Írolvasgondol

Göbölyös N. László blogja

Megértenénk-e egymást a földön kívüliekkel?

close-encounters-of-the-third-kind-1977-013-crowd-illuminated-by-alien-light.jpg

Egy napon lehet, hogy üzenetet kapunk tőlük. Lehet, hog az öregedés elleni formulát, egy korlátlan energia-forrás terveit, egy galaktikus művészeti remeket, vagy csak egyszerű üdvözletet. A baj, hogy nem fogjuk megérteni, nincsen hozzá tolmácsunk, fordítónk – írja a Le Nouvel Observateur.

A földön kívüli élet kutatói és a nyelvészek ennek tudatában vannak. Ezért rendeztek meg Los Angelesben a METI égisze alatt egy munkanapot erről a témáról.

Hogyan lehet megérteni egy ismeretlen nyelvet fordító és olyan kő nélkül, mint a Rosetta, amely lehetővé tette Champollion-nak, hogy megfejtse az egyiptomi hieroglifákat?

Sokáig arra gondoltak, hogy van olyan nyelv, amelyet minden lény megért. Ilyen a természeté, a NDS-e, vagy a matematikáé, amelyet a világegyetem nagy törvényeinek kifejezésére szolgálnak. Ezek segíségével talán lehetne kommunikálni a földön kívüliekkel.

A munkanapon részt vevő Gonzalo Munevar, az amerikai Lawrence egyetem professzora szerint tévhit azt gondolni, arra felé elindulni, hogy van velük közös tudományunk és az övék, mint a miénk, megmagyarázza a világegyetem jelenségeit. Pesszimista víziója szerint nincs ok arra gondolni, hogy a földön kívüliek agya úgy fejlődött, mint a miénk. „Minden intelligens teremtmény, amelynek fő érzékei inkább elektromosak, mint vizuálisak, számunkra idegen módon gondolkodik.”  - magyarázta.

Vannak azonban optimista tudósok is. Ilyen Noam Chomsky, aki a modern nyelvészet atyjának tekintenek. Ő azt tartja, hogy a ha egy feltételezett marslakó a Földre jönne, azt gondolná, hogy mindnyájan ugyanannak a nyelvnek a különböző dialektusait beszéljük, mivel minden földi nyelvnek van egy alapstruktúrája. Az emberi nyelveknek ugyanis sok közös pontjuk van, és ennek biológiai az eredete.

A múltban az emberiség birtokába jutott az a képesség, hogy beszéddé kombinálja a szavakat és azóta minden ember képes elsajátítani és megérteni egy nyelvet, megérteni annak struktúráját, például különbséget tenni egy főnév és egy ige között. A nyelvek gerince agyunknak az a képessége, hogy meg tudja különböztetni a szavakat, szócsoportokat, mondatokat. Az idegtudományok művelői újabban kimutatták, hogy agyunk különbözően reagál ezekre a struktúrákra.

Az egyetemes nyelvtannak ezt az elképzelését ki lehet-e terjeszteni más olyan intelligens fajokra, akik üzeneteket küldhetnek nekünk: Chomsky és kollégái, Jeff Roberts és Jeffrey Watumull úgy gondolják, igen és a nagy nehézséget az ET-kkel való kommunikációban nem a nyelvtanuk fogja okozni, hanem a kifejezési rendszerük megértése. Nyelvük idegen lesz, mondatalkotásuk szintén, de mögötte a gondolat szerkezete szerintük érthető, megfejthető lesz számunkra. 

Az egyetemes nyelvtan elméletének vannak ellenségei is. Ilyen David Everett nyelvész, aki néhány évvel ezelőtt azt fejtegette, hogy a nyelv emberi találmány egy emberi probléma megoldására. Emberek találták ki embereknek, más teremtmények nem használhatják fel. Ezzel együtt Chomskyék remélik, hogy a szintaxis szintjén van hasonlóság az emberi és a földön kívüli nyelv között, ami megkönnyítheti az üzenetek lefordítását.

A legmeglepőbb a tanácskozáson David J. Peterson jelenléte volt, aki ugyan képzettsége szerint nyelvész, de ő talált ki a Trónok harcához két nyelvet, a dothrakit és a valyriant, miként a Thor-hoz a fekete elfek nyelvét is. Ő úgy vélekedett, hogy az elképzelt nyelvek alkotásának módszerei hasznosak lehetnek az asztrobiológusoknak, amikor postájuk érkezik a csillagokból.

Mit tudnánk adni cserébe egy fejlettebb civilizációnak? – vetette fel David Helman, a vietnami Ton Duc Thang egyetem kutatója. „A genómára vonatkozó információk ésszerű csereáruk lehetnének, mivel minden ökológiai kontextusban egyediek, így a földi DNS-nek lehet értéke. De minden genóma környezetéről is kellene információkat adni. El kellene mesélni a gének történetét is, bát ez lehet, hogy etikai problémákat vetne fel.”

Az biztos, hogy a földön kívüliek megismeréséhez, megértéséhez kollektív erőfeszítésekre van szükség több szakma részéről. Akik pályaválasztáson gondolkodnak, azoknak ajánlott az űrnyelvészet. „Az asztrobiológusoknak szükségük van a nyelvészekre – mondta Laura Welcher, a METI kutatója – Az emberi kommunikációt használva modellnek, elkezdhetjük egy hosszú távú kommunikáció elveinek és gyakorlatának kidolgozását. Generációkra lesz szükség, a kétirányú kommunikáció kialakításához.”

De a nyelvészek, a matematikusok és az asztrobiológusok mellett mindenkire szükség lesz az üzenetek megfejtéséhez. Ez lehet a történelem legnagyobb tudományos programja – szögezték le a tanácskozás résztvevői.

 

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

spinat 2018.06.25. 13:22:06

3 kérdésem lenne:
-mi a természet nyelve amit mindenki ért?
-az NDS az DNS akar lenni?
-mi az a genóma? (gondolom genomra gondoltál, csak nem tudtad mi az)

2018.06.25. 13:23:05

Ezt a témát pedzegeti Az Úr hangja Stanisław Lemtől.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.06.25. 13:34:02

Ez fajfüggő.

Bolygónkat eddig 6 idegen faj látogatta: a szürkék, a zöldek, a gyíkemberek, a plejádok, az andromédák, s a szíriusziak.

A szürkék, a zöldek, a plejádok, s a szíriusziak emberformájúak, velünk azonos módon képeznek hangokat, gondolkodásuk is érthető. Nem nehezebb velük a kapcsolat, mint mondjuk egy átlagmagyar és egy ausztrál őslakos közt.

Az andromédák telepaták, nehézkes velük a kommunikáció. Plusz sokkal fejlettebbek nálunk.

A gyíkemberek nyelve nehéz, fülünk nemigen alkalmas egyes hangjaik megkülönböztetésére.

Azaz a 2 utóbbi esetben közvetítés szükséges.

2018.06.25. 13:58:39

@maxval balcán bircaman: Nagy kár, hogy téged nem vittek magukkal,és azt a szencsétlen Patakit sem tartották meg maguknak.

Róbert Gyirán 2018.06.25. 13:58:51

@maxval balcán bircaman:
"A gyíkemberek nyelve nehéz, fülünk nemigen alkalmas egyes hangjaik megkülönböztetésére."

Érdekes, pedig Merkelét lehet érteni... lehet hogy akkor ő mégse gyíkember? :/

Mellesleg ilyen komment mellett fölösleges X-Aktákat nézni :D Soros melyik fajhoz tartozik a 6 közül?

m.t. 2018.06.25. 14:04:07

@Tralfamador75:
Meg az Eden meg a Szolarisz, szinten Lemtol. Roppant meggyozo a pesszimizmusa, az osszes konyve arrol szol hogy semmi eselyunk megerteni egymast az alapveto fizikai-biologiai kulonbsegek miatt.
A Szolarisz-ban az is vita targya, hogy intelligens-e, vagy csak annak tunik, meg hogy egyaltalan elolenyrol van-e szo.

dr. mesterséges színezék 2018.06.25. 14:25:01

Kár volna kifelejteni a lehetséges tolmácsokat, a polipokat.
gnlszinfolt.blog.hu/2018/06/15/lehet_hogy_a_polipok_az_urbol_jottek

Annál is inkább érdemes velük számolni, mert a karjaik száma folytán a jelnyelvi tolmácsolásra akár kvadrofonban is képesek.

Róbert Gyirán 2018.06.25. 14:26:05

@maxval balcán bircaman:

Na de álljunk meg egy percre! Most a gyíkemberek nem alakváltók, akik a világ vezetőinek képében nyomják el az emberiséget?

Róbert Gyirán 2018.06.25. 14:38:43

@maxval balcán bircaman:

Megint csak nem értem... azok írnak a gyíkemberekről, akik hisznek a Háttérhatalomban, mert más értelmes ember ügyet se vetne az ilyesmire. Avagy ha a háttérhatalom hitetné el, akkor azt a szokásos csatornákon tenné, hogy elterelje magáról a gyanút. Tehát egy Háttérhatalmat irányító Háttér-háttérhatalomról lenne szó!!!

m.t. 2018.06.25. 14:47:55

@Róbert Gyirán:
Mint amikor az egyik South-Park reszben a Bush-kormany terjesztette titokban onmagarol hogy megrendeztek 9/11-et (holott az Al-Kaida tette, mint ismeretes). Azzal erveltek, hogy az amerikai polgarok bizalmat noveli a kormannyal szemben, ha azt hiszik hogy akkora hatalmuk van, hogy kepesek megrendezni egy ilyen kamumerenyletet :)

werinter 2018.06.25. 14:54:24

NDS = Národná dialničná spoločnosť. Egy szlovák cég, Google első találata az NDS kifejezésre. :D A második a Nintendo DS. Szóval ha van egy Nintendo DS a birtokodban, valószínűleg képes vagy kommunikálni Földön kívüli intelligens életformákkal.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.06.25. 15:04:18

@Róbert Gyirán:

A titkos adatok titkossága a legkönnyebben akkor őrizhető meg, ha azt összekeverjük hülyeségekkel. Ennyu az egész.

2018.06.25. 15:10:57

@maxval balcán bircaman: Ja, ja ezt már a Sötét zsarukban is elsütötte a háttérhatalom, amikor bulvárlapokban jelentette meg az ET-kről szóló híreket ...
Egyébként téged melyik faj akart magával vinni? (Igazán mehettél volna, nagy szolgálat lett volna részedről az emberiség felé).

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.06.25. 15:15:46

@Pink Petsch:

Nem vágytam erre. De egy ismerősöm járt sok bolygón, ő mesélt dolgokat.

Igen, így könnyű a titkolás. S mindenki ezt alkalmazza, Az elhárítás egyik fő módszere ez: el kell terjeszteni számtalan kamudolgot, így az ellenség akkor se fogja elhinni az igazságoit, ha véletlenül rátalál.

Róbert Gyirán 2018.06.25. 15:21:26

@Pink Petsch:
"Egyébként téged melyik faj akart magával vinni?"

Egyik se. Pedig gondolkodtak rajta, valahogy így:

imgflip.com/i/2cugvq

2018.06.25. 15:24:29

@maxval balcán bircaman: Miért? Hatékonyabban tudnál fellépni a háttérhatalom ellen, visszatértedkor ....

@Róbert Gyirán: :DDD

kommentes nikk 2018.06.25. 17:17:30

Engem is elvittek a szürkék, jártam a bolygójukon, láttam is ott Bircát, egy élien buzibárban táncolt a rúdon, mert a Földön kívül végre kiélhette ezirányú vágyait.

Bobby Newmark 2018.06.25. 17:40:17

"Lehet, hog az öregedés elleni formulát,"

Ilyen szűk látókörű faszságot egy magát komolyan vevő tudományos-ismeretterjesztő firkász hogy a faszomba írhat le?!

Ja, lehet. Egy idegen létforma majd pont a mi szén és DNS alapú életünknek az öregedése elleni "formuláját" küldi szerteszét a világegyetembe. Igen, ez kibaszottul valószínű, kb mint az, hogy én most a gondolataimmal agyvérzést okozok ennek az idiótának.

paráznabillegető 2018.06.25. 18:05:00

rengeteg mindent tudunk adni az idegeneknek.
fegyvert. narkót. kurvákat.
nem elég?
adómentességet!
és még tovább is van!
ÁLLAMPOLGÁRSÁGOT!!!
e.

paráznabillegető 2018.06.25. 18:06:10

@kommentes nikk: arról is beszélj, te mit kerestél abban a buzibárban, drága... :D

Szűtté mamá? Szűjjé! 2018.06.25. 19:35:41

@maxval balcán bircaman: A gyíkemberek azok, akik Soros mögött állnak, ugye?

Orbán Viktor 2010.......2030 2018.06.25. 20:14:15

"Megértenénk-e egymást a földön kívüliekkel?"

Ez attol fugg, lipsik e vagy sem. Mert a lipsikkel a franc se akarna szot erteni.

Fortress_ 2018.06.25. 20:56:12

Ha egy fejlett idegen civilizáció eljönne hozzánk a Földre, az sajnos nem sok jót jelentene számunkra. A történelemben ugyanis eddig mindig a fejlettebb kultúra kereste fel az elmaradottabbat és mindig tönkre is tette azt. Például a maja, azték, inka birodalmakat a spanyol konkvisztádorok tűzfegyvereikkel pusztították el, a bezárkózó japán szamuráj-kultúrát Amerika fújta el, az afrikai népeket az európai hódítók, angolok, franciák tarolták le. Ha most megjelenne itt egy idegen életforma, mi járnánk úgy, mint 500 éve az Észak- és Dé-amerikai indiánok.

dr. mesterséges színezék 2018.06.25. 20:59:55

@Happy Hepar: Azt csak a gyíkembereket leplezni akarók állítják, akik azzal titkolják a gyíkembereket, hogy leleplezik a gyíkembereket.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2018.06.25. 21:06:33

Cipész, maradj a kaptafánál!

Before · http://azbeszt.blog.hu 2018.06.25. 22:50:44

Lemnek zseniális írásai vannak, az egyik nagy kedvencem volt az Éden. De helyezte ő sokkal közelebbre is a problémát a Visszatérésben, amiben a relativisztikus sebesség miatt a visszatérő űrhajósok évszázadokra találják magukat a saját koruktól. Bár látszólag működnek a dolgok, még a saját kultúrájukba (illetve annak folyományába) se képesek belerázódni.
De elég csak körülnézni a világban, mérhetetlen szakadékok tátonganak az emberiségen belül is, nem tudjuk igazán felfogni a megszokottól eltérő kultúrákat (legalább is a közemberek szintjén).

A matematika az érzékelés és minden egyéb kifejezésmód felett áll, így alkalmas lehet egyféle kommunikációra, Más kérdés, hogy onnan hogy lehet eljutni az elvont fogalmakig és a különböző szemantikai kifejezésekig.

És egyáltalán lesz-e kommunikációs szándék? Lásd Clarke-től a Rámát...

cardiobascuralis 2018.06.26. 00:30:45

Neked már a magyar helyesírás megfejtése is láthatóan megoldhatatlan problémákat okoz.
Ami tök ciki, főleg hogy állítólag egykor újságíró voltál.

Szóval a kihívás nem neked szól.

cardiobascuralis 2018.06.26. 01:26:56

A cikkben egyébként rengeteg iszonyatos baromság olvasható.

cardiobascuralis 2018.06.26. 01:28:07

@maxval balcán bircaman:
De gondolom, ezt csak a hozzád hasonló elmebetegek tudják a szófiai elmegyógyintézetben, a seggbekúrós buzirészlegen.

cardiobascuralis 2018.06.26. 01:43:31

@m.t.:
Solaris az a Szolarisz.

@maxval balcán bircaman:
Mondd meg az ismerősödnek, hogy álljon le a szerekről.
Pontosabban, ahogy neked is, másféle szereket kellene szednie neki is. Meg neked is.

@kommentes nikk:
Itt is kiéli, a szófiai buzibárban már saját műsora van, ő a leghíresebb bolgár buzi. Annak ellenére, hogy elmebeteg.

@paráznabillegető:
Pataky Attilát, bircát...
Ha ezek után se jönnek, akkor nincsenek is.

@Jericho 1:
A maják már 500 éve nem léteztek, mikor Kolompár Krisztofer odatalált. Vitt időgépet is a Sánta Marcsin?

@Before:
A matematika tényleg, de melyik számrendszer?
Mert egyik sem adja magát igazán, se a tízes, se a többi.
De még a kettes sem, ráadásul abban számolni nagy számokkal vagy törtekkel még matematikusoknak is kurva nehéz, ha a hatványkitevőket is kettes számrendszerben kell felírni. Mondjuk 128=10^111 stb. És akkor a jelölésrendszerről még nem is szóltunk.

nniicckk 2018.06.26. 04:36:23

@Jericho 1: " és mindig tönkre is tette azt. Például a maja, azték, inka birodalmakat a spanyol konkvisztádorok tűzfegyvereikkel pusztították el, a bezárkózó japán szamuráj-kultúrát"

Mas szituacio. Azok csak minimalisan fejletebb tolvajok voltak.
Azok viszont akik kepesek a csillagkozi terben utazva eljutni hozzank, annyival fejletebbek nalunk, hogy semmire sem volna szukseguk abbol amit mi adni tudnank nekik. Szoval nem azert jonenek, hogy kiraboljanak. kb akkora a kulonbseg koztunk es egy csillagkozi faj fejlettsege kozott, mintha az emberek odahajtananak egy tankhadosztalyal egy hangyabolyhoz, es szetlonek hogy elraboljak az az nap gyujtogetett fuszalakat. Mint ahogy ennek nem volna ertelme az emberek szamara, nekik sem volna miert megtamadni minket.

csakférfi 2018.06.26. 05:16:14

@nniicckk:
Igen, leírtad miért nem vagyunk érdekesek egy földönkívüli fajnak. Akinek a tudàsa sokkat összetettebb és széleskörübb mint a miénk.
Én ahhoz hasonlítanàm ezt mint ha egy farkasfalkànak vàzolnàm a nök egyenjogusàgàt.
Kb. annyit érne az idegenek megjelenése a földön.
Csak az ember olyan egoista önzö hogy azt higgye tud valami olyan amit màs faj nem.
Itt a földön igen....de a fejlettebb tàrsadalmi és technològiàval rendelkezö ezàltal értelmesebb lények tàboràban ,gyakorlatilag a csimpànz...farkas...szinten vagyunk.
:)

csakférfi 2018.06.26. 05:23:27

@cardiobascuralis:
Hol a maja és spanyol birodalom?
Hol a ròmai?
Azték?
Angol Kelet-Indiai tàrsasàg?
Portugàl gyarmatok?
Stb.
Eltüntek.
Hovà lesz az Usa?
Eu?
Orosz birodalom?
Kínai?
Eltünnek.
A történelem ismétli önmagàt.
Ezért nem jöhetnek ide "birodalmat" építeni az UFO-k.
Olyan egyszerü.
Mit nem lehet ezen érteni?
:)

Fortress_ 2018.06.26. 06:06:34

@cardiobascuralis: nem léteztek a maják 500 éve? Tényleg? Történelmet tanultál? Amúgy MA IS léteznek. Mexikó lakosságának egy kis hányada napjainkban is majának vallja magát te zseni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.06.26. 06:54:30

@Jericho 1:

Nekünk e tekintetben szerencsénk van.

A 6 fejlett faj, mely képes elérni hozzánk mind fejlettebb nálunk. Van aki csak 500 évvel, de van aki 50 ezer évvel is.

S a legfejlettebb fajok értéknek tekintik a heterogenitás megőrzését a világban, így nem engedik a leigázást. A múltban megesett próbálkozás erre, de le lett állítva éppen a legfejlettebbek által.

Gazdasági érdek sincs, hiszen a legfjelettebb faj végtelen energiával rendelkezik, képes a semmiből energiát csorgatni. Minek egy ilyen fajnak bárkit is leigáznia?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.06.26. 06:56:30

@Orbán Viktor 2010.......2030:

Egyedül a gyíkemberek élnek a liberális demokráciához hasonló rendben. A többi faj fejlettebb, s lemondtak már régóta erről az elavult, archaikus rendszerről.

Argus_ 2018.06.26. 07:06:14

@maxval balcán bircaman: nem jól tudod, mert 10 faj ért el bennünket és ebből három köztünk él, sőt keveredett is velünk és átvette a bolygó titkos irányitasát hogy megszerezte erőforrásainkat. A hibridek vezetik már Amerikát is miközben a Szíriuszról kapják utasításaikat és a többi faj elleni harcra készülnek.

Fortress_ 2018.06.26. 07:10:09

@maxval balcán bircaman:... aki vakon hisz Putyinban az nyilván hisz a szíriuszi gyikemberekben is. Ugyanaz a szellemi szint kábé.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.06.26. 07:20:27

@Jericho 1:

A 2 témának egymáshoz nemigen van köze, én legalábbis nem tapasztaltam még ilyesmit.

m.t. 2018.06.26. 07:46:31

@Jericho 1:
A maja azték inca birodalom azért sokat tett a saját bukásáért, az európaiaknak valamilyen szinten szerencséjük volt hogy pont anarchikus állapotok uralkodtak amikor megérkeztek. A birodalmak fénykorukban talán meg tudták volna védeni magukat 150 konkviszkádor ellen. A japánoknak meg szerintem nem tett annyira rosszat hogy a csökönyös maradi kultúrájuk le lett cserélve, nézz rájuk ma.

csakférfi 2018.06.26. 07:51:23

@m.t.:
Japán?
"Inkább szexbabákkal élnek a japán férfiak, mint nővel

A szigetországban a 18 és 34 év közötti felnőttek 43 százaléka soha nem élt nemi életet"

mno.hu/hetvegimagazin/inkabb-szexbabakkal-elnek-a-japan-ferfiak-mint-novel-2411094

Erre gondoltàl fejlett szintre?

szepipiktor 2018.06.26. 08:14:16

Ebből a kiokosításból is csak az alap maradt ki, ahogy az összes hasonló írásból.
Mi kizárólag a saját kommunikációs módszereinket ismerjük (ahogy a csillagászok is csak a földi életformnákat tudják keresni...), max ebbű transzponálunk továbbiakat.
Tehát KIZÁRÓLAG akkor értelmes a felvetés, ha az idegenek is hoozánk hasonló lények és az általunk ismert módszerekkel kommunikálnak.
Ha igen, akkor beszélhetünk arró, megértjük-e egymás...
.
Egyébként meg földönkívüliek szó egyben... Már ez is korlátozza a beszélgetést.

Bobby Newmark 2018.06.26. 09:40:28

@szepipiktor: Ez mondjuk hülyeség, valószínűleg azért hiányzik az ilyen írásokból. Állatokkal is képesek vagyunk kommunikálni még akkor is, ha gyökeresen eltér a kommunikációs rendszerünk. És ez ugye egyoldalú alkalmazkodás, mert az állat csak a saját rendszerét képes értelmezni, nekünk kell alkalmazkodnunk hozzá.

Két értelmes faj esetén ez egészen biztosan könnyebben megy.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2018.06.26. 10:09:51

@cardiobascuralis: Teljesen mindegy, milyen számrendszer, a számszerűség az változatlan.
Egy olyan civilizáció, amelyik képes más fajokkal technikai eszközökkel kommunikálni, annak mindenképp rendelkeznie kell magas szintű matematikai tudással. Két matematikus pillanatok alatt képes tisztázni, hogy a másik milyen számrendszert használ, a matematikai összefüggések pedig adottak.

csakférfi 2018.06.26. 11:47:11

@Before:
Lehet hogy az einsteini relativitàs elmélet hibàs a kvantummechanikai összefüggések homàlyosak.
Nem beszélve a dns....szerv....agy...összefüggéseiröl.
Olyan szabàlyokat ismerhetnek amit mi nem.
Vagy teljesen homlokegyenes ellent mond a mieinknek.Màrmint szabàlyoknak.
Azért a szàmok ismerete reménykeltö.
:)

m.t. 2018.06.26. 18:44:30

@csakférfi:
Nem a sértődött sztereotípiáidra gondoltam, amibe izzadságszagúan kapaszkodsz hogy felsőbbrendűnek érezd magad.
Sokkal inkább a legendás iparukra gondolok, a kultúrájukra amit százmilliók fogyasztanak világszerte, meg a társadalmukra amiben a korruptság meg a lopás ismeretlen fogalom.

Nem értek egyet velük hogy egy részük nem szexel, szerintem tök szar lehet, de ez az ő döntésük. Annál mindenképpen jobb, mintha egymást ölnék meg más nemzetek lakóit ölnék válogatás nélkül.

A néger túl sokat szexel, a japán túl keveset. Nem lehet mindenki olyan tökéletes mint te.

2018.06.27. 17:47:46

@m.t.: @Kishableany:
Na igen, Lem pesszimistának is nevezhető, de szerintem inkább reálisan látta a dolgokat.
A földi fejlődéstől gyökeresen eltérő módon szerveződött értelmes lényekkel (ironikus módon emberi logika alapján :-) ) szerintem nagy eséllyel nem fogunk tudni zöld ágra vergődni. Persze ki tudja?
A Visszatérés még az olvasnivalóim között van, szóval arról nem tudok nyilatkozni.
Az Érkezés... Az egy érdekes film, érdekes a következtetése is, a novella mondjuk kicsit részletesebben belemegy, hogy mi miért történik. De szerintem optimista mindkettő.

ételizésítő 2018.06.29. 01:49:28

@nniicckk:
Dehogynem. Szerintem fingjuk sincs a jó szegedi halászlé vagy a hortobágyi gulyás receptjéről.

@Jericho 1:
A maja birodalom i. sz. 1000 körül megszűnt, aztán az azték birodalom lett a helyén. Szóval inkább ne beszélj baromságokat.
Vagy akkor Magyarország északi része mindig is Szlovákia volt?

@maxval balcán bircaman:
Mit? Azt, hogy te vagy a leghíresebb elmebeteg bolgár buzi, és Szófiában rúdon táncolsz? Meg azt, hogy szedned kéne valamit az elmebajodra?
Persze, hogy sokan, mindenki, aki olvassa, amiket itt összeirkálsz.

@m.t.:
Jaja, 16 között vannak a vb-n, miközben a fejlett kultúrájú németek meg lengyelek meg mehetnek haza.
Előbbieknek a szintén maradi Dél-Korea tolta le a cumit gyomorig tegnap. Utóbbiaknak meg az inkák-aztékok-faszomtudjakik utódai.

@csakférfi:
Igazuk van. Dugni lehet őket, nem pofáznak vissza, nem dumálnak, ha meccset nézel, ha iszol, ha másik nőt viszel haza... mi kell még?
Ja, és csak egyszer kell elővenni a bukszádat, hogy a tied legyenek, nem naponta.

@szepipiktor:
Lehet, hogy az ISS-en lévő űrhajósokra gondolt. Mert azok földön kívüliek, de nem földönkívüliek. Mondjuk azokkal angolul vagy oroszul egész jól meg lehet értetni magunkat. Ha mi is tudunk.

@Bobby Newmark:
Hát az mondjuk nem kommunikáció az állatokkal, hogy te mondasz valamit, az meg érti, vagy nem, vagy azt teszi, vagy nem, viszont amit az állat "mond", abból te kurvára nem értesz semmit, biztos azért, mert nem kapsz az állattól jutalomfalatot.
Szóval nem, nem tudunk velük kommunikálni. Még a kutyával meg a főemlősökkel sem, a többivel meg pláne nem.
(Majd ha bármelyikkel meg tudod értetni, hogy menjen el a boltba, és hozzon tejet, kenyeret meg 20 deka lecsókolbászt, meg persze a visszajárót is, és meg is teszi, akkor már talán beszélhetünk kommunikációról. Előtte a boltossal megbeszélni nem ér.)

ételizésítő 2018.06.29. 01:55:10

@Before:
Ja, ha a két matematikus földi.
A valóságban ez azért nem ennyire egyszerű. Sőt, egyáltalán nem az.
Az, hogy elmutogatod neki a kezeden, hogy 2+2=4, nem biztos, hogy magasabb fokon is működik ám.
És akkor még mindig csak matematikai egyenleteket tudnak felírni, amiket mind a kettő ismer, szóval annak, hogy jé, baszd meg, 2+2 nálatok is 4, azt a kurva! - nem sok értelme van. Ezzel még nem tudod, megkérdezni, hogy az a szar ott a zűrhajó oldalán terüljasztalkám vagy a Halálcsillag lézerfegyvere, ami már célba vette a Földet. Pedig el kissé fontosabb lenne, mint hogy a 2+2 mindkét helyen 4.

ételizésítő 2018.06.29. 01:59:44

@m.t.:
"a társadalmukra amiben a korruptság meg a lopás ismeretlen fogalom"
Hát azért ha végignézel a japán történelmen, ez kurvára nem így van. Nemhogy lopás meg korruptság, de szövetségeseket árultak el, családokat gyilkoltak le az utolsó kisgyerekig stb.
Ahogy persze lopnak is japánban is. Vagy gondolod, hogy ott a börtönök helyett csak szanatóriumok vannak, ahova a jómunkásemberek térnek be aludni két 24 órás (+ éjszaka) műszak között?

m.t. 2018.06.29. 07:33:11

@ételizésítő:
Itt most arról van szó hogy most milyenek, nem arról hogy a történelmük milyen.
A vita onnan indult hogy jót tett-e nekik az amerikai modernizálás, és szerintem pont azzal sikerült levetkőzniük a csecsemőgyilkos kultúrájukat.

Az hogy a lopás ismeretlen fogalom lehet így szó szerint nem igaz, de az hogy ezerszer kevesebb ott a korrupt ember meg ezerszer nagyobb a vagyonbiztonságod mint mondjuk Magyarországon, az nem túlzás.

Amúgy a gyilkos vérszomj meg a korrupció+lopás szerintem két teljesen különálló dolog, semmi közük egymáshoz, egyik hiánya maximálisan megfér a másik jelenlétével. A szövetségesek elárulását kicsit nehezebben tudom összeegyeztetni a bushido kódexszel...

]{udarauszkasz 2018.06.29. 08:30:02

@ételizésítő: hat en nem tudom,de mi egesz jol tudunk kommunikalni a kutyinkkal,es a ket macseszunkkal otthon. Ok hanglejtesbol,hamgsulybol ertenek, javareszt erzelmi szinten kozelitik meg a dolgot. A kutyira ritkan kell raparancsolni,pedig eleg onfeju. Viszont, ha raszolok, hogy idegyere, akkor biztos nem fog raharapni a szomszed vendegenek a labara. Cicakok hasonlo. De ok ugyanugy a Foldon fejlodtek ki, hasonloak az erzelmeik, az erzekelesuk, szemuk,fuluk, szaglasuk van,megha kicsit mas is,mint a mienk. De pl.egy 3 dimenzioban repkedo szarnyas foldonkivuli, aki elektromos mezoket, infrahangot erzekel, 4 alapszint lat, de mondjuk csak 12 Khz-ig hallja a normalis hangot, lehet, hogy maskepp gondolkodik, es a masfajta szajszervevel masfajta fonetikat,nyelvszerkezetet fog alkalmazni. Egy pelda: a 3 dimenzioban kozlekedo kispajtasnak mas fogalom a le,fel, jobbra balra,es tarsai. Sot,ha meg az idobeli erzekeleset is kepes gyorsitani,lassitani, az ido ragozasa is mas ertelmet nyer.

ételizésítő 2018.06.29. 15:31:53

m.t.:
Csak az a baj, hogy a busidó kódex soha a kurva életben nem létezett, legalábbis Japánban, színtiszta romantikus európai találmány. Ahogy a szamurájokról errefelé elterjedt rengeteg legenda is.

]{udarauszkasz:
Azt hiszed, hogy jól tudtok kommunikálni.
De mint írtam, küldd el bármelyiket a boltba, hogy vegyen pár dolgot. Az, hogy ha adsz neki enni, és ezért segget nyal, nem kommunikáció.

3 dimenzióban másfelé van a fel-le, meg a jobbra balra?
Hogyan is?
Mellesleg mi is 3 dimenzióban élünk.

"az idobeli erzekeleset is kepes gyorsitani,lassitani"
Na jó, a sci-fi fantáziákat ne hozzuk már ide.

(Bocs, valamiért nem működik a Válasz erre link, gondolom, az Index okos fejlesztői megint alkottak.)

Bobby Newmark 2018.06.29. 16:18:04

@ételízesítő: "viszont amit az állat "mond", abból te kurvára nem értesz semmit, "

Az nem nagyon érv, hogy én mit nem értek, meg mit nem. Az automata sebességváltó működését sem értem, aztán mégsem mondjuk azt, hogy annak a megértése képtelenség, nem létezik.

Szóval de, vannak állatok, aminek a teljes kommunikációs palettáját értik a szakemberek. A kutya pont ilyen. Van kb kéttucat jelzése, amit mind tudunk, hogy milyen üzenetet fejez ki.

"meg a főemlősökkel sem,"
Mondjuk éppen a héten pusztult el a gorilla, ami jelnyelven kommunikált...

"Majd ha bármelyikkel meg tudod értetni, hogy menjen el a boltba, és hozzon tejet, kenyeret meg 20 deka lecsókolbászt, meg persze a visszajárót is, és meg is teszi"
Hülye meg ne legyél már. Ezzel nem az a gond, hogy nem tudod elmondani, hanem hogy nincs intelligenciája és hosszú távú memóriája hozzá, hogy felfogja. Ami azt illeti, van néhány embertársunk is, aki szintén képtelen erre, azt' mégsem mondhatod, hogy nem tudsz vele kommunikálni. Tudsz, csak hülye mint a segg.

Szóval szép, hogy vannak elképzeléseid, de a valósággal nem nagyon passzolnak össze.
És akkor még mindig elsiklottál amellett, hogy ez egyoldalú alkalmazkodás a részünkről (jelelő gorillát leszámítva), nem két intelligens faj célzott kapcsolatteremtési kísérlete.

Bobby Newmark 2018.06.29. 17:30:11

@ételizésítő: " a busidó kódex soha a kurva életben nem létezett, legalábbis Japánban, színtiszta romantikus európai találmány"

Ennek is csak a fele igaz, az, hogy nem létezett japánban _a_középkorban_. De attól még japán találmány, Nitobe Inazo írta 1905ben.

ételizésítő 2018.06.29. 19:29:15

Bobby Newmark :
A kommunikáció kétirányú, ellentétben az automata sebességváltóval. Legalábbis nem hallottam róla, hogy a sebességváltó beszélni szokott a vezetőhöz.

"aminek a teljes kommunikációs palettáját értik a szakemberek"
Konkrétan: lófaszt. Kamu. Hazugság. Bullshit.

"a gorilla, ami jelnyelven kommunikált"
Vagy nem. De az állatkert reklámjának biztosan jó volt.

A kutyának hogyne lenne már hosszú távú memóriája. Ha nem látja a gazdáját 5 évig, akkor is emlékszik rá. A boltba elmenni ennél kevesebb ideig tart.

Szóval szép, hogy vannak elképzeléseid, de a valósággal nem nagyon passzolnak össze.Amiről te beszélsz, az ugyanis NEM kommunikáció.

"Nitobe Inazo írta 1905ben. "
Mikor is nyitott Japán az európai kultúra felé? Köszönöm.

]{udarauszkasz 2018.07.01. 13:01:23

@ételizésítő: az idot maskepp erzekeli a legy,es maskepp az ember. A legy gyorsabban reagal,ezert szamara lassabban telik az ido,lassabb az ember keze is,ezert olyan baromi nehez elkapni. Ha a felhoket figyelem (mert mondjuk meg akarom nezni,mennyire,es milyen iranyba fujja szet a termikeket a szel)akkor szamomra felgyorsul az ido. Ha katyukat kerulgetek, es kozben meg azt is latom, milyen sorrendben villannak fel az ICrol taplalt ledek az autok lampajaban, na akkor lelassul. Ez nem scifi,szimplan az erzekeles trukkje. Az egy masik dolog,hogy 3 dimenzioban elunk, de istenigazabol nem tudunk 3 dimenzioban kozlekedni,elni leszamitva a pilotakat, es magasepiteszeket.

ételizésítő 2018.07.03. 15:09:13

@]{udarauszkasz:
Ez marhaság.
Az időt mindenki ugyanúgy érzékeli, más kérdés, hogy minek milyen gyors a mozgása.
"nem tudunk 3 dimenzioban kozlekedni"
Dehogynem. Ugorj fel, vagy mássz fára.

Bobby Newmark 2018.07.03. 23:28:35

@ételizésítő: Na elmész te a faszomba, gyökér. Mondj ellent sorban egyetlen kibaszott érv nélkül, persze. Anyádnak.

Kedvencem az echte európai Nitobe Inazo. Faszfej.

ételizésítő 2018.07.04. 15:24:17

@Bobby Newmark:
Az aláírásod jó, valóban faszfej vagy.

Amúgy meg a büdös kurva édesanyádat, ha már erre a stílusra álltunk át.

Ami meg a faszodat illeti, ne is reménykedj, buzikám. Menj ki a buzifelvonulásra hétvégén, ott annyi szaros faszt szophatsz majd, amennyit akarsz. Addig meg ne írj alaptalan faszságokat, mint eddig.

Reactor 2022.04.25. 04:14:18

Gondolom, ha előtte sikerülne fogni a jeleiket, és őnekik is a mienket, a kommunikáció onnantól már csak idő kérdése lenne. Hogy mi tanulnánk-e meg az ő nyelvüket, vagy ők a mienket...jó kérdés...
Ha mondjuk süketnémák és illatokkal kommunikálnak, vagy éppen náluk a kötőszavakhoz is 9 végtag szükséges, és maximum elmutogatni lehet, akkor gondban leszünk.

@Róbert Gyirán: Nyilván, háttérhatalom nem létezik, mert olyan nincs, hogy a globalizáció korában létrejöhessen ilyesmi. Sőt, Yakuza, Cosa Nostra és Triád se létezik, ezeket mind a Rockstar találta ki a "gétéá" kedvéért!!! Az értelmes ember a Maunikasóban hisz leginkább, deeeeeeeeee azért olykor-olykor sorosozik egy jóízűt...

Írolvasgondol

Érdekességek a nagyvilágból, élmények és vélemények közvetlen és tágabb környezetemből, szépírói, műfordítói munkáim

Címkék

18+ (12) 19.század (4) 1968 (16) 20.század (5) 60-as évek (5) Afrika (12) afro-amerikaiak (3) agy (22) agykutatás (3) Albert Einstein (4) Alfred Hitchcock (5) állatvilág (56) álmatlanság (3) álom (13) alvás (9) Amazonas (4) Amerika (4) anatómia (3) Anglia (30) Antarktisz (5) antiszemitizmus (4) antropológia (10) árverés (7) ASL (3) Auschwitz (3) Ausztrália (11) Ausztria (10) autó (6) autóipar (4) Ázsia (4) balkezesség (5) Barcelona (3) Beatles (16) béke (5) Belgium (8) best-seller (3) beszéd (6) betegség (6) Bill Gates (5) biológia (60) biztonság (6) blog (16) blues (3) Bob Dylan (3) Boileau-Narcejac (12) boksz (3) boldogság (8) botanika (3) Brazília (7) Brexit (5) bűnözés (6) bűnügy (44) cetfélék (3) Charlie Chaplin (3) Chile (4) ChristianK (19) CIA (4) Claude Monet (3) család (16) Csendes-óceán (6) csillagászat (36) csokoládé (4) Dánia (8) David Bowie (3) Déli-sark (3) demokrácia (6) depresszió (9) digitális (5) digitalizáció (3) diktatúra (5) dinoszauruszok (4) diszkrimináció (5) divat (30) Djabe (11) DNS (10) dohányzás (3) dokumentum (3) dokumentumfilm (8) Donald Trump (8) drog (5) Egészég (6) egészség (92) Egészség (16) egyház (12) Egyiptom (22) elektronika (5) élelmezés (6) élelmiszer (4) élet (42) Élet (3) életkor (3) életminőség (3) életmód (154) Életmód (19) életrajz (5) ellenkultúra (3) elnökválasztás (4) élővilág (14) ember (8) emberiség (3) embrió (4) emlékezet (4) ENSZ (4) építészet (16) erdő (5) erkölcs (6) erőszak (5) erotika (6) érzelem (5) érzelmek (4) Északi-sark (3) Etiópia (3) étrend (5) EU (3) Európa (23) évforduló (55) evolúció (5) Facebook (8) fák (11) farkas (3) fasizmus (8) Federico Fellini (4) fegyver (3) fegyverek (3) felfedezés (3) felmelegedés (4) felmérés (6) fenntarthatóság (12) fenntartható fejlődés (3) fény (5) Ferenc pápa (5) férfi (4) festészet (12) fiatalok (7) film (36) Film (8) filoszemitizmus (8) filozófia (14) Finnország (11) Firenze (3) fizika (9) Föld (23) földönkívüliek (6) Földrajz (4) földrajz (7) földrengés (5) földtörténet (4) forradalom (3) Fotó (8) fotó (12) Fotográfia (3) fotográfia (4) Franciaország (187) Frank Zappa (4) függőség (5) Fukusima (3) futball (9) gasztró (3) gasztronómia (34) gazdaság (18) genetika (13) geológia (32) George Orwell (4) Gina Lollobrigida (3) globális felmelegedés (12) globalizáció (3) Göbölyösné Németh Mária (12) Göbölyös N. László (81) Gondolkodom (7) gondolkodom (48) Google (6) Görögország (6) gravitáció (3) gyász (5) gyerekek (3) gyermek (3) gyermekek (15) gyilkosság (13) gyógyítás (8) háború (20) hacker (3) hagyomány (8) haj (3) hajózás (6) halál (15) halálozás (8) hang (6) hatalom (3) házasság (5) hidegháború (5) Himalája (4) hippik (3) híresség (10) hit (5) Hitler (5) Hold (13) Hollandia (31) Hollywood (8) holokauszt (17) Holokauszt (5) home office (3) Homo Sapiens (3) horror (14) humor (3) hurrikánok (3) hús (4) I.világháború (9) idegenforgalom (5) idő (4) időskor (3) II.világháború (25) ikrek (3) impresszionizmus (3) India (13) Indonézia (4) informatika (11) intelligencia (8) internet (26) ipar (12) Irak (4) Irodalom (15) irodalom (150) iskola (6) iszlám (7) iszlám állam (3) Itália (5) Izland (5) Izrael (28) Japán (28) járvány (6) jazz (7) jégkorszak (3) Jeruzsálem (3) Jimi Hendrix (4) jog (8) John F. Kennedy (5) John Lennon (6) jövő (10) Kanada (23) Karácsony (3) karantén (3) katasztrófa (15) katolicizmus (3) kávé (3) képzőművészet (35) kereskedelem (3) kereszténység (4) kiállítás (7) Kína (19) királyság (3) klíma (15) klímaváltozás (28) klimaváltozás (3) kollázsregény (13) költészet (13) Kolumbia (5) kommunikáció (6) kommunizmus (5) könyezetvédelem (3) könyv (14) környezet (4) környezetvédelem (163) koronavírus (6) középkor (9) közlekedés (23) közösség (7) közösségi háló (6) közösségi média (10) krimi (13) kriminovella (13) krokodil (3) Kuba (3) kultúra (15) kultúrtörténet (56) kulturtörténet (11) Kultúrtörténet (3) kutatás (16) kutya (12) látás (3) Led Zeppelin (4) légszennyezés (6) lélektan (9) Lengyelország (9) Leonardo Da Vinci (3) Leonard Cohen (6) levegő (4) levelezés (3) (3) London (7) macska (4) Madagaszkár (3) madarak (6) maffia (13) mágneses tér (3) Magyarország (100) Marcello Mastroianni (4) marihuána (4) Marilyn Monroe (3) Marokkó (3) Mars (7) matematika (6) média (66) meditáció (3) medve (3) megújuló energiák (5) memoár (3) menekültek (3) mese (7) mesterséges intelligencia (33) meteorológia (8) Mexikó (14) mezőgazdaság (7) Michelangelo (4) migráció (3) migránsok (3) Milánó (4) mítosz (5) mobiltelefon (3) molekulák (3) mozgás (5) mozi (184) műanyag (6) műemlék (5) Muhammad Ali (6) múlt (5) munka (20) munkahely (7) művészet (22) múzeum (3) nacionalizmus (3) nácizmus (27) Nagy-Britannia (135) Nap (6) Napóleon (6) NASA (15) neandervölgyi (7) Neil Young (6) nemek (3) Németország (43) népesség (4) nevelés (23) New York (10) (8) Nobel-díj (5) nők (24) Norvégia (12) növények (3) nukleáris (6) nyelv (8) óceánok (9) ókor (35) ökorendszer (3) okostelefon (5) oktatás (12) Olaszország (225) olvasás (5) on-line (3) Orhan Pamuk (3) Oroszország (27) orvostudomány (34) Oscar Wilde (3) őskor (14) őslénytan (15) összeesküvés-elmélet (3) őstörténet (11) Pablo Picasso (3) Párizs (5) párkapcsolat (17) Parkinson-kór (3) Peru (7) Pier Paolo Pasolini (3) pihenés (3) Pink Floyd (4) piramisok (5) pók (4) polgárjogi mozgalom (3) politika (42) Pompei (5) pop (3) Portugália (5) pszichiátria (5) pszichológia (74) punk (3) rabszolgaság (3) rasszizmus (5) reciklálás (5) régészet (99) rejtély (3) reklám (4) relaxáció (4) remake (3) reneszánsz (11) repülés (5) robot (8) rock (68) Rock (38) Rocky (3) Rolling Stones (4) Róma (12) Római Birodalom (16) Románia (3) rövidlátás (3) sajtó (3) sakk (4) sci-fi (9) Shakespeare (7) Skócia (6) soul (3) Spanyolország (33) spirituális (12) sport (26) Stanley Kubrick (5) Steven Spielberg (3) Steve Hackett (3) Steve Jobs (3) stressz (7) Svájc (12) Svédország (24) Sylvester Stallone (3) szabadidő (3) Szardínia (3) Szaúd-Arábia (3) szegénység (3) szelfi (4) szem (5) személyiség (4) szennyezés (4) szerelem (14) szex (16) szexualitás (3) Szibéria (3) Szicília (4) Sziliciumvölgy (3) színház (21) szocio (52) szorongás (3) Szovjetunió (8) Sztálin (3) sztárok (4) sztárvilág (3) születésnap (4) szülők (3) szürreális (8) szürrealizmus (3) találmány (5) tánc (3) tanulás (4) táplálkozás (13) Társadalom (31) társadalom (185) technika (62) technológia (23) Tejút (3) temetkezés (3) tenger (3) tengerek (5) természet (52) természetvédelem (7) terrorizmus (21) tetoválás (3) Titanic (5) titkos szolgálat (3) tizenévesek (3) Törökország (6) történelem (386) tudomány (331) turizmus (10) tv (4) UFO (5) Új-Zéland (10) Ukrajna (3) Umberto Eco (3) UNESCO (3) univerzum (9) urbanizáció (19) űrkutatás (34) USA (455) utazás (11) üzlet (6) válás (3) vallás (26) Van Gogh (4) várandósság (3) Vatikán (10) vélemény (5) Velence (8) vendéglátás (7) videójáték (3) Vietnam (11) világegyetem (3) világörökség (4) világpoézis (8) víz (9) Vörös Brigádok (4) vulkán (5) vulkánok (4) Wales (3) Woody Allen (4) world music (3) Yellowstone (3) Zene (146) zene (31) zsidóság (21) Címkefelhő

Friss topikok

Facebook oldaldoboz

süti beállítások módosítása