Dezső Tamás a Kult50-ben – Gratulálunk!

2017. június 20. Mai Manó Ház

A Fidelio idén nagy fába vágta a fejszéjét, mikor lenyomatot készítettek a magyar kultúra mai helyzetéről. Terveik szerint évenkénti jelleggel összeállítják a szerintük teljesítmény alapján a legmeghatározóbb ötven magyar művész összefoglalóját, aminek a Kult50, A kultúra ötven arca címet adták. Az ötven fős listát egy szakmai zsűri állította össze, aminek tagjai Stuber Andrea, Veiszer Alinda, Winkler Nóra, Fáy Miklós, László Ferenc, Réz András és Zipernovszky Kornél voltak. A kiválasztásnál nem feltétlenül csak az életművek vették figyelembe, hanem az elmúlt másfél évben történt kimagasló teljesítményeket is. Az ötven alkotóművészt ábécé sorrendben ismertető kiadványban portrészerűen mutatják be az ötven művészt, akik között vannak színészek, rendezők, filmesek, zenészek, írók vagy képzőművészek, mint például Maurer Dóra és Bak Imre, de az ötvenes listát böngészve Dezső Tamás nevét is megtaláljuk.
A Kult50 listáján Dezső Tamás az egyetlen olyan művész, aki kizárólag a fényképezés területén alkotott és ért el eredményeket. Büszkék vagyunk rá és ezúton is gratulálunk!
A fotográfust bemutató leírásból sok mindent megtudhat az olvasó, de azt kiegészítésként mindenképp érdemes megemlíteni, hogy 2005-ben az Év fotóriportere díj elnyerése után a Mai Manó Házban kiállítást rendeztünk Tamás képeiből, majd az azt követő években többször is szerepeltek különböző projektjei külső kiállításainkon, jelenleg épp a varsói Nemzeti Múzeumban megrendezett magyar fotótörténetet bemutató Magyar tekintet című kiállításunkon is láthatóak a fotográfus képei.

Dezső Tamás 1978-ban született. Kelet-Európa marginalizálódó helyszíneit és szereplőit sajátos nézőpontból bemutató dokumentarista fotósorozatairól ismert. Munkái fotóesszékben bomlanak ki, 2004 óta járja és dokumentálja Magyarország és Románia, illetve a környező posztkommunista régiók eldugott helyszíneit. Megörökíti az embereket, tájakat, egy letűnt rendszer romjait, az erőltetett iparosítás visszásságait, élet- és környezetidegen voltát. Romániában készült fotográfiái festői stílusban és kompozíciókban mutatják be az országot és lakóit, a precizitással készült kompozíciók letisztult festőisége és esztétikája jelenik meg rajtuk. Egy-egy képbe sűrítve mutat be sorsokat, meghatározó múltat, nehézségek közt élhető jelent, minden fotográfia mögött egy történet sejlik fel és bomlik ki. Fényképei számos egyéni és csoportos, hazai és külföldi kiállításon, magazinban szerepeltek. Dezső Tamás a fiatal fotós generáció legsikeresebb hazai képviselője a világ legrangosabb fotómegmérettetésein, nemzetközi versenyein egyre-másra gyűjti be a díjakat, döntős helyezéseket és szakmai elismeréseket.

 A Józsefvárosban készült sorozata beszédes dokumentum a kerület lakóiról és életterükről. Pontosabban inkább tudósítás, lenyomat arról a mikrovilágról, arról az évtizedek során humanizált térről, amelyet most buldózerek és urbanisták igyekeznek elszemélyteleníteni. A biztonságot sugalló materialitás nemcsak lakóhelyüktől, de múltjuktól is megfosztja majd a képeken látható egyéneket és az egykori magyar „Harlem” várospolitikai példázattá válik. Józsefváros című sorozatát a Budapest Fotográfiai Ösztöndíj támogatásával 2004-ben készítette el. - írtuk 2011-ben a Budapest Pozitív kiállításon.

dezsojozsefvaros2004.jpgFotó: Dezső Tamás: Részlet a Józsefváros sorozatból, 2004 © Tamas Dezso / Dezső Tamás
dezsojozsefvaros12004.jpgFotó: Dezső Tamás: Részlet a Józsefváros sorozatból, 2004 © Tamas Dezso / Dezső Tamás 

Dezső Tamás Romániában készült fotográfiái festői stílusban és kompozíciókban mutatják be az országot és lakóit. Az alapvető emberi értékeket megtartó, hihetetlen szegénységben élő emberek életét. Egy-egy kompozícióba sűrítve mutat be sorsokat, meghatározó múltat, nehézségek közt élhető jelent, talán kiszámítható jövőt. Minden fotográfia mögött egy történet sejlik és bomlik ki a képet nézve, legyen az akár egy páros portré enteriőrben vagy egy temetés. A festészet és a fotográfia klasszikusainak hagyományait követve alakította ki saját, egységes, mesterien átgondoltnak tűnő, de alapjában közvetlen, természetes stílusát. Fotográfiái olyanok, ahogy az a „nagykönyvben meg van írva”, a képmezőben mindennek vagy akár a semminek is jelentése van. Érzékenysége és mások iránti tisztelete nyomán létrejövő művei lehetőséget adnak nézőinek a megismerésre és a befogadás élményének teljes megélésére. A Folyamatos Jelen kiállítás és katalógussorozatunkban Dezső Tamás munkáit is bemutattuk, melyek Csizek Gabriella írásával a Látható történetek című negyedik kötetben jelentek meg. 

dezsoromania2007.jpgFotó: Dezső Tamás: Részlet a Románia sorozatból, 2007 © Tamas Dezso / Dezső Tamás
dezsoromania12007.jpgFotó: Dezső Tamás: Részlet a Románia sorozatból, 2007 © Tamas Dezso / Dezső Tamás

A 2009-ben készült Itt, Bárhol (Here, Anywhere) című sorozata 2011 októberében a franciaországi Montrouge-ban tíz ország nyolcvan kortárs művésze közül elnyerte a Jeune Création Européenne (Fiatal Európai Alkotás) biennálé Nagydíját. A sorozat már korábban is nyert nemzetközi díjakat: szintén 2011-ben az amerikai Santa Fében kapta meg a tizenhatodszor kiosztott Center Awards nagydíjat.
Ezekről a képekről azt nyilatkozta Dezső Tamás, hogy megrekedt, egyfajta félszeg, felejteni vágyott kelet-európaiság tünetei. Az Itt, Bárhol sorozatban a helyszíneken és az ott élő embereken keresztül mutatja meg a rendszerváltás óta változatlanul maradt sajátos kelet-európai világot. 

dezsoitbarhol2009.jpgFotó: Dezső Tamás: Building (Emőd, North-East Hungary, 2009 © Tamas Dezso / Dezső Tamás

dezsoitbarhol12009.jpgFotó: Dezső Tamás: Night Watchman (Budapest, 2009)  © Tamas Dezso / Dezső Tamás

Dezső Tamást az Egyesült Államokban a Robert Koch Gallery, az Egyesült Királyságban a The Photographers’ Gallery képviseli. 2015 októberében a Hatje Cantz gondozásában jelent meg a Feljegyzések egy epilógushoz (Notes for an Epilogue) című, 160 oldalas, 69 színes képpel illusztrált, nagyméretű és nagyon igényes kivitelezésű fotóalbuma, melyen öt éven át dolgozott Szablyár Eszterrel, aki korábban a Népszabadság és a HVG állandó munkatársa volt.

tamas_dezso_002.jpgFotó: Notes for an Epilogue © Tamas Dezso / Dezső Tamás

tamas_dezso_006.jpgFotó: Notes for an Epilogue © Tamas Dezso / Dezső Tamás

(forrás: tamas-dezso.com; fidelio.hu; maimano.hu; index.hu)

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása