Fél évig tartó nyüglődés után a Wizz Air végre kikukázza az eddigi kaotikus poggyászkezelési rendszerét, megalkotta ugyanis a tökéletes és átlátható csomagszabályt - konkrétan lenyúlta a Ryanair nemrég bejelentett rendszerét. Igaz, némi balkáni fűszerezéssel. Lényeg: visszatértek ahhoz, hogy már a normális kézi is fizetős. De mielőtt nekiállnánk a fikázásnak, meg kell említeni, hogy a korábbi sunyiskodás és fű alatt bevezetés után ezt a rendszert korrekten előre bejelentette a társaság, és érthető magyarázatot is fűzött hozzá. Hurrá!
No, de nézzük a lényeget! Novembertől viszonylag egyszerű lesz a szitu: egy kicsi cuccot vihet fel mindenki a felélzetre, ebbe nagyjából egy laptop, szemüvegtok, pénztárca, szendvicsek és egy-két könyv fér be, klasszikus kis hátizsák 40X30X20 centis. Ezen felül azonban már fizetni kell, tök mindegy, mekkora a csomag.
Az egyik verzió, ha a már megszokott, feladott poggyászos rendszert választja az utas. Itt a Wizz Ryanair-módra bevezet egy tízkilós feladott poggyász kategóriát a már meglévő 20 és 32 kilós mellé - ez a gépről kipaterolt, eddig ingyen elszállított normál gurulós bőrönd. Mint a közleményben írják ez a kényelmes utazási élmény érdekében történik. Persze azt is írhatták volna, hogy árat emelnek, de ez nem lett volna olyan elegáns. A tízkilós feladott csomag, leánykori nevén kézipoggyász ára 7 eurónál kezdődik. A felső összeghatárt nem közölte a Wizz, de sanszos, hogy több lesz tíz eurónál. Így viszont alámentek a Ryanairnek, ahol ez 8. Fix 8, nem 8-tól.
Tehát idén eddig első körben a Wizz elvette a kapunál a nagy kézipoggyászokat, második körben lényegében kötelezővé tette ezek előzetes feladását, most pedig ezért még pénzt is fog kérni. A kényelmes utazási élmény érdekében. Érdemes betartani a tízkilós határt, mert ne legyenek illúzióink, simán kifizettetik az utassal a 20 kilós poggyász díját, ha kicsit nehezebb a cókmók.
A másik megoldás, ha az utas megvásárolja a priority szolgáltatást. Ez esetben nem kell feladnia a csomagot a csekkinpultnál, hanem viheti magával a gépre. Így a priós utas két csomaggal vándorolhat a karámba. A prió ára öt eurónál kezdődik, szintén nem tette közzé a Wizz a maximális prió díjat, de az indulóárral itt is alámentek a Ryanairnek egy euróval. A priósok elméletileg azt is kapták szolgáltatás gyanánt, hogy elsőként szálhatnak be a gépbe. Ennek sok értelme már nem lesz, hiszen tapasztalataink szerint mostanában legalább 50-60 fős az elsőbbségi csapat, vagyis jó eséllyel sorba kell állni így is, úgy is. Viszont ha feladottjuk is van, legalább a prió csekkin segít nekik.
Összességében tehát ha valaki nem fér be egy kis hátizsákba (vagyis a többség), az öt vagy hét euróért vehet magának jogot egy kisebb (más légitársaságnál kézipoggyásznak nevezett) bőrönd elszállítására fenn a gépen vagy lenn a csomagtérben. Úgy érdemes számolni, hogy alapból hozzá kell adni a repjegy árához ezt a díjat.
Ami az átmeneti szabályozást illeti: annak, akinek már a bejelentés előtt, vagyis október 10-én volt foglalása a november 1. utáni időszakra, nem lesz dolga. Ha prió nélküli, kopasz jegye van, akkor automatikusan kap egy tízkilós feladott poggyászt - ez egyszer csak meg fog jelenni a foglalásban. Ez is pont úgy, mint a Ryanairnél. Ha olyan foglalása van az utasnak, amelyikhez feladott poggyászt is kapcsolt, automatikusan kap egy priority szolgáltatást. Ez elvileg plusz egy bőrönd felvitelére ad lehetőséget, már ha valakinek van kedve egy bazi nagy és egy kisebb koffert cipelni.
A Ryanair tehát szinte pöccre ugyanezt a szabályt vezeti be november 1-től. Az ő kicsi hátizsákja azonban a 42X20X30 centis rekeszbe kell beférjen. És ahogy írtuk, a Wizz ippen aláígér a Ryanairnek mind a feladási mind a prió díjában Az más tészta, hogy a Ryanair fix díjakkal dolgozik, a Wizz pedig dinamikusan változtatja a díj összegét.
Hamarosan összerakunk egy nagy összehasonlító anyagot, hogy tiszta legyen, hová, mivel és kivel érdemes utazni. De a lényeg egyértelmű: a két ultránál novembertől fizetős a gurulós, a többi fapados elviszi ingyen.
Utolsó kommentek