Mit is gyárt az Apple? Tegyük fel ezt a kérdést magunknak, így 2019-ben.

Rögtön jönne a reflexválasz: iPhone-t, iPadet, Macet, meg a többit. Csakhogy ha megnézzük a negyedéves bevételeket, látjuk, hogy már régen nem ez a helyzet.

20193.jpg

Az Apple húzóterméke továbbra is az iPhone, csakhogy jelentősége, és bevételt termelő képessége csökken. Egyrészt az Apple nem tudja megdolgozni rendesen a kínai és indiai piacot, másrészt nem tud olyan termékeket bemutatni, ami izgalmakban felvenné a versenyt a konkurensekkel. Elemzők szerint ez idén sem valószínű, hogy sikerül, ezért 2020-ig tovább esnek az iPhone-eladások, jövőre lendülhet meg a szekér, akkorra várható, hogy hozzányúlnak a kijelzőhöz, lesz 5G, gyors töltés.

Csakhogy a második helyen már régóta nem kézzel fogható termék áll, hanem a Szolgáltatások üzletág. Egyre több minden tartozik ide, és noha alapvetően a hardverek elterjedtségéhez csatlakoznak ezek a szolgáltatások - szoftverek, előfizetések, felhő, és most már pénzügyi termékek, hitelkártya -, mégis önmagukban álló entitásoknak tekinthetőek. Az iPhone 26 milliárdot hoz, a szolgáltatások 11,5-et. Csakhogy az iPhone csökken, a Services nő, ma már többet hoz a konyhára, mint a Netflix teljes bevétele.

Harmadik helyen jelenleg a Mac áll (jé, nem az iPad? Nem), de nagyjából ebben a másodpercben veszi át a helyét a hordható eszközök, az Apple Watch, az AirPods, főként. Ez a két cucc lenyomta az iPad-eladásokat, és szerintem már a Mac-et is. Most tehát a sorrend így nézhet ki:

  • iPhone
  • Szolgáltatások
  • Viselhető eszközök, otthoni cuccok, kiegészítők

wear.jpg

És egy másik fontos dolog: miközben a hardverek összességében sokat, több mint 42 milliárdot hoznak, a cég összbevételének 78%-át, addig az ezek elkészítéséhez, eladásához szükséges költségek is tetemesek,

elviszik a bevétel 70%-át!

Miközben a szolgáltatásoknak csak 35%-át falják fel ezek a költségek.

Tehát a termékhez és szolgáltatásokhoz kapcsolódó költségek 88%-a a hardverek miatt adódik!

Mit jelent ez? Azt, hogy sokkal nyereségesebb a szolgáltatások üzletág, a lista jelenlegi második helyezettje. És a hitelkártyával ez a rész még nyereségesebb lesz, fejlesztési pénzt nem visz, sales-elni nem kell, gyakorlatilag egyetlen izzadságcsepp nélkül termeli majd a pénzt.

Néhány év múlva a szolgáltatások bevétele elérheti az iPhone-ét, és ez a két terület harcol majd az elsőségért, mögöttük az egyre több terméket magában foglaló hordható eszközök tára. Differenciált AirPods-ok, egyéb kiegészítők jönnek, és szerintem indokolt lenne egy Apple Watch Kids is, amit a gyerekedre teszel, és limitált lehetőségeket ad, viszont elérheted bármikor.

Az iPhone azért nem fog nagyon lezuhanni, mert az Apple egyre több termékkel köt minket hozzá. Egyrészt a HomePod is egy olyan eszköz - még ha nem is kimondottan sikeres -, ami iPhone-nal, iOS eszközzel használható, másrészt a nemrég megjelent Apple Card, az Apple hitelkártyája is pont ezt a célt szolgálja. Csak és kizárólag iPhone-na aktiválható, pont így.

Mondom: kizárólag iPhone-na aktiválható. iPhone-használóknak szól.

Egyre több ilyen van, egyre több ilyen lesz. Olyan termékek, amik szolgáltatásokhoz kötnek, olyan szolgáltatások, amik a termékhez kötnek. Ebben az Apple a legjobb. Szóval hiába esnek az iPhone-eladások, sosem esnek egy bizonyos, magas szint alá, amíg ezt így meg tudják oldni. Alá odanövesztik ezt a jelenleg nagyon jó prosperáló két üzletágat, és voilá, 2020-tól az Apple ismét meredek felszálló ágban lesz.

Azért ismerjétek el. Ez a pénzmérnök baromi jó CEO. Látnoknak gyenge, de stratégának, apám, kegyetlen.