettel a következő kihívója, hanem Max Verstappen stb., de ha már a holland a téma, őt sem fogom azért ekézni, amiért két győztes futam után rögtön a 2018-as bajnoki címről álmodik. A Red Bull tavaly év végén is optimistán nézett előre, az új szezonban mégis tizenkét, többnyire műszaki hiba miatt elkönyvelt kiesésnél tartanak. És ez csak a Red Bull, a másik két Renault motoros csapat megbízhatósága is egyenlő az orosz rulettel. Nem tudom, mi a bosszantóbb: amikor egy csapat önmagát írja ki a bajnokságból, vagy ha a motorszállítójuk teszi velük ugyanezt. Mivel szemünk előtt zajlik a szakítás a Renault és a Toro Rosso között, jobb, ha a Red Bull nem ringatja hiú ábrándokba a versenyzőit. A gyári Renault-nak nem érdeke, hogy a partnerei erősebbek legyenek nála, éppen ezért ők mondták ki, hogy nem kívánják meghosszabbítani a tízéves múltra visszatekintő együttműködésüket a Red Bullal. Leigazoltak egy olyan szakembert, aki mindent tud a 2018-as autókról. Mármint az összesről. Ő az a bizonyos Marcin Budkowski, aki egyenesen az FIA-tól érkezik hozzájuk, és amely lépés ellen hasztalan tiltakoztak a csapatok.Mutatóujj, "fánk", így ünnepelt a győztes

Az időjárás-előrejelzések esőt mutattak az időmérőre, mégsem a csapadék érkezése/nem érkezése szólt bele végeredménybe, hanem Hamilton vezetői hibája a Q1 legelején. Régen törte össze ennyire az autóját. A szabadedzéseken ugyan háromból három Mercedes elsőség született, de előnyük nem volt akkora, amitől kapásból zsebükben tudhatták volna a rajtelsőséget is. Hamilton idő előtti kiszállását követően Valtteri Bottasra hárult a feladat, hogy megszerezze az idei 14. Mercedes pole pozíciót, melyet végül 38 ezreddel kaparintott meg az utolsó gyorskörén hibázó Vettel elől. Mercedes-szendvicsbe került a mezőny, második-harmadik helyen a Ferrarik, mögöttük a Red Bullok, száraznak ígérkező vasárnap, avagy küszöbön volt a dögunalom? Lehetett reménykedni, hogy:

- Vettel előz a rajtnál: pipa

- Verstappen is előz a rajtnál: nem jött be

- közel az első kanyar, tehát nagy az esély rajtbalesetre: pipa

- a boxból rajtoló Hamilton ledarál, akit csak tud: pipa

- a motorcsere miatt hátulról induló Daniel Ricciardo is: pipa

- elhangzik valami bődületes hülyeség a közvetítésben: pipa

- Massát felhívják a dobogóra: pipa

Bottas egy győzelemmel életben tarthatta volna a bajnoki második helyhez fűzött reményeit, ám azzal, hogy Vettel fordult el elsőként a célegyenes után, minden oka megvan az önvádra. Ráadásul Vettel elismerte, hogy a jó rajtja nélkül nem tudta volna megelőzni a bivalyerős Mercedest. Azt a Mercedest, amiben nem cseréltek ki minden lényeges elemet, mint Hamiltonéban. A Ferrari lemásolta Vettellel Bottas taktikáját, aki akkor sem engedett ki látványosan, miután nem vált be az elévágási kísérlete. Az első négyes szorosan, de azért gumikímélő üzemmódban, biztonságos távolságból követte egymást. Láttunk idén sokkal durvább vonatozásokat is, amikor meg sem próbáltak előzni, így túlzás azt állítani, hogy Brazíliában is kötött pályán zajlott volna a verseny. Viszont ha megnézzük, milyen előzések történtek, árnyaltabbá válik a kép. Tudott előzni Massa a Williamsszel… egy McLarent. Hamiltonnak nem kellett kímélnie a motort, ráadásul még a Mercedeses autóknak sem akaródzott visszatámadniuk, mialatt egyesével átgázolt a mezőnyön.Kimi Raikkönen autója a rajt előtt nem mindig továbbította a csapata felé a telemetriai adatokat

Daniel Ricciardo a mexikói hétvégéhez hasonlóan ismételten a mezőny sűrűjéből indulhatott. A saját autója helyett (vagy inkább mellett) most a többiekén múlt, hogy meglátja-e a kockás zászlót: vétlenként keveredett bele a Kevin Magnussen által elindított hármas balesetbe, hátulról ütést kapott, megforgott, és visszaesett a legutolsó helyre. Felzárkózását látva fel se tűnt, hogy a Red Bull a tempó helyett a megbízhatóságot választotta, de ha megint a felszín alá nézünk, kiderül, hogy alacsonyabb teljesítményű motorral is fennmaradt a csapatok közti óriási különbség. Arra gondolok, hogy az konstruktőri táblázat a negyedik helyezettje (Force India) elérhetetlen az ötödiknek (Williams), az ötödik pedig szintén elérhetetlen a hatodiknak (Toro Rosso). Ezen a versenyen nem csak a Red Bull tekerte lentebb az erőforrását, hanem a Force India is, mert 1, minél több pontot szerez egy csapat, annál magasabb összeget kell nevezési összegként befizetnie a következő évre, és 2, a Toro Rossóhoz hasonlóan ők is fogytán vannak alkatrészekből. Képtelenség előre lépni, ha a privát csapatok költségvetésének egyik jelentős hányadát elviszik a motorok és a járulékos részek, amely elemekből egyre kevesebbet lehet felhasználni, mégis egyre többe kerülnek, a másik nagy hányadát pedig beszedi a Forma-1 megreformálójának tartott Liberty Media, mondván, sokba került az első évük a Forma-1 élén.        Taktikai helycsere, leánykori nevén csapatutasítás is történt. Ricciardo elengedte Verstappent

A többiek:

Williams: Massa hetedik hellyel köszönt el Interlagostól. Nekem nem is a Fernando Alonsóval vívott csatája tetszett a legjobban, hanem az, ahogyan a spanyol kint a pályán és a parc fermében is megtapsolta. Lance Strollt az időmérő előtt váltócsere, a versenyen két körrel a vége előtt defekt sújtotta.  

Force India: a csapat sietett leszögezni, hogy nem igaz, amit Sergio Perez állított, vagyis továbbra is tilos a nyílt küzdelem közte és Esteban Ocon között. A francia sokáig álldogált a pálya szélén, miután életében először kiesett egy F1-es futamon. A huszonnyolcadikon. Perez újabb két pontot szerzett, amivel növelhette előnyét a csapattársával szemben. Elméletben még van esély a helycserére, viszont Ocon hiába végzett eggyel többször pontszerző helyen, azt rendszerint Perez mögött tette.

Toro Rosso: menetrendszerű büntetések, menetrendszerű dupla nulla. A legrosszabb forgatókönyv szerint alkatrészhiány miatt kihagyhatják a szezonzárót. A humoruknál vannak, mert kijelentették, nem félnek a Hondától, mert most is minden hétvégén motort cserélnek. Brendon Hartley kétszeres WEC bajnokként és születésnaposként érkezett, de a tortájánál és a Q2-be kerülésnél nem örülhetett másnak. Pierre Gasly legalább célba ért… igaz, hatvannal.

Renault: a körhátrányban leintett Nico Hulkenberg pontjával eggyel közelebb léptek a Toro Rossóhoz, azonban hátrafelé is figyelniük kell.

Haas: a dupla nulla ellenére közelebb állnak a Renault-hoz, mint a franciák a Toro Rossóhoz. Mindkét versenyzőjük balesetbe keveredett. Magnussen kiesett a rajtnál, Romain Grosjeant pedig nem mentették fel a versenybírák, hanem megbüntették, amiért összeért Oconnal. Defekttől irányíthatatlan autó = plusz10 másodperc. Már megint a következetlenség.A forgás, amit rosszul ítéltek meg 

McLaren: Fernando, Felipe was faster. Alonso legjobb mclarenes rajthelyét követően nyolcadik lett, Stoffel Vandoorne kiesett a rajtnál a hármas balesetben.

Sauber: dupla nulla, de célba értek.

Ez történt tavaly. Eső, könny, Verstappen, vállalhatatlan közvetítés. Ó, ha már közvetítés. Szujó Zoltánnak csak a visszajátszásból esett le, hogy Verstappen nem azért hajtott át bokszutcán, hogy szemtelenül demonstrálja a csapatának, belefért volna a második kerékcsere az idejébe, hanem mert valóban behívták.

Vitriol a Facebookon

(Kommentszabály: kulturáltan.)