KarrierSziget

Amikor a munkád nem egy szükséges rossz.

Te tudod mennyit érnek a barátaid?

2018. január 18. 09:52 - Ficza J.

A munkaerőhiány aggasztó problémája miatt felértékelődött a munkatársi ajánlás jelentősége. A cégek egyre nyitottabbak e téren és jobban megbecsülik, ha egy dolgozójuk új embert tud hozni egy megüresedett pozícióba. Ha az új munkaerő végül beválik, igazi win-win szituáció alakul ki: az új ember költséghatékony módon érkezett, de a közvetítő kolléga is megkapja a maga jutalmát.

paylab_toborzasi_bonusz_cover.png

Fotó: Paylab.com

Mint tudjuk, a személyes ajánlás a legjobb reklám. Mivel a magas foglalkoztatottság miatt ma már szinte minden iparágban egyre nehezebb megfelelő munkaerőt találni, a munkaadók a munkaerő-közvetítő cégek mellett szívesen használják az alkalmazottaik kapcsolati hálóját is. Hiszen sokszor a legjobb ember egy ismerős ismerősének ismerősén keresztül érkezhet a céghez, egy olyan személy, aki nem keres aktívan állást, de az ajánlásnak köszönhetően eljut hozzá egy jobb és újabb lehetőség híre. Amennyiben a beajánlott ember a próbaidő letelte után is marad, akkor sok esetben a cég örömmel kifizeti az ajánlatot tevő alkalmazottnak az ún. toborzási bónuszt. Ez a korábban ritkán használt juttatási forma nem véletlenül egyre népszerűbb a régiónkban, hiszen a fent leírtak mellett építi az employer brandet és nem utolsó sorban pozitív hatással van kollegális viszonyokra is.

Éppen ezért egy nemzetközi bérösszehasonlító portál megnézte, hogy hogyan alakultak a toborzási bónuszok a közép-kelet-európai régióban.

A barátok és ismerősök nagy hatással vannak a karrierünkre

Egy kötetlen és nyitott beszélgetés során az ember sokkal több és hitelesebb információt tud meg egy cég működéséről, a munkakörülményekről, a csapatról vagy egy adott munkakörről, mint az állásinterjún. Éppen ezért az egyik legmegbízhatóbb ajánlás az, ami egy megbízható forrástól, a barátainktól, rokonainktól, ismerőseinktől érkezik. Nem véletlen hát, ha a munkaadók is egyre szívesebben jutalmazzák azokat az alkalmazottakat, akik új embert hoznak a céghez. Persze ennek az egyik legfontosabb feltétele az, hogy az új ember – legtöbb esetben – legalább egy évig a cégnél maradjon.

A Paylab.com által megvizsgált közép-kelet-európai országok közül Csehországban, Szlovákiában és Magyarországon a legnépszerűbbek az ún. toborzási bónuszok. A cseheknél a megkérdezett dolgozók 11.8%-a, a szlovákoknál 10.4%, hazánkban pedig 5.1% részesül ebben a juttatásban.

paylab-toborzasi_bonusz_infografika.jpg

Fotó: Paylab.com

Leginkább a fővárosi, külföldi tulajdonú IT cégek adják

A kutatásból az is kiderült, hogy a fővárosokban gyakoribbak ezek a bónuszok, hiszen jellemzően ott csoportosulnak a nagyvállalatok központjai. Pozsonyban például a dolgozók 14%-a, Prágában 13%, Budapesten pedig 11% kap ilyen juttatást.

Iparágak szerinti bontás alapján az informatika területén a legelterjedtebb az ismerősök útján történő toborzás, ami nem véletlen, hiszen az egyik legnagyobb munkaerőhiánnyal éppen az IT cégek küszködnek. A Fizetesek.hu tavalyi felmérése alapján az informatikusok és mérnökök körében a munkavállalók 7%-ának felajánlották ezt a juttatást.

A külföldi nagyvállalatoknál a leggyakoribb a toborzási bónusz. Csehországban a multiknál dolgozó munkavállalók 24%-a mondta azt, hogy náluk bevezették ezt a juttatást, Szlovákiában 21%, Magyarországon pedig 18%.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://karriersziget.blog.hu/api/trackback/id/tr6713580341

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szaktanár 2018.01.19. 17:06:13

mo-n ez már régen tökrélyre van fejlesztve (Móricz, Rokonok?). ezért ülnek inkompetens tökfilkók a legtöbb helyen, és megy el nem csak a képzetlen, de képzett, ámde jó kapcsolatokkal nem rendelkező tömeg máshova élni. nem állítom, h a hátszél nem segít, csak tökre nem mindegy, h ahhoz kell-e a segítség, h bekerülj vhova, és onnan már a tudásoddal elboldogulsz, vagy ahhoz, h megtarthasd a munkát. otthon ez utóbbi megy. de a fejétől bűzlik a hal, ezt látja a magyar "fentről".

Duplaxiii 2018.01.19. 19:24:30

Azért nem is akarod elrejteni, hogy nem a valóságról írsz, hanem a multikultis, tankönyalapú elméletről.
A jelzett "módi" valójában kizárólag ott ismert és alkalmazott, ahol NINCS munkaerőhiány, sőt.
Míg a valós munkaerőhiányos szakmágban, területeken meg egyáltalán nem is használnak semmiféle demogóg elméletet.
Egy étteremben nem marketing és HR rendszerekt használnak, ott nem kvótalapú, hanem kompetenciaalapú a munkaerő.
Tudod, a említett módszer egyáltalán nem segíti napjaink legfontosabb gondját, hogy párhuzamosan van munkaerőhiány és párhuzamosan yóugyanannyi megfelelő, sőt megfelelőbb szakember meg pályaelhagyó, munkanélküli vagy feketemelós.
Mert a két halmaz pontosan ezen módszerek miatt nem átjárható!
Keresnek informatikust?
Adok ötöt!
Hatalmas tapasztalattal, diplomákkal, nyelvismerettel.
Ja... túlkoros (mondjuk még 20 év van benne,,,) és túlképzett.
Nem használható a marketingrendszerek teljesítménynélküli fogaskerékgépezetében.
Nem akar hétvégén csapatépíteni, de dolgozik 10 órát és 180%-os hatékonysággal, vannak kapcsolatai, múltja stb.
De akik ilyen fejpéz szerint élnek, azoknak nem ez kell, csak feltölteni a fogaskerekeket.
Szóval ne kamuzz, elég jól látom a területeket és a gondokat.
süti beállítások módosítása