A környezetünk fenntarthatósága mára milliókat foglalkoztató társadalmi kérdéssé vált, melynek felismerésére és megoldási kísérleteire számos pozitív példát láthatunk a világ számos pontján. Ugyanakkor a világ legnagyobb cégeihez, legnagyobb márkáihoz még nem ért el ez az irányvonal.
Egyes tervezők a probléma kezelése érdekében az úgynevezett ökológiai márkázás kialakítását javasolják. Ez lényegében a márkaépítés egy új megközelítése: a logók teljeskörű újragondolása olyan módon, hogy azok kevesebb tinta felhasználásával legyenek kinyomtathatók a termékek felcímkézéséhez. Röviden ökocímkézés ökomárkákon.
A koncepció szerint úgy kellene márkáink designját átalakítani, hogy az ne csak gazdaságosabb legyen, hanem környezettudatosabb is.
A koncepció alapgondolata: a kevesebb néha több. A témában szakértő Ecobranding oldal szerint egy-egy logó kinyomtatása ugyan nem viszi még csődbe egyik vállalatot sem, de azért költséges tevékenységnek mondható, tekintve, hogy a nyomtatáshoz használt tinta kétszer annyiba kerül, mint egy Chanel parfüm. Ez több millió logóval ellátott termék esetében több millió dolláros költségekkel járhat.
Itt jön képbe az ökológiai márkázás: az oldal szerint a logók újratervezésével a nyomtatáshoz fűződő tinta költségei jelentősen csökkennének. Ez pedig összességében 10-40 százalék közötti költségcsökkenéshez vezetne a cég szempontjából - ami nem mellesleg kevesebb fa kivágását tenné szükségessé.
Az ökomárkázás „Szentháromságát” a következő módon képzelik el: a vizuális teljesítménynek köszönhetően a márka felismerhetősége megmaradna. Ezzel egy időben a tinta felhasználás csökkenne, ami a cég természetre gyakorolt negatív hatásait is érezhetően csökkentené. Végül a gyártási költségek nagyobb gazdasági teljesítmény eléréséhez vezetnének a cégek életében.
Az új logókat a nyomtatott és a digitális márkázás szempontjából is újragondolnák a betűtípus és a színek optimalizálásával úgy, hogy a márka lényegében változatlan maradjon. A lehetőségek számának csak a kreativitás szab határt.
Persze fontos kérdés, hogy egy márka logójának az ilyesfajta "újratervezése" milyen hatással lenne az adott márka megítélésére és vajon segítené-e a céget a piaci versenyben. A kérdés egyelőre nyitva áll, a legnagyobb multinacionális cégek még nem indultak el az ökológiai márkázás útján.
Azt azonban mindannyian eldönthetjük magunkban, hogy az Ecobranding által újragondolt multis logók jobban tetszenek nekünk vagy sem.
Forrás: http://ecobranding-design.com/
►►►►
Szeretnél üzleti kapcsolatba kerülni velünk? Írj nekünk az info@thebusiness.hu email címre!