Nem hiszünk a szemünknek: először az Amazon Echo hangszóróról derült ki, hogy tudja az Apple Musicot, aztán egy Samsung tévéről jelentették be, hogy AirPlay 2 kompatibilis. Aztán egyre többen jöttek utánuk: a CES után elmondhatjuk, hogy a HomeKit integráció mellett az AirPlay 2 és az Apple Music támogatás is egy külön matrica lehetne a termékek csomagolásán. És noha az Apple nem szokott részt venni a CES-en, a jelenléte most mégis sokkal érezhetőbb volt, mint eddig. Licencekkel, saját, mások készülékeibe épített MFi azonosító chipekkel van ott, meg egy hatalmas hirdetéssel, miszerint a privacy mindennél fontosabb. Ők ezt nyújtják, a hardvereikkel, de főleg a szolgáltatásaikkal.

echo-apple-music.jpg

Közben a másik oldalon, a hardverek terén az Apple nem villantott valami nagyot tavaly. Egy csomó kötelező bemutató erre az évre csúszott át, miközben 2019-ben is be kéne mutatni egy rakás dolgot. A húzótermék, az iPhone nincs valami jó bőrben: épp most döntött úgy a cég, hogy megteszik, amit eddig kábé soha: árat csökkentettek a kínai piaci viszonteladók felé. Olcsóbban kapják az idei készülékeket.

Az Apple szereti határozottan állítani magáról, hogy hardvergyártó cég, minden más csak másodlagos. Összekötni a szolgáltatásokat és szoftvereket a legfontosabb pénztermelővel: a vassal. Most viszont, a fenti lépésekkel úgy látom, hogy eltávolodnak ettől az ideától.

Az Apple egyre inkább nyitja ki a platformokat, beáldozva bizonyos hardvereken elérhető nyereséget.

Milyen hardverekről beszélünk jelenleg? A HomeKittel nem mondtak le semmiről, soha nem gyártottak okosotthonos érzékelőket, ebből nem volt soha nyereségük. Az Apple Music más okoshangfalakkal való integrációjával viszont a HomePod alatt vágták ki a fát, legalábbis részben. Egy Apple ökoszisztémában a Siri miatt még mindig ez a legjobb megoldás, és a hangminősége is iszonyú jó, de az Apple Music többé nem visszatartó erő a konkurenciával szemben. Ennek egyébként így örülünk, jó lépés, meg a HomePod egyébként sem egy fejőstehén.

Mi sínyli meg azt, hogy AirPlay 2 kompatibilis okostévék jönnek? Hát az Apple TV. Sokak állítják, hogy az iOS eszköz tükrözése a legfontosabb ficsöre az Apple TV-nek számukra, főleg hogy mondjuk egy okostévében alapból is van Youtube meg hasonlók. A játékok továbbra sem honosodtak meg igazán a tévén. Látható ezen a lépésen, hogy a cég végképp feladta, hogy valaha is tévét gyártson, mint ahogy volt ez pletyka néhány éve. Így, hogy az Apple TV kevésbé fontos eszköz lett, fölé rakni egy jó és drága panelt, mindezt pedig sok pénzért adni - ők is érzik, hogy így már nem fog menni.

Az Apple tudatosan beáldozott tehát két kevéssé fogyó terméket azért, hogy nyisson. Mi ennek az értelme? A szolgáltatásokból származó bevételek növekedése.

Ahogy a vártnál kevesebb iOS eszköz fogy, úgy a vártnál kevesebb új előfizetőre is számítanak, vagyis a szolgáltatások bevételei is kisebbek lesznek. Ami nem egy mellékes dolog, hiszen a cég ezen üzletága többet hoz nekik, mint az iPadek összesen. 10 milliárdot cash-t termelt most egy negyedév alatt, és a cég 2020-ra évente 50 milliárd dollárt szeretne begyűjteni ezen. És így sikerülhet is nekik.

Foglaljuk össze: az Apple láthatóan ritkán tud átütő erejű fejlesztéseket bemutatni, miközben a termékpaletta egyre szélesebb, de a kötelező hardverfrissítésekkel meg késnek. Az árképzés - drágítás - miatt a meglévő termékek piaci részesedése csökkenhet, de ezen a téren az iPhone-t leszámítva egyébként sem voltak az élvonalban. Túl sok termék túl lassan frissül, miközben a szolgáltatások üzletág egyedül akkorára nőtt, mint egy nagyvállalat. Tim Cook pedig szép lassan áthelyezi a súlyt arra a lábra, ami megy, ahelyett, ami kevésbé.

Egyébként ez nem rossz stratégia. Mondjuk több elemben is hasonlít az 1997 előtti Apple-re, ami túl sokféle terméket próbált fejleszteni, és az OS 8-at pedig nem védte a klóngyártást megelőző licencekkel, így a Macek mellett megjelentek az olcsóbb, Mac OS-sel szerelt számítógépek. Ez utóbbi végül pénzbe került a cégnek: 50 dollárt kaptak minden klón után, de a Mac árbevétele nagyobb mértékben csökkent.

Rövidlátó lépés volt tehát, míg Cook stratégiája sokkal átgondoltabb. És igen, pénzbe kerül majd az Apple-nek ez is rövid távon, de a szolgáltatásokon gyorsan behajthatják ezt, ha egyedi tartalmakkal, és a 2019-re beígért új szolgáltatásokkal be tudnak szippantani új előfizetőket.

Az Apple tehát új előfizetőkre utazik már, új vásárlók helyett. Ez a menekülőút.