1937.december 21-én mutatták be a hollywoodi Carthay Circle-ben többek között Shirley Temple és Clark Gable jelenlétében a mozi első egész estét betöltő rajzfilmjét, a Hófehérke és a hét törpét. A végén a közönség könnyekre fakadt és felállva tapsolt. Erre a sikerre senki sem számított, a legkevésbé maguk az alkotók.
Walt Disney filmjét, amelyet az Amerikai Filmintézet minden idők legnagyobb animációs alkotásának választott, annak idején tiszteletbeli Oscar-díjjal jutalmazták, és bekerült az amerikai Kongresszusi Könytárba „kulturális, történelmi és esztétikai értékeinek” köszönhetően.
Disney 1934-ben jelentette be, hogy filmet terv a Grimm-testvérek meséjéből. Már kisgyerek korában megragadták a fantáziáját ezek a mesék, kamaszként pedig 1916-ban látott egy némafilmet a kis árváról és gonosz mostohájáról.
Nagy dilemmát okozott számára Hófehérke alakjának megformálása. Még Európába is elutazott, hogy választani tudjon a különböző elképzelések közül. Az animátorok véleménye szerint egy hús-vér lányt kellett modellnek venni. A választás Marge Belcher Championra és Adriana Caselottira esett. Marge 15 éves balerina volt, Ernest Belcher koreográfus lánya. A rajzolók az ő improvizációjáról mintázták Hófehérke táncát. A hang kiválasztásához mintegy 250 lányt hallgattak meg. Guido Caselotti énektanár lányának, Adrianának hangját találták a legmegfelelőbbnek. Disney-t annyira elbűvölte, hogy 970 dolláros szerződést kötött vele, de feltételként szabta, hogy a film megjelenéséig nem énekel a nyilvánosság előtt.
Walt Disney volt egyike azon kevés amerikai vállalkozóknak, akik a nagy válság idején új alkalmazottakat vettek fel. 1928-ban a Disney produkciónak még csak 10 animátora volt, de amikor elkezdték a Hófehérke munkálatait, 300 felvételére adtak fel hirdetést. A munkatársak ezt nagy lelkesedéssel fogadták, de meg voltak győződve arról, hogy a vállalkozás csődbe megye. Valóban volt egy pont, amikor Disney-nek elfogyott a pénze, ő azonban nem esett pánikba. Meghívták a Bank of America egyik vezetőjét, akinek levetítették az akkor még hang nélküli filmet, amelyhez minden szereplő szövegét Disney mondta el. A vetítés végén a bankár megjósolta, hogy a film rengeteg pénzt fog hozni. Innentől kezdve a munkálatokat minden anyagi gond nélkül folytatni tudnák, de versenyt kellett futni az idővel.
A Hófehérke két héttel a bemutató előtt készült el. A promócióra és a reklámra nem maradt egy árva dollár sem. Félméteres plakátokat csináltak, amelyeket az animátorok saját kezűleg ragasztottak fel a hirdetőoszlopokra.
A premier óriási siker volt. Amikor Hófehérke az üvegkoporsóban feküdt, a közönség zokogott – emlékeznek a szemtanúk.
A film egy év alatt 8 millió dolláros bevételt hozott, és arra késztette a Metro-Goldwyn-Mayert, hogy egy szintén látványos mesefilmmel jöjjön ki. Ez lett az Óz, a csodák csodája.
Most, Hófehérke 80. születésnapján akár ünneprontásnak is felfogható, hogy elkészítik a filmet valódi szereplőkkel. Kérdés, hogy az alkotók képesek lesznek-e megbirkózni ekkora mítosszal. Tudjuk, hogy a notórius remake-előknek már beletört a bicskája néhány próbálkozásba…
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.