A panellakások 15 tagadhatatlan előnye

Sokan kényszerűségnek érzik a panellakásban élést és alig várják, hogy megszabaduljanak egy ilyen típusú otthontól. Vannak hozzá tartozó negatívumok, ehhez kétség sem fér, de nem szabad az élet árnyoldalaira koncentrálni. Lásd meg a szépet és a jót a régi korok masszív monstrumaiban! Oka van annak, hogy ennyi ember éli mindennapjait bennük. A pénz nyomós érv, de nem minden.

panellakasok_elonyei_4.JPG

Hirdessünk versenyt, hogy ki tud több előnyös dolgot írni a panellakásokról! Benne vagy? Figyelj, én kezdem!

Jó infrastruktúra

A panellakások a városok centrumában kapnak otthont, minden településen. A peremterületekre, a városhoz közeli falukra és a vonzáskörzetekre nem jellemző a paneldzsungel. A sok ember miatt az infrastruktúra kimondottan előnyös a panellakások szomszédságában, sok a buszmegálló, gyakran  és minden irányba járnak a buszok és más tömegközlekedési eszközök. Bár kényelmes az autó, de simán lehet élni nélküle, ha az ember panellakásban lakik. Az utak relatíve jó állapotban vannak és a közvilágítás is kielégítő. A legtöbb helyen még gyalogosan is lehet néhány percen belül óvodát, iskolát, boltot, patikát és postát is találni a közelben.

Azonos alaprajzok

A panellakások egy kaptafára készültek, vannak olyan városok, ha megmondod a méretet, csak egy fajta alaprajzú lakást kaphatsz, nincs variálás. Éppen ezért, ha bemész a helyi ablakosokhoz és megmondod a címed és a lakás méretet, jó eséllyel fejből fogják tudni, hogy milyen méretű és nyílású ablakra lesz szükséged. Költözéskor, ha szeretted a lakásod felosztását, csak másik kerületbe szeretnél áttelepülni, gond nélkül vehetsz pont ugyanolyan méretű és alaprajzi elrendezésű lakást, mint amilyen a korábbi volt. Ez azért menő, nem?

panellakasok_elonyei_6.JPG

Logikus térrendezés

Ha valaki munkájából vagy érdeklődéséből fakadóan nézeget ingatlanhirdetéseket, gyakran láthat olyan alaprajzokat, amitől az ember haja az égnek áll, és csak egy kérdése lenne a tervezőjéhez: "Mit gondoltál"? Mit gondoltál, amikor a konyhából nyílik a WC, vagy amikor az egyik szobába csak három másik szobán át vezet az út? Hát panellakásoknál ilyen gond nincs. Minden helyiség pontosan ott van, ahol az logikus, nincsenek hiányzó helyiségek: pl. előszobába érkezel, nem a nappali vagy a konyha közepére, és nem spórolták le a közlekedőket.

Nincsenek kihasználhatatlan zegzugok

Nincs tetőtér, ahol a szoba oldalainál már egy ötéves gyereknek is kihívás egyenes háttal sétálni, így a szoba berendezhetősége erősen korlátozott. A lépcső alatti gardrób kihasználható volt Harry Potternek, de ő is utálta... mi lett volna, ha csigalépcsővel épült volna a rokonai háza?

Ha már a kihasználhatatlan terek szóba kerültek, gondolj a belmagasságra!  Egy panelban teljesen átlagosnak mondható ez a paraméter, míg egy polgári lakásnál vagy indusztriális stílusú lakásnál az első tulajdonságok között jut az átlagember eszébe a 4 méteres belmagasság, ami kifűtés szempontjából sem igazán előnyös! Persze más az, ha annyira magas, hogy csodás galériát készíthetsz, de a legtöbbször még pont nem. Szóval, ezektől a nem teljes értékű terektől is megkíméled magad, ha panelban laksz.

panellakasok_elonyei_1.jpg

Lakható méret - pazarlás nélkül

A panellakásokról mindenkinek a töpörödött konyha és a mini fürdőszoba jut eszébe. Ez alól én sem vagyok kivétel, különösen, amikor beverem a könyököm vagy belerúgok valaminek a sarkába. A tények azt igazolják, hogy mégis minden belefér az adott helyiségbe. A fürdőbe azért csak befér a kád, mosógép, kagyló, kis szekrény, stb. A konyhába pedig kihívás nélkül el lehet helyezni egy méretes hűtőt és egy mosogatógépet is még a tűzhelyen kívül. Csak ügyesen kell csinálni! Végül is ott van minden, aminek ott kell lennie, még ha nem is a legnagyobb méretben.

Mindenki éldegélhetne 300 négyzetméteres otthonban is, de fenntartani vagy kihasználni, takarítani, karbantartani már nem tudná és még a megfizethetőségről nem is beszéltünk. Szóval mi, akik a panelok foglyai vagyunk, legyünk őszinték: ezt a méretet tudjuk és szeretnénk magunkénak tudni. Ha nem lenne ez a méret elérhető az ingatlanpiacon, ilyen feltételekkel, igen nagy gondban lennénk!

Épp most vásárolsz ingatlant vagy pont eladod a lakásod? Erre figyelj az előleggel és/vagy foglalóval kapcsolatban! Elmondom, mi a különbség és melyiket, mikor használd! Kattints! --->

Biztos erőd a természeti elemekkel szemben

Talán erre az előnyre gondolnának a legkevesebben, ha panelről van szó, pedig masszív kis otthont biztosít. Laktam már négylakásos téglaházban a folyó mellett, ahol minden évben kétszer jártuk a töltést a szomszédokkal, hogy a víz idén mennyire jön fel, kell-e izgulni az árvíz és a buzgárok miatt.

Családi házhoz is volt egy rövid ideig szerencsém, ahol a nagyobb viharoknál a tető cserepeiért lehetett aggódni vagy az áramkimaradásért, amit annyira nem rohantak megjavítani. Nem azt mondom, hogy ez az a tulajdonság, amiért érdemes mindenáron panelt vásárolni, de megnyugtató a gondolat, hogy az elemi erőkkel szemben viszonylag biztonságban vagyok, amikor álomra hajtom a fejem. Ha a három kismalacnak lett volna legalább még egy bátyja, tuti, hogy a farkas elől egy panelbe költözött volna az egész kondával együtt.

panellakasok_elonyei_3.jpg

Ideális választás minden élethelyzetben

Panelban gyerekként sem volt rossz lakni, mert mindig volt egy csomó gyerek a környéken, akivel lehetett haverkodni. Az egyetemisták is szeretik, de ők inkább a bulizóna közelsége és az olcsó albérleti díj miatt preferálják. Felnőttként is lehet kedvelni a paneleket, egy, két, de akár három gyerkőcnek is lehet helyet szorítani benne és rengeteg a játszótér. Idősebb korban is vannak tagadhatatlan előnyei egy kertes házzal szemben, főleg mivel liftes házról beszélünk, ami az egyik legfontosabb lesz a fáradt, beteg lábainknak.

Közel a segítség

Ennyi szomszédból valaki mindig otthon van. Ismerős az a szituáció, hogy főzöl, mert vendégeket vársz és elfelejtettél egy fő hozzávalót megvenni vagy nem lett elég? Ilyenkor vagy elmész a boltba - ha egyáltalán nyitva van és belefér az idődbe -, vagy átkopogsz a szomszédba és 5 perc alatt elhárítottad a vészhelyzetet. Ha csőtörés van, ha nem tudod kinyitni az uborkás üveget, vagy elmegy az áram... minden esetben könnyen elérhetőek a szomszédok és kisegítenek a bajból, vagy legalább van kinek kipöffögnöd magad.

Azt mondják, az udvariasság kihalófélben van, ennek ellenére, ha nehéz tárgyat kell felcipelnem, a legtöbbször arra jár egy fiatalember és felajánlja, hogy segít. Volt egy ismerősöm, aki egyedül lakott a lakásában, így az volt az első tette, amikor hazaért, hogy bekapcsolta a TV-t vagy a rádiót, csak mert nem bírta elviselni a csendet. A magányérzet egy panelban nem harapózhat el annyira, mert folyamatos a motoszkálás, egyszerűen "él a ház", nincs néma csend. Idősebb korban is szerencsésebb, ha közel vannak a szomszédok, és ennek millió előnyét részleteznem sem kell, ugye?!

Bőséges szolgáltatóválaszték

A legtöbb szolgáltató a város külső részeire sokkal lassabban viszi ki a portékáját. Gondolj például az internetszolgáltatókra, akik közül a sűrűbben lakott helyeken rendesen lehet válogatni, míg a kisebb településeken vagy a város szélein jó ha egy is akad, akinél nem akadozik a net. Kábel TV csomagokból is két opciód szokott lenni vidéken, kéred vagy nem kéred azt az egyet, ami van. Hasonló a helyzet a pizzériákkal, akik jobb esetben magasabb kiszállítási díj ellenében, de hajlandók becsöngetni a messzebb lakókhoz is, míg a panelban lakók általában olcsóbban és hamarabb is jutnak hozzá a finomságokhoz.  

panellakasok_elonyei_8.jpg

Könnyen eladható

Igaz, hogy néhány éve az dől minden médiából, hogy dübörög az ingatlanpiac, de a panellakások mindig is forogtak. Reális árszabás mellett, néhány hét alatt könnyen el lehet adni a panellakást, míg a statisztikák szerint a családi házak esetében ez jóval több időbe kerül. A szűkösebb keretből gazdálkodó befektetők számára is csábítók, mert kiadásra szeretik kínálni ezeket a típusú lakásokat, mert hamar kiadhatók.

Legolcsóbb lakástípus

Szorosan kapcsolódik a felső ponthoz az a tény, hogy ezek a lakások viszonylag olcsók. Tudom nem illik ilyet mondani, egy ekkora értékű dologról, de tény, hogy a panelok ára beugrós az ingatlanpiacon, ha nem számítjuk a madár se jár arra helyen lévő, félig összedőlt ezeréves romhalmaz ingatlanokat.

Alacsony lakhatási költségek

Ismerősöm pont most költözik ki egy kisebb faluba és nagy bánatára nincs bevezetve a gáz a környékre, így kénytelen új villanytűzhelyt venni. Panelben, legalábbis nálunk, átalánydíjas a gáz, függetlenül a fogyasztás mértékétől, aminek nagyon örülök. Az én esetemben a szemétdíj is kedvezőbb, mint panelkorszakom előtt. Egy szó mint száz, kisebb lakás, több szolgáltató és még több lakó egyenlő olcsóbb lakhatási költségek.

Ha több szemétdíjat fizetsz, mint a szomszédod,
olvasd el ezt a cikket is! 

Olcsó fűtés

Bár a rezsiről már beszéltünk, a fűtést mégis külön kiemelném. Régen szidták, mint a bokrot a távfűtést, de az az igazság, hogy azokban a tömbökben, ahol már fűtéskorszerűsítésen túlesett a ház, a panelprogram keretében ott bizony télen a melegtől és nem a számla összegétől lehet izzadni. Mivel a külső falak szigetelésén kívül körbevesznek a szomszédok lakásai is, nem igazán vannak jéghideg falak télen sem. Éppen ezért kezd elterjedni az az erősen vitatott felfogás, hogy nincs is szükség fűtésre télen, mert a többi lakónak hála, nálam is meleg lesz. Jaj! 

panellakasok_elonyei_7.jpg

Kevesebb a ház körüli teendő

Valószínűleg, aki kertes házba költözik szeret tenni-venni a friss levegőn és a ház körül. Én mégis örülök, hogy nem az én felelősségem például a kukák kihúzása, mert ha rajtam múlna, biztos jó párszor elfelejteném kikészíteni a kukásoknak. A szemete tartály időnkénti kimosásáról inkább ne is beszéljünk! A hólapátolás sem tartozik a kedvenceim közé, különösen akkor, ha még a reggeli csúcs előtt kell megejteni! Szerencsére panellakóként erre sincs gondom. Ha valami történik a házban, a legtöbb esetben a közös képviselő vagy a takarítóhölgy intézkedik, nekem max. annyi a dolgom, hogy szólok, hogy gáz van.

Panorámás kilátás

Valószínűleg itt sokan felhördülnek és részben igazuk is van. Nem minden panellakásból szép a kilátás, különösen akkor, ha egy másik betontömbre néz az ablakod, ami szinte olyan közel van, hogy kinyújtott kézzel átvehetnéd a frissen sült muffint a szomszéd nénitől, a szemközti házból. De ha az 5.-6. emelet fölött laksz és olyan szerencsés helyen van a tömbötök, hogy semmi nem zavarja a kilátást, akkor csodálatos naplementékben lehet részed. Elismerem, hogy egy igazi penthouseban biztos szebb még a kilátás is, de annyiért legyen is! Vannak olyan panellakások, ahonnan 20 km távolságra is elláthatni, és úgy érzed az erkélyről, hogy az egész város a lábaidnál fekszik.

Ahányszor elhangzik, hogy panellakásban lakom, az ismerőseim döntő többsége sajnálkozva vág egy fintort, és együttérzően meglapogatja a vállamat, függetlenül attól, hogy ők is abban laknak vagy nem. Ilyenkor erős kényszert érzek, hogy magyarázkodásba kezdjek, pedig panelben lakni nem bűn. Egyáltalán nem katasztrófa egy ilyen otthon, annak ellenére, hogy az emberek általában lenézik és napestig tudnák sorolni a hátrányait. Rengeteg tagadhatatlan előnye van ezeknek a lakásoknak is! Kihagytam valamit?

Épp leváltanátok a közös képviselőt vagy kíváncsi vagy, mi hogyan csinálnánk, ha a te házadat is mi kezelnénk? Nézd meg, szerintünk hogyan lehet jól csinálni! Kattints és ismerkedj meg Házmestermedvével, munka közben!

167 komment
2018-04-10 11:03:07 - Házmestermedve

A bejegyzés trackback címe:

https://hazmestermedve.blog.hu/api/trackback/id/tr2413790868

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

0rdas 2018.04.11. 11:13:22

@Nancsibacsi: Ezeket próbálgatni kell. Taoasztalat szerint időprogram és értelmes visszavétellel napi 1-2 m3 megspórolható naponta.

Nálunk meg 22-23 fok van. Panelbe meg ugye, ami jut. Ha 28, akkor 28.

LordAlyr 2018.04.11. 11:13:54

@0rdas: Akkor elmondok egy titkot, a gáz illetve a villan ára sem egységes az országban. Ugyan az a fogyasztás valahol ennyi valahol annyi.

0rdas 2018.04.11. 11:16:49

@LordAlyr: Feleség és gyerekek miatt nem tehetem 20-12-re a fűtést. Nekem az lenne a jó. Nálunk 22-23 van. ez megvan évente 120-140e-ből. Mondom 43 nm-es panelban is kb. ennyi volt a távhő.

Az a baj, hogy a jelek szerint nem tudjátok üzemeltetni a saját fűtés rendszereteket. Pl. megy ezerre a fűtés és szellőztetsz, illetve nem vagy otthon napokig és ugyanúgy megy 25 fokon a fűtés. Minek? Nekem időprogram van és telefonról is tudok bütykölni

Szakyster 2018.04.11. 11:21:46

@0rdas: " Panelbe meg ugye, ami jut. Ha 28, akkor 28. " - ez még akkor sem igaz, ha nincs egyedi mérés. A radiátorokat lehet ki-be kapcsolni, sőt, termosztátot is lehet felszerelni.

LordAlyr 2018.04.11. 11:29:18

@szepipiktor: Szia én nem vitázom senkivel csak leírtam a tapasztalataimat, de akkor nézzük sorban a cikk állításait.

1. Jó infrastruktúra: ez nem csak panelra lehet igaz.

2. Azonos alaprajzok: tök igaz

3. Logikus térrendezés: tök igaz. Amikor házat kerestünk láttam ám csodákat az elrendezésről. Ilyenek nincsenek panelban.

4. Nincsenek kihasználhatatlan zegzugok: tök igaz.

5. Lakható méret - pazarlás nélkül: tök igaz. Sok családi ház feleslegesen nagy, lakhatatlan.

6. Biztos erőd a természeti elemekkel szemben:tök igaz. Statikai tény, hogy a panel sokkal ellenállóbb az elemekkel mint bármelyik családi ház vagy bármelyik téglaház. Magasan kiemelve a földrengéseket.

7. Ideális választás minden élethelyzetben: nem igaz. Gyerekkel szerintem jobb a családi.

8. Közel a segítség: valamikor igaz, valamikor nem lakóközösségtől függ. Családiban meg a szomszédtól. Nálunk hál istennek midig jó volt és most is jó.

9. Bőséges szolgáltatóválaszték: tök igaz.

10. Könnyen eladható: igaz lehet bár sok mindentől függ. Mi könnyen eladtuk és nagy jó árban.

11. Legolcsóbb lakástípus: Ez bizonyos szempontból igaz bizonyos szempontból nem.

12. Alacsony lakhatási költségek: részben igaz.

13. Olcsó fűtés: ha beleszámolunk mindent, akkor tök igaz

14. Kevesebb a ház körüli teendő: tök igaz

15. Panorámás kilátás: tájolástól függ.

Billy Hill 2018.04.11. 11:36:56

Vidéki nagyváros panelgettójában töltöm a hétvégéim. Erre a használatra elmegy, szerencsére csendes helyen van, a házak közé jó nagy helyközöket terveztek, szép nagy fák mindenütt (ilyet is ki lehet fogni), parkolóhely sosem gond. A net szakít (1 Gbps), a közös ktg. 9.000 HUF havonta, a fűtés valahol 12.000 körül. (Panelprogram keretében szigetelve, ablakokat magam cseréltem, már korábban.) Az összes vezetéket újrahúzattam, baltával kivágtam a "spájzot" és a beépített szekrényt, asztalossal mindent újracsináltattam, inkluzíve konyhabútor, szép burkolatok, modern színek stb. Most jól néz ki, valószínűleg eladni is könnyebben tudnám, mint a szomszédok. Volt egy 45 éves liftünk, azt is sikerült lecserélni, volt rá valami pályázat. Kellett is már az új, mert a régi, amikor ment, rezegtette az egész épületet...

Hátrányok szerintem: A budinak nincs szellőzése, a légfrissítő a legjobb barátom. A fürdőszobában érzem a szagát annak, hogy mit főz az alsó szomszéd. :-) Mindig valahol valaki mozog, jár a lift éjjel, a lépcsőházban mindig ég a villany, kicsit olyan az egész, mint egy kollégium...

Még két adalék: Beszéltem régi építővállalatos arcokkal, szerintük az 55 nm körüli lakások sosem arra voltak tervezve, amire részben ma is szolgálnak, hogy emberek egész életüket ott élik le, családdal stb. Az ötlet az volt, hogy behozzák a legényeket a városba, hogy dolgozzanak az iparban (gyár, bánya), és 30 körül, amikor becsajoznak meg jön a gyerek, akkor elköltözzenek másba. Na ez nem jött be, mert a szocialista jólét mégsem lett akkora, mint gondolták. Illetve egy másik sztori, hogy miért olyan kicsik a konyhák: Az volt a szlogen, hogy elég a főzőfülke, mert a kiteljesedett kommunizmusban már nem lesz szükség konyhára, minden bányász/munkás család étteremben fog enni, akkora lesz a jólét. Ebből sem lett semmi...

Zenei adalék: www.youtube.com/watch?v=plzhOGTqLXk

LordAlyr 2018.04.11. 11:37:21

@0rdas: Nálunk is időzítő van. DE amit leírtam a fenti hozzászólásban, ha vennéd a fáradtságot és elolvasnád azért 40000 volt a fűtés, mert sok minden szar pl ablak nincs szigetelés kívülről viszont 60 as falak vannak (tégla). Nálunk mindig vannak otthon és soha nem szóltam 25 C ról nálunk 23 van. Amit nem tudok letekerni mert mindig vannak otthon. Ja igen estére alváshoz lejjebb van véve 0,5 fokot. Ha meg szellőztetünk nem vagyunk olyan hülyék és lejjebb vesszük a fűtést. Azt nem értem miért púposkodsz. Én csak a tapasztalataimat írtam le. És igen a panelra sokat költöttem pont azért tudtam eladni olyan jól és hamar. És az új tulaj máig hálálkodik nekem. Igen sok milliót feccöltem bele mind vissza is jött az eladáskor.

LordAlyr 2018.04.11. 11:41:07

@Billy Hill: Tök igaz mi is valahogy így csináltuk meg a panelt. Én 5 évvel ezelőtt adtam el 15 mil hufért. azt a 75 ös panelt. Szerintem elég jó árban.

j.a.r.v.i.s 2018.04.11. 11:46:40

Nem bűn panelban lakni, de se nem optimálisnak, se nem kényelmesnek, se nem jónak nem mondanám. A felvezetett okok minden pontjának legalább a felébe bele tudnék kötni.

LordAlyr 2018.04.11. 11:49:29

Ja igen és a fűtés számlája ugyebár NEM nm-re van hanem légköbméterre. 103 házban nem tudom mekkora a belmagasság, de nálunk a 90 re 380 cm a belmagasság. lehet számolni melyik a nagyobb.

2018.04.11. 11:50:38

@0rdas:
Igaz. A villany alapdíjat a panelnál is fizeted, ha van gáz ia, akkor annak az általányát, ami magasabb, mint az alapdíj. De ha nincs is gáz, a távhő alapdíja sokszorosa a gáz alapdíjnak (simán 4-5 ezer Ft havonta!) ráadásul a legtöbb panelházban a hődíjat swm 100%-ban a költségmegosztó alapján fizetik, így annak egy részét is fizeted. Ha nincs költségmegosztó, akkor meg még többet. A családban volt nekük egy ritkán használt lakás, és baromi szerencse, hogy nem távfűtéses volt, így minimális volt a fenntartása.

2018.04.11. 11:54:56

Ja, és ha nem fűtik nagyon körbe, és gyorsan kell felfűteni a lakást egy-egy alkalommal, akkor leggyorsabban konvektorral fűtöd ki, a távhő épp abban előnyösebb, hogy egyenletesebben adja le a hőt, így nem éppen optimális alkalmilag használt lakásnál.

Venesz 2018.04.11. 11:55:27

@0rdas: Igen, én is panelban lakom, és amióta nyugdíjas vagyok, egész nap hallgathatom annak a kutyának a folyamatos ugatását, vonyítását, akinek a gazdája elmegy dolgozni, otthonhagyva a kutyát. És ő "szereti" az állatot.

LordAlyr 2018.04.11. 11:55:31

Minden évben 3,80 as fenyőt kell vennem karácsonyra a gyerekek miatt. :-) DE imádom ezt a belmagasságot.. :-)

LordAlyr 2018.04.11. 11:57:23

@Venesz: Ez sajnos kertes házban is igaz. A kutya meg azért vonyít, mert nincs szocializálva az meg a gazda hibája. De ez egy másik téma.

2018.04.11. 12:06:14

@Billy Hill:
"Illetve egy másik sztori, hogy miért olyan kicsik a konyhák: Az volt a szlogen, hogy elég a főzőfülke, mert a kiteljesedett kommunizmusban már nem lesz szükség konyhára, minden bányász/munkás család étteremben fog enni, akkora lesz a jólét. Ebből sem lett semmi..."

A francokat nem lett semmi. Nem étteremben, de munkahelyi étkezdében rengeteg munkás evett. Nem emiatt bukott meg a koncepció, hanem amiatt, mert a komcsik a természetes társadalmi változások helyett társadalom mérnökösködni akartak. Idővel így is, úgy is kikopott volna az otthoni főzés, de így lassították a folyamatot, ma is sokan úgy gondoljak, az asszonynak a konyhában a feje, és akik hétvégén nem főznek, hanem elmennek valahová kirándulni a saját kedvükre, azok szenny emberek. (A főzés, mint hobbi más tészta).

Egyébként nem nagy konyhára, hanem konyha-étkezőre lenne szükség, ami sok panelból hianyzik (egy félszoba az étkező akar lenni, ami rossz megoldás).

2018.04.11. 12:06:46

Feje helyett helye.

Dezsike 2018.04.11. 12:07:16

Hűtés szempontjából a családi ház jobb. Tavaly vettünk klímát és alig dobta meg a villanyszámlát, 38 fokos belső hőmérsékletet 10 perc alatt levitte 28-ra. Panelban klímázók meg panaszkodnak, hogy a forró falak miatt gyakorlatilag nonstop megy a klíma és a villanyszámla az egekben. Mivel a hőérzetem 18 fokot is elvisel, ellenben 25-ben már szenvedek, jobb választás a családi ház klímával és visszafogott fűtéssel (20-21 fokra állítva), mint a panelban télen-nyáron megfőni.

LordAlyr 2018.04.11. 12:13:19

@diszkriminans: Nem fogod elhinni, de az én panelomban direkt kialakított étkező is volt. Jaja gyárilag annak készült. 3 háló 1 nappali , étkező..... külön gardrób szoba is volt. :-) Imádtam :-)

Nancsibacsi 2018.04.11. 12:21:19

@0rdas: "A panel fűtés rendszer karbantartást te nem fizeted meg?"
De megfizetem - ahogy fentebb írtam, ezért nem is korrekt a távhő díjat meg a gázszámlát összehasonlítani, mert az egyikben benne van a karbantartás/korszerűsítés díja, a másikban meg nincs.

"Ezt a baromságot, hogy a kazán 5 évre van? Figyelj, nekem 16 éves kazánom (így nem is a legtakarékosabb), de évi karbantartás díja 12e a gyári szakszervizzel évente."
Ma már csak kondenzációs kazánt rakhatsz fel, ami bizony 5 évre van. Megint nem olvastál rendesen. Nyilván a te 16 éves cirkódnak 300% a hatásfoka, azért hoz olyan számokat fűtési számlában és hőmérsékletben, ami még kondenzációssal is sci-fi.

"Milyen évi 100-200e Ft? Ki kábit ilyen hülyeséggel?"
A cimborám a tiédhez hasonló kazánját cserélte le kondenzációsra, több mint 1 milliót fizetett. Igaz ez nem csak a kazán volt, de időközben már a kémény se volt szabvány, arra nem kötik rá, stb-stb.

"32A ügy: igen jár ingyen, magam is megléptem. De úgy látszik szövegértelmezési gondod van, mert a panelben a fél gárda lecserélni, akkor a ház betáp kábele fog leolvadni, ha mindenki használja."
De a betáp kábelhez nekem semmi közöm: az az ELMÜ dolga, hogy megoldja.

" És hiába cseréled ki a lakásban a kismegszakítót, ha alumínium kábelt meg bennhagytad."
Ennek mi köze a panelhoz? Ha családi házban hagyod bent az alumínium vezetéket, az jó alumínium?

"A klíma igen, 1 kW alatt van. De kapásból 2-t szoktak tenni egy panelba sok helyen (egy klímának sok értelme nincs), az máris 6-7 A, azaz a 16-ból ellőttél már harmadát."
Ennyi erővel számolhatnád az elektromos sütőt, a mikrót, a porszívót, a vízmelegítőt, a vasalót, és hűbazmeg - mekkora áramigény jön ki! Nyilván ez hülyeség. Ezek soha nem fognak egyszerre működni, és ritkán működnek max teljesítményen. 16A ma már nem elég - ez tény. De 32A VAN. Nem sci-fi, hanem ALANYI JOG. Az meg már több mint 7kW, amit indukciós tűzhely+elektromos sütő nélkül nehéz lefedni.

2018.04.11. 12:23:02

@LordAlyr:
Mit jelent a kialakított étkező? Én ugyanolyan típusból láttam olyan lakást, amelyiknél ugyanaz a félszoba étkező volt, a másikban meg hálónak alakítottak ki, nem tudom dedikáltan eredetileg mi volt.

Mindenesetre szerintem a legjobb, ha a konyha és az étkező egyben van, de nem együtt a nappalival (ha van nappali).

Nancsibacsi 2018.04.11. 12:23:04

@0rdas: "Nálunk meg 22-23 fok van. Panelbe meg ugye, ami jut. Ha 28, akkor 28."
Radiátoron thermoszelep van, szóval annyi van amennyit akarok. Nyilván ha felfűtöttem a falakat 30 fokra, akkor küzdelmes 25 fokot csinálni belőle - de ez mindenhol így van.

Nancsibacsi 2018.04.11. 12:27:38

@0rdas: ""Lecsavarod, felraksz a helyére egy 3-ast" Sőt leosztót is beköthetek. Eszed nem sok, ill. olyan barkács Józsi bácsisan, jó lesz az úgy megoldásként teljesen dilettáns vagy a témához!

Persze felrakom a konnektort, de mögötte még az a vékony kábel van benne, aztán jól túlterhelem s leégetem. "
Zsenikém: 1 konnektorral is ugyanúgy túlterhelheted a kábelt. Nem a konnektorok darabszáma számít, hanem az össz teljesítmény. Mit is akartál te:
"hűtőt, turmix gépet, kenyérpirítót, pultvilágítást, rádiót, mikrót"
A rádió meg a pultvilágítás - összesen kb 30+20W - majd felgyújtja a lakást?
A villanyszerelő is pontosan ilyen 3-as, meg 4-es, sőt 6-os fali konnektorokat rak fel, és - láss csodát - 1 drót megy bele. Nyilván nem 6 villanytűzhelyet kell beledugni.

LordAlyr 2018.04.11. 12:28:22

@diszkriminans: Nem.... ez olyan volt beléptél volt előszoba. onnan nyíiltak hátrafelé a 3 hálóhelység fürdő wc stb. Az előszobából nyílt az étkező amiből nyilt a konyha és a nappali is. Tényleg étkező volt. Nem annak alakított valami.

Nancsibacsi 2018.04.11. 12:28:33

@0rdas: "Ezt az önámítást. 43 nm panel fűtésr = 103 nm közepes ikerházéval. Tapasztalat.
Panelproli vagy? :) "
Nyilván, hogyne - a fizika meg a hőtan meg monnyon le :-D

2018.04.11. 12:30:10

@Nancsibacsi:
Az csak a te anekdotikus érvelésre épített véleményed, hogy 5 évente új kondenzációs kazán kell. Ha 15 évente kell átlagosan új kazánt venni, plusz évi 20 ezer karbantartás, az 15 év alatt kevesebb, mint 3 ezer Ft havonta, jó, ha az alternatív költséggel számolunk, legyen 5 ezer. Annyi a tavhő alapdíj is van. Cserébe az egyedi fűtés sokkal rugalmasabb, és nem függvénye a fűtési költséged annak, hogy hogyan egyeznek meg a lakók a költségmegosztásról. Kis lakásnál amúgy a konvektor is olcsóbban jön ki a magas hőveszteség ellenére is.

Névtelen betelefonáló · http://bandeenator.blog.hu 2018.04.11. 12:31:54

Gyerekként jó volt, szerettem. Minőségi ugrást jelentett a biztonságira cserélt bejárati ajtó meg az is, mikor megváltunk a tapétától.

Néhány nagy hátrányt viszont kiemelnék:
- Zajos. Nem tudsz új tévézni, hogy akár résnyire nyitva az ablak. Aludni lehet, de hasonlíthatatlan a külvárosi családi házzal, ahol ha behúzom a sötétítőfüggönyt, folyton elkésnék munkából, ha nem lenne beállítva ébresztő. Néha a busz indításjelzőjét hallom este

- Drága a távfűtés, magas a közösköltség. Ne jöjjön senki a szabályozható fűtéssel, a WC-ben és a fürdőben pl. le se lehet tekerni, nincs is mérő, a radiátorra szerelt egység pedig bizony nem csak a fűtőtest melegét méri. Gázcirkóval nem hasonlítható

- Alumíniumvezetékek. Elég nagyvonalú dolog volt hajdan 10A-es kismegszakítókat rakni rájuk, az automata mosógépet már NEM BÍRJÁK EL, kiolvadnak. Magam is többször javítottam, cseréltem ki azt a szakaszt, amihez hozzáfértem. Ezekre az öreg vezetékekre, amelyekből családi házba is jutott a csillárt szabad rákötni LED-fénycsövekkel, és 6A-es kismegszakítóval. Füvet nyírni még lehet róla, 1000W nem olvasztja szét, zárójel bezár. És bár nem vagyok szakember, a témában tudnék hosszabban értekezni.

- Huzatos. Három égtájba nyílt nyílászárónk. A szobák nyugati fekvésűek voltak, az erkély beépítve, de nem téliesítve. Konyha északi fekvésű, műanyag nyílászáróval, a bejárati, már biztonsági ajtó pedig déli fekvés. Az eredeti konyhai faablakot, akárhogy és akármivel támasztottam ki, állandóan beb.szta a szél, és 250 cm magasságban volt a kilincse. A szigetelést pedig az összes ablakon megcsináltam, nem szeretem a huzatot. Most, a családi házon mind a négy égtáj felé nyílik ajtó vagy ablak. 5-nél kevesebb olyan alkalmat tudok, amikor a szellő bármelyiket beb.szarintotta volna.

- Eredeti ablakok belső ablaktáblája kis híján rád robban. Felemelő, amikor azt látod, "himbálózik" a az ablaküvegen tükröződő lámpafény, és muszáj leengedni a reluxát és vagy elhúzni a függönyt, mert félő, hogy egy 110 kilométeres széllökésnél az ablaktábla egyszer csak berobban a szobába. Nem történt meg, de akkor is.
- Ablakpucolás. Szedtetek szét forgóablakot? Aki tervezte, a takarítására nem gondolt.

- A falak átveszik nyáron a meleget és éjszaka sem hűl le a lakás. Hiába nyitsz ablakot, kint már jó idő van, de a falak szó szerint még melegek. Téglaházban valahogy nem érzem szükségét a klímának, panelba jó, hogy tettünk, elég volt egy darab, nem jégvermet akartunk, hanem a gatyarohasztó meleg helyett csupán emberi hőmérsékletet.

Egy nagy előnye van a panelnak: mérsékelten földrengésbiztos. Ha egy családi ház főfala bemozdul, elcsúszik, annak a következményét inkább ne akarjuk megtudni.
Másik mérsékelt előny: vannak jó elosztású lakások, a másfél szobás remekül kiadható, ha van máshol laknod, az 1+2 fél illetve 2+1 felesek között pedig jó elosztásúak vannak, sok holmit elnyelnek, és még marad is élettér.

Nancsibacsi 2018.04.11. 12:31:55

@szepipiktor: "A szerző a panelek ELŐNYEIT sorolta, ami kamu mert szubjektív!"
Igen, nyilván szubjektív az, hogy itt van 5 perc sétára a munkahelyem, ha meg családi házban élnék akkor meg mondjuk 1 órát kellene utaznom (hasonló árfekvés esetén).
Persze simán elképzelhető az is, hogy faluban ott dolgozol 5 percre a házadtól, csak éppen kisebb a valószínűsége. Meg annak is hogy a kórház, ÉS a bevásárlóközpont, ÉS az országos top 20-as gimnázium ÉS a .... is ott legyen karnyújtásnyira.

2018.04.11. 12:32:52

@LordAlyr:
Az mondjuk jó.

Egy ismerősöm egy hasonlónál (zsalutott beton házban) egybenyitotta a konyhát és az étkezőt, és baromi jó lett, mert meghagyta a fal alsó darabját, és egy asztallapot tett rá, így sokkal nagyobb asztala lett, mint ami alapból befért volna.

Nancsibacsi 2018.04.11. 12:46:21

@diszkriminans: Az csak a te anekdotikus érvelésre épített véleményed, hogy 15 évente új kondenzációs kazán kell.
Ennyi...

Nancsibacsi 2018.04.11. 12:51:37

@Névtelen betelefonáló: Mindenki tornázik ezen a 10A megszakítón, meg az alumínium vezetéken. A teljes lakás átvezetékelése, több áramkör kialakítása (nagyobb fogyasztók felé 1-1), 32A bővítés összesen volt kb 300eFt, ami a lakás értékének 1, azaz 1 százaléka. Ha beszarik a kazán, vagy csak simán megbontja a vihar a tetőt már többet fizetsz családi háznál.

"Ha egy családi ház főfala bemozdul, elcsúszik, annak a következményét inkább ne akarjuk megtudni."
Bátyámnál ehhez nem kellett földrengés: elég hogy a szomszéd faluban csináltak egy bányát. A talajvíz leszált vagy 3 méterrel - máris olyan repedés lett a házon, hogy bele tudtam tenni a tenyerem. Lehetett vasalni, vakolatot javítani, színezni kívül-belül, stb.

LordAlyr 2018.04.11. 12:59:04

Mi a baj az alu vezetékkel? Legalább nem rozsdásodik.... :-)

LordAlyr 2018.04.11. 13:02:45

A panelban a legszebb az volt amikor villanyt szereltem és nem volt kicserélve minden, akkor a lakás elejében minden vezeték fehér volt, hátúl meg fekete.... Nesze neked fekete, kék, zöldsárga.....

zuulululu 2018.04.11. 13:10:29

@Nancsibacsi: "klímázni kell, H árrammal fűteni."
Kibirhatatlan hogy egesz nap "huzat" van a lakasban, mert fujja be a meleg levegot. Ja, es persze hallod ahogy bug. Halk nagyon, de amikor kikapcsol, feltunik, WOAW, de jo ez a csond.

Kivlov 2018.04.11. 13:11:29

Panelben akkor is lehet orgazmusod, ha épp nem szeretkezel (még magaddal sem). :D

Névtelen betelefonáló · http://bandeenator.blog.hu 2018.04.11. 13:28:50

@Nancsibacsi: Igen, így mai fejjel pl. a konyhában simán ki tudtuk volna cserélni, de ott sosem olvadt ki.
Másfelől az amperbővítés nem mindig olyan egyszerű:
- A panel is társasház, meg kell nézni, mit bír a gerincvezeték, ha nem te bővítesz egyedül, már jön az, hogy de a ház cseréltesse ki az adott szakaszig, mert csak úgy szabályos/bírja. Hozzájön még, hogy az áramszolgáltató beleakadhat még olyan dolgokba, hogy "fa szekrényben" panelban fa/bútorlap beépített szekrényben van a villanyóra, ma pedig fából készült házban, illetve lakáson belül nem lehet. Jöhetnek még azzal, hogy "kérem, ez a villanyóra max 20A-t bír, másik órát tessék feltenni". És mindjárt nem annyi az annyi, még ha a vezetékelésre meg is volna az ember.
Kis kitérő: emiatt nem óhajtok foglalkozni a házamban A-bővítéssel, mert lakáson belül fából kialakított dobozban van a villanyóra és 10mm2-es alumínium a gerincvezeték. Amit eszemben sincs kicserélni, valamint tökéletes számomra az analóg villanyóra, és nem óhajtom épületen kívülre sem pakolni, hogy még jobban át kelljen építeni az amúgy szinte teljesen felújított vezetékhálózatomat. Panelban is 25A volt a villanyóra meg most nálam is az. Elég az, amire kell. És igen, a segédoszlopot sem szeretném odébb tenni, jó helyen van ott, ahol.

xaba99 · http://landf.blog.hu 2018.04.11. 13:32:43

"A panellakások a városok centrumában kapnak otthont, minden településen."
Hány ellenpéldát soroljak fel, hány településről?

"Olcsó fűtés"
Ez szimplán csak vicc.

"Nem minden panellakásból szép a kilátás"
Maradjunk annyiban, hogy nem minden pannelakásból ocsmány a kilátás.

konrada 2018.04.11. 13:38:00

@szepipiktor: "panelek ELŐNYEIT sorolta, ami kamu mert szubjektív!"
Nem. Az a kamu, hogy össze lehet hasonlítani objektívan...

Itt arról van szó, ki miben, miért érzi jól, vagy jobban magát.
...legfeljebb olyan dolgokat lehet összehasonlítani objektívan, mint az 1 főre jutó nm, és annak fenntartási költsége, az infrastruktúra kiépítettsége, elérése, a munkahelyre ingázás ideje.
..ilyen is volt persze benne, de a többség tényleg szubjektív: mint az egyiknél szülőként az a felfogás, hogy a kertes mennyivel jobb a gyereknek, a másiknak meg gyerekként az, hogy nem volt játszótér, és fél gyerekkora az iskolába eljutással telt el, vagy hogy elég volt neki a munkahelyen a napi munka, vagy hogy pont a ház körüli tennivalók pihentetik...
...s mindkettőnek igaza van a maga szubjektív módján, és aki ezen érvveket kamunak gondolja, az nincs tisztában mit is jelent a kamu szó!

konrada 2018.04.11. 13:41:12

@zuulululu:
...de legalább hasonlít a panelhez, mert ha azon nincs becsukott-sokszorasan szigetelt ablak, az állandó zúgás a környék forgalma miatt biztosított...;)

0rdas 2018.04.11. 13:46:28

@Szakyster: Hát azért nem gyakori, aki egyedi mérés nélküli fűtésnél termosztátot rak a panel házi radiátorokra. Sokkal inkább - ismerve az átlag energia tudatosságot - kinyitja az ablakot :)

A kézi elzárogatás meg nem komfortos, sőt macerás.

Amúgy a panelek fűtését normálisan beszabályozni sem lehet. Tehát tényleg ami jut az jut.

konrada 2018.04.11. 13:46:48

@xaba99:
...mint ahogyan nem minden kertes ház se a szomszéd kutyasz.ros hátsóudvarára, meg a jobb esetben 2 m-re lévő zárt kerítésre-tűzfalra néz - rosszabb esetben a kiváncsi utcaiakra szemmagasságban, akiket legfeljebb a parkoló autók takarnak ki...;)

0rdas 2018.04.11. 13:49:03

@LordAlyr: "Biztos erőd a természeti elemekkel szemben:tök igaz. Statikai tény, hogy a panel sokkal ellenállóbb az elemekkel mint bármelyik családi ház vagy bármelyik téglaház"
Ez mivel támasztható alá? Nagyon érdekelne. Főleg a korrodált vasbeton miatt.

Szakyster 2018.04.11. 13:57:14

@0rdas: "Amúgy a panelek fűtését normálisan beszabályozni sem lehet. Tehát tényleg ami jut az jut."
Attól, hogy megismétled, továbbra sem lesz igaz. Tényleg, hogy olyan szépen, félfokra pontosan, mint egy pl gázcirkónál, méregdrága, wifis termosztáttal, nem igazán lehet, és az is tény, hogy ha nem raknak fel termosztátot, akkor marad a kézi vezérlés, (de basszus, ez mindenhol igaz, ha nem raknak fel termosztátot, nincs termosztát, micsoda felfedezés)
Ha azt mondanád, macerásabb a panel, még egyetértenék. De ez az "ami jut, az jut", ez konkrétan egy ordas hazugság.

0rdas 2018.04.11. 13:58:49

@Nancsibacsi: ajjajaj, nem ment át a csí. Ill. pont az utolsó mondatomat vágtad le. Talán nem véletlenül.

Igényesen az 1 konnektorból nehéz szépen elrendezett, megfelelő helyekre átheylezett konnektor csoportokat áthelyezni ugyebár. Sokra megyek aez egy sarokba hirtelen lett 3 konnektorral, ha a hűtő a másik sarokban van. Nem akartam ennyire szájbarágós lenni. De nálad ezek szerint szükség van.

báró Csekonics 2018.04.11. 14:03:40

Minden lakás v. ház típusból lehet jobbat v. rosszabbat találni - panel és panel vagy családi ház és családi ház között is lehet ég és föld a különbség, ahogy belvárosi házak között is, akár azonos utcában.
Eleve nem mindegy, hogy 10 v. 4 emeletes és nem csak a látható fizikai különbség ami miatt nem érzed magad annyira kaptárban egy 4 emeletes esetén.
A 10 emeleteseket annak idején jellemzően 'tanácsi' lakásoknak építették, legtöbbször rászorulóknak nyújtva lakhatást, szemben a 4 emeletesekkel, ahol legtöbbször első pillanattól tulajdonosok voltak a lakók. Sokszor akár több generáción keresztül - mindezt 12-14 lakásos közösségekkel... Teljesen más helyzet és egymáshoz való viszony.
De ugyanez igaz egy belvárosi ház esetén is: nagyon nem mindegy hogy tizenpár vagy kilencvenpár tulajdonos alkotja a lakóközösséget.

A konkrét technikai részletek meg aztán tényleg nagyon egyediek lehetnek. Mindenesetre sem a panelt nem kell 'temetni' sem a régi téglaházakat az égbe emelni, mert nagy meglepetések érhetik a szteretípiákban gondolkodót.

0rdas 2018.04.11. 14:06:59

@Nancsibacsi: tévedés. Nincs előírva a kondenzációs kazán. Hatásfok van előírva, amit most csak a kondis tud biztosítani. Legyünk pontosak.
Való igaz, ez a kéménnyel, engedéllyel húzós tud lenni.

De a családi házak állapota átlagban jobb, mint a paneleké. Miért gondoljátok, hogy a panelt ingyen újítják fel? Már ha meg is történik (vagy csak egy vita indul el a lakók között). És a családit magának újítja fel, nem függ a többitől.

"A cimborám a tiédhez hasonló kazánját cserélte le kondenzációsra"
Nagyjából feleslegesen. Mármint kiindulva enyémből, mert rendben működik. Ez a soha meg nem térülő beruházás. Év 30-40e spórolásért kiadni több százezret.

0rdas 2018.04.11. 14:12:35

@Nancsibacsi: munkahelyemen kb. 30 db 10 év körüli kondis kazánra van rálátásom (24 kW). Jellemzően Remeha, Vaillant. Nem kell cserélni őket. Évente kb. 2-3 tágulási tartály, 1 szivattyú, 1-2 váltó szelep gond van. Nyilván a cég átlagosan visszaosztva, évi 2 karbantartással rákölt mondjuk 30e + ÁFA összeget/kazán. Ez lakosságira lefordítva olyan 10 körül lehet.

_B_ 2018.04.11. 14:13:37

@0rdas: "Ez így van, leegyszerűsítve: bent tartja a meleget, mert az a dolga (ökölszabály :) ). Azaz te hiába szellőztetsz, a szerkezet meleg marad, ontja a meleget. Ezért van az, hogy amely panelt szigetelnek, ott köv. nyáron megnő a klíma kültérik száma :)"
Jaj istenem.... Termodinamika!! Ez nem úgy van, hogy a manők befele lapátoljáék a meleget a nikecell cellái között.
Pont annyira tartja bent a benti meleget, mint a kinti meleget kint :DD

A kültérik száma meg azért nő, mert már egészen elérhető az ára. Mindenhol gombamód szaporodnak.
És mivel egy szigetelt panel komfortban lazán előzi a régi társasházakat, nem csak a legcsóróbbak költöznek oda. A lakók jó részének nem gond anyagilag két split klímára beruházni.

LordAlyr 2018.04.11. 14:19:06

@0rdas: Szia. Én nem támasztok alá semmit. Menj fel a googli a legjobb barátod és nézz utána. Főiskola statika óra....

_B_ 2018.04.11. 14:21:41

@0rdas: "Ez mivel támasztható alá? Nagyon érdekelne. Főleg a korrodált vasbeton miatt."
Látogass el Pripjat-ba. Nézd meg a saját szemeddel, mit bír a panel szerkezet. Több, mint 30 éve nicsenek ablakok, kívül belül kapja a vizet és a fagyot. Télen -20, nyáron +40.
Szóval így lakottan, szigetelve azért egész sokáig fog tartani az a rohadás....
Ezek a házak előbb dőlnek el egyben, valami vízmosás miatt, minthogy összeomlanának.

LordAlyr 2018.04.11. 14:22:44

@0rdas: Nos ez egy kúrva nagy tévedés. Elő van írva a kondis gázkazán. Nem a hatásfok van előírva. Nekem a turbósom a gyári leírásban is 99% hatásfokkal megy. Azt hiszem a mostani előírás talán 90% lehet. Akkor miért is nem árulnak turbós cirkókat? Bocsi 1 fajtát vehetsz de csak 1 gyártó egy fajátáját..
Akkor hogy is van ez?

lutria 2018.04.11. 15:08:02

Azért érdekelne hogy pl.vajon mire gondolhatott a paneltervező amikor a nagyszoba és a mellette lévő félszoba közé egy hatalmas kétszárnyú üvegezett ajtót rajzolt be?
Ettől a kisszoba csak hálószobaként nem használható mert ha berakunk egy kétszemélyes ágyat akkor már nem lehet kinyitni/becsukni az ajtót,ha csak heverőt rakunk a másik falhoz akkor meg az ajtó két oldalára csak valami nagyon keskeny bútordarabot lehet tenni+figyelni kell hogy van még egy ajtó az előszoba felől ami szintén befelé nyílik és az mögé sem lehet semmit tenni...
A nagyszoba oldalán ugyanez,max.2 fotelt lehet tenni az ajtó két oldalára-ráadásul az ajtó üveges tehát mindkét szobában be kell sötétíteni ha nem akarjuk hogy átvilágítson a másik szoba...
Csoda ha többnyire azonnal eltakarják egy szekrénnyel vagy furnérral,majd idővel egy nagyobb felújításnál véglegesen befalazzák?Akkor meg minek kellett egyáltalán?

2018.04.11. 15:32:15

Eszembe jutott még egy panelos élmény. Olyan panelban laktunk egy ideig, ahol a "konyha" és a fürdőszoba között, konkrétan a konyhabútor mögött volt egy üreg, ott futottak fel a hideg és meleg vízvezetékek, valamint ott volt a hideg és meleg vízóra. Ez azt jelentette, hogy a konyhabútor háta több helyen nem volt beszögezve, hogy le lehessen olvasni az órakat, valamint volt ahol azért, hogy ha valami beesett hátra, onnan ki lehessen valahogy szedni. Volt is, hogy beejtettünk dolgokat, a leolvasáshoz meg ki kellett pakolni. Ezen túl a melegvizes csövek egész évben, így nyáron is melegítették a nyáron amúgy is dögmeleg lakást (másfél évet, így egy nyarat voltunk, így nem tudom a rekordot, mert csak szeptemberben szereztünk be mérőt- abban a hónapban 41 fok volt a maximum). A legjobb az volt, mikor a felettünk lévő felújított, a mi lakást meg ezen az üregen keresztül ellepte a por, illetve vastagon poros lett minden konyhaeszközünk is.

Gondolom ez is annak az eredménye, hogy a panelokat alaposan, élhetőnek tervezték. Az a szerencse, hogy szemétledobó nem volt, mert nem 10, hanem 4 emeletes volt.

2018.04.11. 15:34:08

Amúgy amikor egy panellakást felújítanak pöpecre, mindig valami olyasmi jut eszembe, hogy becsomagoltak díszes dobozba egy adag szart.

2018.04.11. 15:55:12

Kortrekt és kedves összefoglaló, olvasmányos is. Gratulálok! :)

FlybyWire 2018.04.11. 16:08:42

@házmestermedve: Ok, nem írtam volna bántót. de hogy egy 5 éves gyerek nem tud felállni a ferde tető miatt... ne mááár.

Szerintem:
Jó infrastruktúra: PRO: sok helyen igaz, de nem mindenhol. CON: jön vele minden egyéb, 24 órás trafik meg kisbót előtt hőbőrgő alkeszok és egyéb lowlife-ok éjjelente, stb. Agglomerációban, kertvárosban ugyanez megvan, csak kocsi kell hozzá, de ha kertes házad van, alighanem kocsid is. Bőven nem látok előnyt a panel oldalán.
Azonos alaparajzok: a hideg is kiver a gondolatától is.
Logikus térrendezés: ugye viccelsz? A legszarabb elrendezés, ami létezik... éltem sok panelban, de sehol nem volt normális közös, családi tér, rendes kis zug aludni, vagy nem a mindenség közepére nyíló premier plán klotyóajtó. Borzalom. "nem spórolták le a közlekedőket." helyesen: egy rakás helyet értelmetlen folyosók foglalnak el normális légtér és közös tér helyett.
"Nincsenek kihasználhatatlan zegzugok" - se garázs, fészer, padlás, pince, tároló (vagy ha igen, 6 emelettel lentebb). Magyarul kb. semmi nem fér el sehová, ha már elmúltál 30 vagy van legalább 1 gyereked.
"Lakható méret - pazarlás nélkül" - magyarázd már el (röhögés nélkül), hogy mondjuk 120 nm mitől nem "lakható"? Majd próbáld ki 2 gyerekkel is :)
"Biztos erőd a természeti elemekkel szemben" - na most röhögtem fel :) A kertes ház 10 cm-es hungarocell szigetelése és műanyag záróelemei vs a panelek nyílászárói és szigetelése ellen :D :D
"Ideális választás minden élethelyzetben" - nettó baromság
"Közel a segítség" - éppen 12 másodperc átérnem a szemben lakó szomszéd nénihez.
"Bőséges szolgáltatóválaszték" - semmivel nem jobb mint az agglomeráció jelentős részén. Nálunk DIGI van 1 GB 2250 ft/hó, más nem is kell, minden egyéb IP alapú.
"Könnyen eladható" - de nem azért mert panel, vaze, hanem mert ott van helyileg, ahol van! Az én polgári körfolyosós lakásom simán ugyanúgy eladható, de lassan a kertvárosi ház is.
"Legolcsóbb lakástípus" - ár-érték arány fogalmáról hallottál már? Mert itt kiválóan érvényesül. Fejtsd me egyedül :)
"Alacsony lakhatási költségek" - a töredékét fizetem a kertes házban annak, amit anno panelban. És nem, nem fával fűtök.
"Olcsó fűtés" - 2 pontot ha leírsz kétféleképpen, attól még ugyanaz marad: lásd előző.
"Kevesebb a ház körüli teendő" - tényleg borzalmas a jó levegőn füvet nyírni, a gyerekkel havat lapátolni, cserébe a sok finom gyümölcsért, jó levegőért, folyamatos kerti sütögetésekért, kerty partikért :)
"Panorámás kilátás" - hogyne, minden lakás a 7-10 emeleten van, és egyikkel sincsen szemben másik panel :D :D ez hihetetlen gyenge volt :D
Egyébként a mi konyhánkból és teraszunkból csodálatos panoráma van, pedig földszintes épület - csakhát domboldalon. Ami pont a panelekre kevésbé jellemző, kb. gazdagrét a kivétel, meg Miskolcon az Avas. Na hát az még egy csoda hely :)

FlybyWire 2018.04.11. 16:11:00

@FlybyWire: kerti parti, nem "kerty"

És akkor bele sem kezdtem a CON listába... alkesz pisi, kutya kaki, zaj, por, ordibálás, szomszédok nemi és egyéb családi élete, pszichopaták kéregetők drogosok szétamortizált lépcsőház, szmog, sötétség büdös...... hajrá.

FlybyWire 2018.04.11. 16:25:28

@Nancsibacsi: " családiban meg flexelnek"

Az összesben, mindig. Tényleg :D
@LordAlyr: Csak úgy 15 évig.

LordAlyr 2018.04.11. 16:29:20

Sajnálom, hogy ilyen tapasztalataid voltak. Amikor és panelban laktam nekem teljesen + volt. Amiket leírtál abból nálunk semmi sem volt. pedig 27 évig laktam ugyan abban a lakásban.

FlybyWire 2018.04.11. 16:35:17

@Nancsibacsi: " Fűtésnél a szigeteletlen panel is VERI a szigetelt, modern fűtéssel rendelkező családi házat. Miért? Mert nem csak a gáz/villany számlát kell nézned, hanem a karbantartás költségét is. Egy modern kazán - ami fél millió körül van - 5 évre van tervezve. Van ismerősöm aki már a 3. kondenzációs kazánt rakatja fel - és nem azért mert gagyit vett. Panelnál a gépészet karbantartása benne van az alapdíjban, míg családi háznál évi 100-200 eFt-t kell erre félrerakni."

Te jó ég mennyi baromság egy helyen...
Érdekes módon a szüleimnél 8. éve megy hibátlanul, napkollektorral kb. semmi rezsit nem fizetnek márciustól novemberig. Sose volt vele baj.
A mi házunk 2011-ben épült, a cirkóra évente költünk 5000 forintot átvizsgálásra, kutya baja. Télen átlagosan 20-25 ezer a gázszámla (25 tán egyszer volt). Padlófűtés, külön körön fűtött hálók, fűtött kazán, átfolyós vízmelegítő, 110 nm.

FlybyWire 2018.04.11. 16:36:04

@LordAlyr: ez nagyjából 7-8 különböző panel tapasztalata, a negatív dolgok 50-90%-a mindenhol megvolt.

FlybyWire 2018.04.11. 16:36:59

@FlybyWire: fűtött GARÁZS (nem kazán).
Menni kéne már haza pihenni, túl sok meló :)

LordAlyr 2018.04.11. 16:39:04

@FlybyWire: Akkor mi voltunk a kivételek. 27 év alatt 2 ordibálás volt az utcán. ami felhallatszott. A kertesben már 5 év alatt megvolt 1 :-)

FlybyWire 2018.04.11. 16:44:09

@Nancsibacsi: "@0rdas: "A 103 nm-es, közepesen jól kivitelezett, nem a legmodernebb gázkészülékkel a max téli gázszámlám volt 24e Ft."
Ja, meg max 18 celsius télen :-D Hagyjuk már a vetítést."

El kell szomorítsalak, ez a normális egy normálisan szigetelt kertes házban is. 110 nm, 25 ezer fölött sose volt a gázszámla. Ehhez kellett a 10 centis hungarocell kívül-belül, na meg a padlófűtés, aminek hála sose kellett 48 fok fölé vinni a fűtővíz hőmérsékletét.
A lakásban pedig 24-25 fok van egész télen csaknem folyamatosan ;) Még mielőtt... (sőt néha eleinte felment 26 fölé is, mert kicsi volt a gyerek és asszony aggódós fajta). Ekkor sem volt 25 fölött a gáz sosem.

FlybyWire 2018.04.11. 16:48:23

@0rdas: jaja, mi is levesszünk 18 fokra nappal, bár télen necces mert a padlófűtés nagyon lassan reagál. Ilyenkor nagy néha beröffen a kandalló is, de nem jellemző azért.
Több napos eltávnál is megy a 18-19 fok.
Lehet ezt értelmesen csinálni.

FlybyWire 2018.04.11. 16:49:21

@LordAlyr: "5. Lakható méret - pazarlás nélkül: tök igaz. Sok családi ház feleslegesen nagy, lakhatatlan."

Ezt tényleg magyarázza el már nekem valaki, mert nem értem.
Amikor házat veszel, nem tudod megítélni, hogy mekkora kell? Most komolyan....

LordAlyr 2018.04.11. 16:56:10

@FlybyWire: Nos akkor elmagyarázom, mert bonyolultnak látszik. Hiába írod le mekkora a házad nm-re a fűtést nem nm re kell számolni hanem légköbméterre. Én megtudom állapítani mekkora házat vettem.

"Sok családi ház feleslegesen nagy, lakhatatlan."

Ezt a ház keresés közben állapítottam meg, hogy igenis vannak olyan házak.... azokat persze nem vettem meg, de attól még léteznek.

Nancsibacsi 2018.04.11. 17:09:16

@zuulululu: "Kibirhatatlan hogy egesz nap "huzat" van a lakasban, mert fujja be a meleg levegot."
Kipróbáltad már? Ha nincs alulméretezve, és nem akkor kapcsolod be, amikor már megfagysz/megsülsz, akkor kb észre se veszed.

Nancsibacsi 2018.04.11. 17:12:31

@0rdas: "Hát azért nem gyakori, aki egyedi mérés nélküli fűtésnél termosztátot rak a panel házi radiátorokra. Sokkal inkább - ismerve az átlag energia tudatosságot - kinyitja az ablakot :)"

2000 Ft-os szelepről beszélünk. Sokan azért lecserélik a radiátort, mert a régi "szarul néz ki". Ha lecserélik, már nem is tudnak másfajta szelepet venni (max jobbat, wifiset, stb).

Nancsibacsi 2018.04.11. 17:16:26

@0rdas: "Igényesen az 1 konnektorból nehéz szépen elrendezett, megfelelő helyekre átheylezett konnektor csoportokat áthelyezni ugyebár."
Nem ment át, mert nem azt írtad le. Nyilván 1 konnektorból nem lehet 5-öt csinálni, különböző helyen - milyen meglepő. De ez nem panel sajátosság, ahogy az alu vezetékek sem panel sajátosságok. És mint azt írtam, kb a lakás értékének 1%-áért oda rakdsz és annyi konnektort, amennyit akarsz, szóval ez megint csak olyan probléma, hogy kék a fal, és ideges leszek a kéktől (akkor fesd le).

Nancsibacsi 2018.04.11. 17:18:56

@báró Csekonics: "Eleve nem mindegy, hogy 10 v. 4 emeletes és nem csak a látható fizikai különbség ami miatt nem érzed magad annyira kaptárban egy 4 emeletes esetén."
4 emeletesnél szokott lenni az alján egy garázssor, ami miatt az valójában 5 emelet. Lift meg nincs. Szóval ott kb az 1. emelet élhető, de hát az is olyan, hogy valójában 2 - nem éppen kényelmes.
Amúgy ha lift volna, tényleg jobb volna, de pl. egy 3-4. emeleti lakást egy 4 emeletesben eléggé mission impossible eladni, mivel 1x jön megnézni a vevő, aztán visszafordul a másodikról, hogy elfáradt.

Nancsibacsi 2018.04.11. 17:24:04

@0rdas: "De a családi házak állapota átlagban jobb, mint a paneleké."
Ez mondjuk biztos nem igaz.
"Miért gondoljátok, hogy a panelt ingyen újítják fel?"
Nem ingyen, de számold már meg hogy hány nyílászáró van egy 3 szobás panelen, meg mekkora szigetelendő felület (pince/tető szigetelést is oszd ugye 10-el, 10 szintesnél), meg mennyi van egy családi házon.

""A cimborám a tiédhez hasonló kazánját cserélte le kondenzációsra"
Nagyjából feleslegesen."
Nem lehet mást felrakatni - érted-e? A másik már nagyon öreg volt, nem bízott abban hogy +1 évet kibír, és ha beszarik, szerinted mennyi idő télen mire jön a fűtésszerelő, ha nyáron volt 2 hónap? Meg persze majd tél közepén kezdenek el neki kéményt cserélni, meg hasonlók - hát persze.

Nancsibacsi 2018.04.11. 17:25:05

@0rdas: "munkahelyemen kb. 30 db 10 év körüli kondis kazánra van rálátásom (24 kW)."
Na már kazánszakértő is lettél, nem csak villanyszerelő mester - vágom...

Nancsibacsi 2018.04.11. 17:27:25

@0rdas: "Ez mivel támasztható alá? Nagyon érdekelne. Főleg a korrodált vasbeton miatt."
A panelek élettartamára 150 évet becsülnek - pont a vas korróziója miatt. Ez nem azt jelenti, hogy 150 év múlva már mindegyik összedől, hanem legkorábban 150 éves korukban érdemes lesz rájuk nézni, hogy hogy néznek ki bennük a vasak.

Nancsibacsi 2018.04.11. 17:31:37

@FlybyWire: "" családiban meg flexelnek"
Az összesben, mindig. Tényleg :D"
Most szedjem össze az összes gépet, amit családi házban rendszeresen használnak és hangos, tényleg?

Nancsibacsi 2018.04.11. 17:35:49

@FlybyWire: "El kell szomorítsalak, ez a normális egy normálisan szigetelt kertes házban is. 110 nm, 25 ezer fölött sose volt a gázszámla. Ehhez kellett a 10 centis hungarocell kívül-belül, na meg a padlófűtés, aminek hála sose kellett 48 fok fölé vinni a fűtővíz hőmérsékletét."
Nyilván lehet passzívházat is csinálni, ott meg kb 0 Ft lesz a gázszámla - mert nem is lesz gáz -, és ha ezt összehasonlítod a szigeteletlen panellal, akkor pont az fog lejönni, hogy hűde drága a panelban a rezsi. Szóval hajrá :-)

karandash (törölt) 2018.04.11. 17:45:10

Én sokaig laktam panelban. Van ilyen is, olyan is. A 80-as években épült panelok messze jobbak, mint a 70-es évekbeliek. Jártam pá gazfűtéses, konvektoros, 60-ad években épült 4 emeletes panelban is, azok is jók.
A legrosszabb tapasztalatom a 90-es évek végén, 2000-es évek elején épült lakásokkal volt, penészes, hőhidas, vacak anyagokból tákolt lakóparki lakások.
Ha jó a lakóközösség, akkor nem annyira gáz. A proli, csóró, aljesz, kisebbségi lakókat a panelprogrammal járó emelt költségek elköltözésre bírták ott, ahol laktam.
Sutyerák szomszéd meg kerteshaz eseten is előfordul.

Most külföldön élve látom, hogy a magyar panelnél rosszabb szerkezetű, beosztású, egyrétegű nyílászárós lakásokat Kelet-Ázsiában nyolcvan-százmillió forintokért vesztegetik. Persze sikátorok vannak utcák gyanánt, parkolni lehetetlen. A magyar panel az egy szuper dolog vilagviszonylatban. Főleg ár-érték arányban nézve.

Panel azért is jó, mert amíg külföldön vagy ki tudod adni. Ezt egy városközponttól messze fekvő kertes házzal nehezebb eljátszani.

TitiRobin 2018.04.11. 18:51:45

Régi panelllakóként néhány infót megosztanék.
1. olvastam itt 20-24 ezres fűtésköltségről 110nm-es házban. Én fűtésátalányt fizetek, kicsit kevesebb mint 12ezret. Ha ennek a dupláját veszem ugyanott vagyok. Ebben a vízmelegítésem is benne van, igaz én egydül élek. A fűtési időszak már nincs kőbe vésve, és ha fűtenek 23 fok szokott lenni, úgy, hogy letekerem a radiátorokat egész télen, mert különben túl meleg van.
A ltp-en is karbantart az ember, lakást és épületet is. Az épületet a lakáskasszás pénzből is, amit a közös ktg-ből fizet a ház. A sajátnál meg (több mint 25 éve itt lakok) normális (nem fogós) ablakaim vannak, jó bejárati ajtó, elekrtomos ellenőrzés is megvolt, amit cserélni kellett cseréltek. Indukciós lapom van, a gázt kiköttettem (a kikötés húzós), de utáltam mások helyett fizetni. A radiátorok sem az eredetiek.
Míg egy 2011-ben épített ház lehetne olcsóbban fenntartható, de nyilván többe kerül nm-enként, mint az én kétszobás lakásom. Ez 1982-83-ban készült el. A beosztása elfogadható, bár vannak ötleteim mit kellett volna másképpen csinálni, ill. utólag mit lehet változtatni.

Egyetértek azokkal akik szerint a főzőlap, mosogatógép, hűtő-fagyasztószekrény elhelyezhető. Sajnos az étkezőnek nevezett valami épp arra nem túl szerencsés, mivel kevés természetes fény világítja be, holott a lakás világos (nyugati fekvés, 5. em).
A nagyobb szoba alkalmas arra, hogy gardrobrészt válasszon le aki akar, mert viszonylag hosszú a szoba. A kisebb épp 12 nm hálónak nagy egy kicsit.
Ebben a házban sohasem voltak tanácsi lakások, és nem ez az egyetlen ilyen épület itt. Az elmúlt 25 év alatt a két liftünkből talán 2 esetben volt, hogy egyik sem működött. Igaz ez sem olcsó, hiszen felújítás itt is történt, kétszer is, de ez nem külön fizetendő. A ház működését intézők nagyon sokat tehetnek.
Biztosítás - ha a háznak van épületbiztosítása, akkor a lakáshoz tartozó lényegesen olcsóbb (pl. 3000 helyett 800) bár ezt nem tudja mindenki.
A parkok az építés óta eltelt idő miatt már szépek. Bár amikor ideköltöztem, kicsit jobb volt a parkgondozás, azért történik ez-az. Aki a családi házának kertjéből finom gyümölcsöket is fogyaszt, az bizonyára nem csak füvet nyír.
Zsebkendőparcellák meg adódnak a közös kertekből a ltp-n élőknek, ha szeretnék.

Ami nekem gondot okoz:
1. 100 lakás az sok ember. Mindig van valami javítani való, napközben sokszor hallatszik fúrás, kalapálás, és időnként tudom mit főznek a szomszédságban.
2. nekem egyedül jó élettér 50 nm, de ezt két felnőtt+két gyerek családmodellre szánták, arra borzasztó lehet.
3. jobban szeretnék amerikai konyhát, de a mostani elrendezés, a falak bonthatósága nem engedi, ill. irreálisan drágán lehetne megcsinálni
4. a stangok közül a konyhai helyett mást kellett volna kitalálni

Ami jó:
1. Bármilyen beszerzés könnyű (élelmiszer, barkács, bútor és minden szállítás).
2. Közel az orvosi rendelő, patika, alapélelmiszerbolt, óvoda, iskola (mindből több is van)
3. Jó a tömegközlekedés (éjszaka is)
4. Jól járhatóak az utak (télen is)
5. Még lehet parkolni

Biztos van még más, de ennyi jutott eszembe.

2018.04.11. 19:59:44

@FlybyWire:
"tényleg borzalmas a jó levegőn füvet nyírni, a gyerekkel havat lapátolni, cserébe a sok finom gyümölcsért, jó levegőért, folyamatos kerti sütögetésekért, kerty partikért :)"

Mondjuk ez relatív, mi például jobban szeretünk minden hétvégén túrázni, így ha házunk lenne, nem lenne rendben tartva.

2018.04.11. 20:05:25

@Nancsibacsi:
A fenéket, a 3-4 emeletnek is megvan a célközönsége. Bár optimálisnak é az 1. vagy 2. emeletet tartom, a földszinthez képest a 4. is sokkal jobb. Ha nehezebb eladni, akkor meg könnyebb megvenni. Na meg nincs minden 4 emeletes aljában garázssor, ahol laktunk, ott például nem volt.

2018.04.11. 20:07:29

Hozzáteszem, 3. emeleten nőttem fel (az volt a legfelső, de afölött még a tetőtér is a lakás része volt), így semmiféle problémát nem jelent a lépcsőzés, és a családban másnak sem. Nyilván idősekkel más a helyzet, de mindenki mást preferál. Nem szívesen költöznék liftes házba, mert nem használnám, 10-ediken sem. Munkahelyen is megmászok ennyit időnként.

2018.04.11. 20:09:39

@LordAlyr:
Ok, de az, hogy vannak olyan házak, amik túl nagyok neked, mire érv? Ha építkezel, eldöntöd mekkora kell, ha veszel, abból is van választék. Van aki 60 m^2-es házban lakik.

2018.04.11. 20:13:34

@karandash:
"Jártam pá gazfűtéses, konvektoros, 60-ad években épült 4 emeletes panelban is, azok is jók."

Az nem panel, hanem zsalúzott beton, 60-as évek elején, 50-es évek végén meg még tégla lakótelepek is épültek. Ezek ezerszer élhetőbbek, mint a panelek, gyakran a környezetük is sokkal jobb (pl. Veszprém- Egry lakótelep összehasonlíthatatlanul jobb ugyanabban a városban a panel Cholnoky lakótelepnél, vagy a Haszkovónál.

0rdas 2018.04.11. 22:40:58

@Nancsibacsi: mondjuk az már bebizonyosodott,hogy az épületistallációhoz sajnos jobban értek nálad. Te sem vagy buta,de neked alap szövegértési gondjaid is vannak.

0rdas 2018.04.11. 22:46:42

Megnéztem, 2017-ben éves gázszámlám összege 154763 Ft volt. Fűtés, HMV, főzés, 103nm, 2,8m belmagasság, nyíltégésterű 16 éves, karbantartott kazán, 5cmvicc szigetelés, jó ablakok. Ennyi

karandash (törölt) 2018.04.12. 03:43:37

@diszkriminans: igen, valóban a konvektoros lakás egy zsaluzott beton házban volt. Csak az út másik oldalán meg újabb panelek voltak és mindenki panelháznak hívta az összeset ott. Más kategória.

karandash (törölt) 2018.04.12. 03:53:06

@diszkriminans: azért ha építkezel, az már eleve a városközponttól távol lehetséges, üres telek ott van esetleg. Vagy bontatsz egy házat, ami költség és utána picit pazarlásnak érzed majd oda felhúzni egy 60 m²-es házat.
Abban egyetértek, hogy nem mindenkinek kell a 180 m²-es ház, de ha újat épít az ember, akkor nem áll meg 60 m²-nél. Használt piacon a kis házak meg általában szarok, Kádár-kockák vagy egyéb tákolmányok.

2018.04.12. 06:12:11

@karandash:
Jó, de itt előnyként volt megemlítve a panelnál, hogy nem feleslegesen nagy. Holott ha van elég pénzed, te határozod meg mekkora legyen, mindegy milyen lakás vagy háztípusról van szó. Azt, hogy panelból egy bizonyos méret felett nincs nagyobb, előnyként próbálja beállítani a posztoló, holott ez a tény semleges annak, aki ennél nem akar nagyobbat, és negatív annak, aki nagyobbat akar, olyan nincs, hogy valakinek pozitív.

FlybyWire 2018.04.12. 08:38:42

@diszkriminans: képzeld, mi is szoktunk túrázni, sőt rokonokhoz is járunk, meg rendezvényekre, meg strandolni meg minden ilyen.
Vagy te tényleg azt hiszed, hogy akinek kertje van az non-stop egész évben minden este és hétvégén azt gondozza? :D LOL

FlybyWire 2018.04.12. 08:47:46

@diszkriminans: ja, a "feleslegesen nagy" kitételt csak egyféleképpen tudok elképzelni: ha örököl valaki.
De akkor az meg még jobb, mert eladja sokért, és vesz kevesebbért kisebbet a környéken, vagy ugyanannyiért kisebbet jobb helyen.
Szóval igen erőltetett, értelmetlen pont volt ez (is).

2018.04.12. 11:17:52

@FlybyWire:
Nem hiszem. Ugyanakkor ez mennyiség függő. Mi tényleg minden hétvégén megyünk valahová, majdnem minden szombat és vasárnap is, és majdnem mindig egész napra. Hétköznap este is vannak programjaink.

Apósoméknál meg láttam, mi az eredménye annak, ha valakik aktív életet élnek, miközben házuk van...

2018.04.12. 11:22:55

@FlybyWire:
Inkább ott lehet némi előnye, hogy csóró környéken, ha nagyon olcsón is, de egy panelt el tud valahogy adni, míg ugyanott egy lepukkadt, örökölt házat lehet, hogy ingyen sem visznek el, mert drágább lenne ledózerolni, mint amibe egy telek ott kerül, míg a lepukkadt panel szerkezetileg még sokáig egyben marad, be tud költözni, akinek olcsó lakhatás kell.

LordAlyr 2018.04.12. 11:33:47

@diszkriminans: Bocsi de nem vagyok sem varjú sem Don Quijote.....

FlybyWire 2018.04.13. 14:57:19

@diszkriminans: persze, ha nálatok nem változna a "kirándulási arányszám" a mostani 90% per hétvége mennyiségről, akkor tényleg nehéz lenne kertet is rendben tartani. Nem lehetetlen, de nem is könnyű.
Csak azt akartam írni eredetileg, hogy a kertes háznak sem arról kell szólnia, hogy állandóan munka van kint. Egy fenét. Hacsak nem akar valami brit királyi pázsitot vagy nagyüzemben termő, agyonpermetezett gyümölcsöst, havi 1-2 nap munka kint bőven elég. Nálunk ősgyep van, virágokkal, biógyümölcsök, csak a füvet nyírom, a szegélyeket meg néha a sövényt. Meg évente 1szer metszegetek. Ennyi.

2018.04.16. 06:21:23

@FlybyWire:
Nem csak a kert rendberakása. Egy családi házban egy rakás olyan javítási, felújítási munka van, amit neked kell intézned, míg társasháznál közösen rendelik meg.

És aki aktív életmódot él, annak mindez nemcsak hogy nyűg, hanem azért sem érdemes családi házban laknia, mert amúgy sem tudná kihasználni az előnyeit, hiszen az ideje nagy részét nem otthon tölti.

Reactor 2020.03.27. 01:51:25

Ugyanennyi hátrányt is össze lehetett volna mazsolázgatni, úgy lett volna teljes értékű a cikk. Aki A-t mond, az mondjon ám B-t is. Nem mellesleg a panel előnyeit számos nem-panel ház is a magáénak mondhatná, a hátrányok nélkül. Tehát nem meggyőző a legkevésbé se.
"Jó infrastruktúra"
Ez vidéken is megvan sokhelyütt. A legközelebbi buszmegálló kemény 25 méterre van tőlem légvonalban. Négy település buszjáratai is megfordulnak itt, még hétvégén is jár félóránként a busz. Vasúti közlekedés is adott, valamivel ugyan messzebb, de Budapesten sincs ötméterenként állomás. Taxi az nincs, de nem is kell.
"Azonos alaprajzok"
Az alaprajznak semmi köze nincs ahhoz, miért is jobb panelban élni.
"Logikus térrendezés"
Ami a hatvanas években logikus volt, amikor ezek a munkaerősilók épültek, mára már kissé logikátlannak tűnik.
"Nincsenek kihasználhatatlan zegzugok"
Cserébe állandó szomszédháború van a folyosón szétpakolt dologból, a közös tárolóhelyiség használati jogáról, de egy idegbetegebb szomszéd már azért is felnyom a zsernyákoknál, ha az erkélyeden teregetsz.
"Lakható méret - pazarlás nélkül"
Lakható, ja, élhetőnek már kevésbé lehet nevezni.
"Biztos erőd a természeti elemekkel szemben"
Aha, mert a villám még véletlenül se a magas tárgyakba szeret becsapni, ugye. Amikor pedig valamelyik alsóbb szintű panelházban tör ki lakástűz, jobbára csak a szerencsén múlik, a felsőbb szinten lakók kijutnak-e élve onnét. A földrengés pedig játszi könnyedséggel elbánik a nem ez ellen tervezet panelokkal is. Hát árvíz ellen végülis véd, az első emelettől fölfele.
"Ideális választás minden élethelyzetben"
Egy MLM-átverésben érdekelt marketinges elismerően csettintene erre. Igen, ha szeretsz háborúskodni a szomszédaiddal, és szereted a konstans zajongást, akkor valóban ideális.
"Közel a segítség"
Már ha nem antiszociális tahókkal vagy körbelakva, akik mindenre és mindenkire magasról szarnak.
"Bőséges szolgáltatóválaszték"
Ez ugyanígy játszik gangos, körfolyosós lakásban, de még az agglókban, családi házakban is. Nemigen láttam még arra példát, hogy a júpíszí panelba elvitte a kábeltévés adását, családi házból meg felhúzott orral, azt befogva távozott volna.
"Könnyen eladható"
Addig, amíg szép nagy az ingatlanlufi. Egészen addig a pillanatig, amíg ki nem lukkan.
"Legolcsóbb lakástípus"
Ezt pozitívumnak beállítani elég sokat elárul. Körülbelül mintha a szőlőt sose látott tablettásbor mellett akarnánk érvelni, miért jobb ezt inni, mint mondjuk egy minőségibb Varga rozét.
"Olcsó fűtés"
Jaham, azért robbantak ki botrányok a Főtáv/Szetáv stb. ellen, amikor aranyáron akarta rásózni a panellakókra az erőművek hulladékhőjét, és akik leváltak, azoknak is tovább számlázott, mintha mi se történt volna.
Falun, vidéken, kályhával és kandallóval még olcsóbb a fűtés, pláne ha évközben elég fát tudsz összegyűjteni.
"Kevesebb a ház körüli teendő"
Sehol nem kötelező füvet nyírni, gallyazni, havat lapátolni. Családi házban sem.
"Panorámás kilátás"
Igen, ha a tizediken laksz. Ha meg az elsőn, premier plánban nézheted a szotyizó romákat.
süti beállítások módosítása