oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. április 15. 06:30,  Tíz dolog, amire Írország tanított 76 komment

2019. április 15. 06:30 Határátkelő

Tíz dolog, amire Írország tanított

Furcsa egy hely Írország, erősen vegyes tapasztalatokkal – legalábbis Márk szerint, aki összeszedte azt a tíz dolgot, amit a legjellemzőbbnek tart az írek kapcsán a pontosság szinte teljes mellőzésétől kezdve egészen a finoman szólva sem világhírű gasztronómiáig. 

Írd meg te is (a cím: hataratkelo@hotmail.com), téged mire tanítottak meg a külföldön töltött évek! Mi az a 10 dolog, ami szerinted a legjellemzőbb arra az országra, ahol élsz?

irorszag_dublin_3_foto_pixabay_com_12019.jpg

#1 Pontosság 

Na, az itt nincs, sőt. Az írek mindig mindenhonnan késnek, például egy koncerten vagy sporteseményen simán fél ház van kezdéskor, mert az előzenekar úgysem érdekel, vagy mert a kocsit csak 3 utcával arrébb tudtam lerakni, mert a szintén legendás ír szervezés miatt a közeli parkolóban már nem volt hely / 20 000-el kevesebb hely van. 

És persze simán átmásznak rajtad... a koncert/sportesemény alatt többször is, kb. mindenki mozog végig, megy kajáért, főleg sörért, és persze pisilni.

Ha a céges foci 6-kor kezdődik, minden külföldi ott van 5:55-re, az írek meg 6:20-ig befutnak valamikor – vagy el sem jönnek, de nem szólnak előre 

#2 Szervezettség 

Na, itt az sincs. Az előbbi parkolási példa egy dolog, de a rendezvény után is két órába telik elhagyni a helyszínt. Ennek csak részben oka a szervezés a másik a rendkívül ügyes és okos ír sofőrök. 

Buszközlekedés hasonló, csakúgy mint a városi közlekedés, két lámpa sosincs összehangolva, még akkor sem, ha 20 méterre vannak egymástól. 

#3 Közlekedés 

Rettenetes. Az írek nem tudnak vezetni. Senki nem ismeri a szabályokat, lassan gondolkodnak, és még lassabban mennek. Általában 47-el, akár 50-es tábla van, akár 60-as, akár 80-as. Az a biztos, a 47-be még senki nem halt bele. 

Egy biciklist megelőzni az a Mission Impossible, mindig 2-3 km-t mennek mögötte – igen, keskenyek a sávok, de ez csak egy része a problémának – és mikor megelőzik, akkor olyan, mintha kerülnének egyet a másik megyébe, akkora a kerülési ív. 

Sokszor volt olyan, hogy egy kereszteződésben 4 autó állt egymással szemben, és mindenki nézte a másikat, hogy akkor itt most mi lesz, senkinek nem volt fogalma, hogy ki megy először. 

Vizsga? Bemész az elméleti vizsgára, amire 1 óra van, 10 kérdést tesz fel egy gép, ha tudsz a 80%-ára felelni, akkor átmentél, onnantól VEZETHETSZ egy ideiglenes vezetői engedéllyel. 

Összesen 12 órát kell venni, a többire a saját nagyapád tanít meg, aki még traktoron tanult, és egész életében 52-nél többel sosem ment 

#4 Taxisok 

Sohasem láttam még taxisokat ilyen rosszul és lassan vezetni, mint itt. A 47 km/h itt is standard, néha még lassabb is – nem, nem utasokra vadásznak -, útvonalat nem ismerik, azt nekem kell mondani, és a szabályokat sem nagyon – többször volt taxisokkal vitám, akár utasként,akár másik közlekedőként. 

#5 Adó 

Végre egy jó dolog itt, a fizetéséből az embernek 75-80%-a megmarad – ha nagyon sokat keresel is csak a bázisadóalap feletti rész 40%-át vonják le - alapból 20% az adó. TB nincs, illetve minimális, viszont a vizitdíj 50 EUR-tól / alkalom, és ezért még csak köszönnek. 

#6 Lakáshelyzet 

Itt, Dublin környékén, nagyon drágák a lakások, egy egyszobás egy jobb környéken – jobb környékből meg nagyon kevés van, szóval meg kell becsülni – 200 000 EUR-tól indul, de láttunk 350 000-ért is. 

Bérelni sem olcsóbb, 1400 EUR-tól indulnak az egyszobás lakások, és ha szerencséd van, akkor kifogsz egy olyan landlordot, aki hajlandó is szolgáltatni, nemcsak beszedni a pénzt. 

A lakásban bent van a szivattyú és általában jó hangos, mert már 1972-ben is ezt szereltük be, nehogy már kitalálja a buta külföldi, hogy neki 2019-ben olyan kell, ami nem 300 dB hangerejű... arról már nem is beszélve, hogy minden lakásban van ilyen, ahelyett, hogy lenne egy közös hidroglóbusz, és lenne nyomás a csőben – erről még nem is hallottak itt. 

#7 Szolgáltatások 

Minden nagyon drága, és ahhoz mérten elég szar. Példa: kábeltévé és internet, most 92 EUR-t fizetünk, és a 360 megás netünk jó, ha 100-as sebességű, a TV-nk korábban rendszeresen kihagyott pár órát, mostanában ezt kevésszer csinálja szerencsére. 

Megkötni sem volt egyszerű, kijönnek, nem úgy van, nem azt rendeltem, nem így jó, de így jó, ki fizet, te vagy én, akkor sem lehet megcsinálni, visszajövünk két hét múlva, addig min netezzek, SAJNÁLJUK. Néha nem is sajnálják. 

Olyan még nem volt mióta itt lakunk, hogy valami egyből ment volna, legyen az internet-előfizetés, kocsi ügyintézés, biztosítás ügyintézés... bármi. Nincsen vízdíj, szóval csak a szemétért, a villanyért és az internetért kell fizetni. 

#8 Időjárás 

Teljesen mindegy, hogy a naptár szerint milyen évszak van, mert kb. úgysem az van. Olyan is lehet, hogy egy napon belül 4-5-6 évszak cserélődik, reggel még 2 fok van, délben esik, 2-kor kisüt a nap és felmegy 17 fokra – vigyázat, ír-nyár-veszély! – este meg megint esik és így tovább. Lehet 10 fok bármelyik nap az évben, de ugyanúgy lehet 6 és 15 is. 

#9 Kaja 

Az ír konyha méltán nem világhírű. Van fish & chips, és burger, valamint krumpli. Abból bármennyi. Itt nem a McDonaldsnál rendszeresített sültkrumplit adják az éttermek, hanem rendes, nagy hasábokra vágott igazi krumplit, az tényleg jó. 

A minden pubban 15 euró körüli áron kapható fish and chips, vagy a kb. ugyanannyiba kerülő burger nem egy gasztronómiai csúcstámadás, nagyon más meg nincs is. 

Fontos, a Supermacs nevű gyorskajáldával nagyon vigyázni, emberi fogyasztásra alkalmatlan, enyhén rákkeltő hatású bármelyik kajájuk. 

#10 Ír emberek 

Na, ők nagyon furcsák. Itt a külföldiek néha összejárnak a többi külföldivel, az írekkel nem. Írek írekkel sem nagyon. Az írek nem szép emberek, és nem is nagyon igényesek. 

Nincsen igényük a szépre és a jóra, ami funkcionális, az a jó, ha ronda is. Plusz a remek, kipróbált, régen gyártott cuccok, hiába van helyette szebb és jobb, az nekik nem jó. 

Ha elmennek nyaralni, akkor visszajőve általában rákvörösek – vagy maradt teljesen fehér, akkor ki sem tette a lábát a hotelből, max. a kocsmáig ért el – és MINDEN ESETBEN panaszkodnak, hogy milyen meleg volt, meg hogy nem volt fish & chips, és a legközelebbi ír pub is vagy 10 percnyi járásra volt. 

Soha nem hallottam még, hogy ettek volna más nemzet ételéből, vagy ittak vona mást, mint Guiness-t, és ilyenkor mindig felmerül bennem a kérdés, hogy AKKOR MINEK MENTÉL KÜLFÖLDRE NYARALNI, MIÉRT NEM TÖLTÖTTED AZ EGÉSZ IDŐT AZ ITTHONI PUBODBAN, A PORTUGÁL/SPANYOL/TÖRÖK PUB HELYETT? Nincs válasz. 

Többször hallottam olyant, hogy „Barcelonában ellopták az útlevelemet”, vagy „Madridban elhagytam a pénztárcámat”... és erre itt az a válasz, hogy „Hát igen, ezek veszélyes helyek”, nem pedig az, hogy „hogyan lehettél ilyen hülye...”? 

Mindent összevetve Írország egy fura hely, több a negatív tapasztalat, mint a pozitív. Hogy miért vagyunk mégis még mindig itt? Hát ez egy jó kérdés... 

Mennénk mi haza szívesen, de egy ideig még nem fogunk az biztos – igen, többek között politikai okokból... - plusz ha véletlenül néha hazatévedek, akkor pár nap alatt elmegy a kedvem a hazameneteltől, annyian panaszkodnak, olyan citromarcú mindenki, és olyan élhetetlen a mi gyönyörű országunk – sajnos.”

(Fotó: pixabay.com/12019)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: sorozat Írország tíz dolog

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr5514761802

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dikusz 2019.04.15. 07:33:43

Jönnek majd olyanok, akik Írországban élnek, és érdemben hozzá tudnak szólni.
Én csak annyit kérdeznék, hogy a posztoló valamire/valakire haragszik? Mert úgy tűnik számomra, hogy dühből írt.
Valamint az utolsó bekezdésnél említi, hogy itthon mi van: Mindenki panaszkodik, "citromarcú". Van benne igazság, de ő is pont ezt teszi, nem rína ki a többiek közül...

sZulamith 2019.04.15. 08:43:00

Érdekes, mindezek ellenére sokan mennek Ir országba, és maradnak. Valóban nem rozsás Magyarországon a helyzet, de a posztban leirtaknál sokkal jobb.

Peter Tihanyi 2019.04.15. 09:29:44

Kedves Határátkelő,

Egyrészt nem értem, hogy miért hoztok le ennyire szubjektív véleményt, másérszt kíváncsi lennék ennek a bizonyos Márknak mennyi időre volt szükséges ahhoz, hogy levonja ezt a sok tapasztalatot. Ali van olyan pont amivel egyet tudok érteni, és mivel a cikketek az Írországi Magyarok körében most szárnyra kapott, így máris látom, hogy elég sokan vagyunk, akik nem igazán értjük mit akartatok ezzel a cikkel Ti, és mit Márk.
Gyakorlatilag szinte semmivel nem tudok egyetérteni, de talán ami a tömegközlkedést érinti, abban van némi igaza, de azt is hozzá kell tenni, hogy az állam gőzerővel dolgozik ennek a fejlesztésén, és nem használhatatlan, csak kell hozzá egy rutin.
Amit az ír ételekről írt Márk, az úgy kuka ahogy van, azt nem magyaráznám. Időjárás, az olyan amilyen de pl a tavalyi nyár olyan volt, hogy azt California Beach is megirigyelné. Ugyanígy rutin kell ahhoz, hogy a szolgáltatásokat megfelelően tudd adminisztrálni, legyen szó Internetről, vagy járművel kapcsolatos dolgokról. Van az írországi bürokráciának egy sajátos útja, de aki egy kicsit is veszi a fáradtságot, hogy megértse ezt, és előre gondolkodik, mindent meg tud oldani.
Sokszor használok Taxit, soha nem volt még semmi gondom velük. A Taxis amúgy is egy külön faj, de az itteniek viselkedése még mindig sehol sincs a magyar taxisokhoz képest. Lakáshelyzet: az pont olyan mint magyarországon, drága bérelni,dárga venni, megvannak az állam által biztosított lehetőségek, sokan élnek is velük, mi is fogunk. Az ír emberek pedig rendkívül barátságosak de nem divat a bratyizás. Nagyon segítőkészek, nagyon szeretnek beszélgetni, de pl. csak a legrtikább eseteben fognak beinvitálni a házukba. Náluk a ház és a vendégség az a családnak szól, ott általában másoknak helye nincs. Nekünk sok ír barátunk van, igyekszünk őket meghívni időnként magunkhoz vacsorára, hogy lássák, hogy így is lehet, és mindig nagyon elcsodálkoznak azon, hogy mi magyarok, hogyan is fogadjuk a vendégeket, és talán egyszer majd ők is képesek lesznek ilyesmire. Még sorolhatnám naphosszat az ellenérveimet Márk véleményére, de nincs rá időm. Igazából akit tényleg érdekel, az utánajár, idejön, vagy kérdez, és nem ez alapján a cikk alapján foglal állást.

Sorceress777 2019.04.15. 09:40:43

Nem voltam soha Írországban, valahogy nem is hiányzik. De posztíróval szemben Marbellában évekig nyaraltunk egy házban írekkel. Nagyon kedvesek és értelmesek voltak. 3 házaspár volt ott rendszeresen. A közelben volt egy ír vendéglő, ahol remek steakeket ettünk. Ettől még lehet a posztolónak is igaza, csak nem kellene általánosítani. Olyan posztot még nem olvastam, ahol az illető ország lakosai tudtak volna vezetni. Magyarok szerint csakis ők tudnak, valahogy itthon nem mindig ezt látom.
A mindenkori általánosítás, miszerint itthon mindenki panaszkodik, rosszkedvü stb. pont annyira nem igaz mint az összes többi általánosítás.

Határátkelő 2019.04.15. 09:42:56

@Peter Tihanyi: Kedves Péter!

A Határatkelő az első perctől kezdve a szubjektív benyomások gyűjtőhelye (is) volt, pont ezt szolgálják a maihoz hasonló személyes írások. Lehet vele egyet nem érteni, én nem kívánom megítélni, hogy valakinek a személyes benyomásai mennyire reálisak - hiszen ez az ő véleménye. Viszont kifejezetten örülnék annak, ha valaki (vagy többen) az írországi magyarok közül megírná(k) azt, hogyan látják ők.

qkuc 2019.04.15. 09:46:53

Szubjektív reakció, saját tapasztalatok.

1. Pontosság: volt ilyen ír, meg olyan ír is. Az ír kollégáim/barátaim elég pontosak voltak. Szolgáltatók meg időnként olyanok mint otthon a kéményseprő. Szóval, ha otthon nem kaptál ezektől szívcsücsörödést, akkor Írországban ügyeket intézni nem egy nagy találmány.

2. Szervezettség: passz, városi rendezvények vidéken rendben voltak. (Nem Dublinban laktam.)

3. Közlekedés: Valóban nem a "legtehetségesebb" vezetők a földtekén, megspékelve mindenféle külföldivel, akik szintén nem azok, :D. (Indiaiak pl.). De nekem nem volt kocsim, én csak a gyalázatos helyi és helyközi tömegközlekedést tudom fikázni, mert az tényleg rettenetesen sz.r volt. És mindig csodálkozott a Bus Eireánn miért csökken az utaslétszám. (Mert az 50 km-re lévő faluba órákig tart busszal eljutni! Vagy a 20 km-re lévő tengerpartra 80 perc. Igaz, Tolnát, Baranyát megkerülve lehetett oda eljutni.). Pl, amikor több napos/hetes sztrájk volt, akkor kocsi nélkül nagyjából esélytelen volt eljutni a munkahelyre, ami azért elég cinkes.

4. Taxisok: nekem nem voltak problémim, de hát ugye "vidék", :D.

5. Adó: Így 3 országgal a hátam mögött még mindig nem tudom melyik szisztéma a legjobb. Ott kevesebb adó, de kevesebb "szolgáltatás", de rohadt bosszantó, hogy te kihajtod a beled és semmit sem kapsz nagyon vissza, miközben a benefiterek egész jól el tudnak tengődni.

FYI: aki végül mégis elhagyná a smaragd szigetet és nem kíván egy éven belül visszatérni (vagy soha), az ír adóbefizetéseiből igényelhet vissza. Ez speciel tetszett.

6. Lakáshelyzet: Írországban lakhatási krízis van, amit úgy nagyjából évek óta nem igazán sikerül kezelni. Hogy miért nem lakom már ott? Mert egy vicc, hogy hónapokig nem tudtam másik lakást találni. Most már mindenhol kilométeres sorok várnak egy viewing esetén (nem vicc, volt, hogy 60-70 ember várt), hogy kicsi, drága, de vacak lakásokat megnézhessenek és TALÁN ha a szerencse melléjük áll, kivehessék.. És ez még nem Dublin volt, ahol minden még rosszabb. Mondjuk úgy, elég tisztességesen kerestem (sőt), de egyszerűen volt az a pont, ahol nem érte már meg, hogy új albit keressek és maradjak (az a stressz nem hiányzik, a melóm nem volt fele annyira se stresszes, mint a lakáskeresés).

7. Szolgáltatások: Hát ez nézőpont kérdése, :D. Néha viccből összehasonlítom. hogy a mostani országban mennyit fizetek és mit kapok. Van amiben még az ír is jobb volt, :D. De tény, hogy nem erősségük az internet, mint szolgáltatás és valóban kissé drága. (TV-t nem néztem. az passz.) Viszont nekem minden ment pikkpakk, szerződéskötés és felmondás is. Gyorsabban mint otthon és úgy sejtem, gyorsabban mint itt (mondjuk, még nem jutottam el a felmondásig.)

Ami bosszantó és kavarodást tud okozni. Kapsz valamit postán és ha nem vagy otthon, a postás simán odaadja a szomszédnak. Csak az nem derül ki soha, melyiknek. A horvát kollégám/barátom 1 hónapig kereste a routerét, amit a Virgin küldött neki (merthogy ahhoz nem kell szaki, rakd össze magad, :D).

8. Időjárás: Az legendásan vacak, bár sokan szeretik. Nekem annyira nem jött be, de mondjuk az ír táj hiányzik (Wicklow, Killarney, Connemara, Wild Atlantic Way, Inch beach, stb.) turistaként még biztosan visszamegyek.

9. Kaja: Az jellemzően az angolok által rájuk tukmált vacak konyha. Viszont akiket ismertem, ők mind nyitottak voltak más kultúrák ételeire és imádtak étterembe járni (a csapatépítős, vagy csak menjünk és együnk-igyunk események kapcsán igen sok helyen megfordultam velük. Két dolog volt csak zavaró, sótlanabbul főztek még éttermekben is és csínján bánnak a fűszerekkel. Gondolom nem bírják/mi agyonsózzuk az ételeket. Viszont volt sok olyan hely, ami a külföldiek szája íze szerint főzött és az írek is szerették. Lengyel "kiskoszos", japán kifőzde (az nagyon tuti volt!), indiai kiskonyha, stb.)

10. Ír emberek: Ahogy olvastam, az az érzésem volt, hogy egy párhuzamos univerzumban lehettem Ír földön, mert hogy kb minden hónapban kerítettek valami alkalmat a helyi kollégák, hogy összeröffenjünk és "bulizzunk". Kocsma, étterem, evés-ivás, csacsogás. Akikkel én találkoztam, rendkívül szívélyes emberek és segítőkészek voltak és igen sűrű társadalmi életet éltek (ilyen esemény, olyan szülinap, amolyan baráti összejövetel, stb.).

Egy részük imád utazni, Szerengeti meg ilyen helyek, vagy Franciaország, ahová a helyi kaja miatt járnak vissza. Volt olyan, aki Írországot szerette bejárni, mert na, az a hazája. Szóval van ilyen meg olyan ír ember is. Mint ahogy magyarból is van sokféle.

A nap az valóban nem a barátjuk, pedig azért Írországban is le tud égni az ember (aljasul és nagyon durván, nekem is sikerült, pedig egy-két magyar nyár már ezésben tartott és felpörkölt, :D).

Összegzés: nekem több volt a pozitív tapasztalat, mint a negatív és néha hiányzik, leginkább a táj/látnivalók (de akkor eszembe jut az időjárás és már annyira nem, :D). És a volt kollégáim, akik inkább voltak már barátok, :).

Szabinho 2019.04.15. 09:53:30

A vege lesokkolt. Vegigolvastam ezt a szoveget ami egy folyamatos panaszkodas hogy minden es mindeki milyen rossz Irorszagban es a vegen meg odairja hogy otthon az emberek negativak. Az agyam eldobom!

Határátkelő 2019.04.15. 09:57:26

@qkuc: Ez már szinte egy külön poszt. :) Nem lenne kedved meg kicsit kiegeszíteni, szívesen kitenném önálló írásként.

Arthamyr 2019.04.15. 10:22:59

1. "Ha a céges foci 6-kor kezdődik, minden külföldi ott van 5:55-re, az írek meg 6:20-ig befutnak valamikor – vagy el sem jönnek, de nem szólnak előre" - Nálunk a céges focin sosem volt olyan, hogy ne szóltak volna előre (sans vis major).
2. Passz, nekem nem tűnt fel (én zömmel gyalog/bringával jártam), de simán lehet, hogy így van.
3.-4. Megint nem tudom, mert nem autózok. Azt tudom, hogy egy taxis egyszer majdnem megölt, és nem azért, mert annyira lassan vezetett, épphogy kissé túl lendületes volt, és rámhúzta a kormányt...
5. Ha valaki keveset keres, annak tényleg megmarad a 75% körül. De azért nem kell euromilliomosnak lenni ahhoz, hogy ez szépen beessen 50-60% közé. Ha valaki évi 70k-t keres (ami nem sok, igaz nem is kevés), már nagyon nem 75-80% marad meg. A "nagyon sokat keresel" kb. 35k, innen 40%, és a nem létező TB helyett van USC meg PRSI, kb. 10%. 100k felett még kapsz 3% USC-t.
6. Nem olyanba kell menni, ami 1972-ben lett gépesítve utoljára. Gondolom a travellerek lakókocsiparkja sem túl komfortos...
7. Nekem pont, hogy jó tapasztalataim voltak. Ok, az internet lemondásnál nem túl barátságos volt az UPC, de pl. az áramszolgáltatóval meg maximálisan elégedett voltam.
8. Hát igen, ez nekem is nagy szívfájdalmam.
9. Mint a legtöbb országban, itt sem kötelező a helyit enni. Tény, hogy a kontinenshez (beleértve Magyarországot is) képest van, amiből elég gyatra az ellátottság/nagyon drága az adott termékcsoport.
10. Teljesen más tapasztalataim vannak. Valószínűleg ez abból adódhat, hogy más társadalmi rétegben mozgunk. Ahogy magyar és magyar, úgy ír és ír közt is hatalmas különbségek vannak.

Sean MacTíre 2019.04.15. 10:35:55

Ezt elegge beszopta a posztolo. Pusztan sajat tapasztalatbol nagy reszet tudnam cafolni, de minek. Olyan mint az egyszeri haverom aki utalta a Sony tvket mert mind a harom rendszeresen elromlott naluk, vagy az egyik elozo cegem ahol visszaadtak az osszes Toyotat merthogy megbizhatatlan szar volt az osszes. Ok nem hazudtak, nekik valoban igy jott ki. Udv Irorszagbol.

Arthamyr 2019.04.15. 11:21:09

@qkuc:
5. És az első évben is érdemes figyelni, mert hiába keres az ember havi 10k-t, ha csak 3 hónapot dolgozik az évben, akkor a 20%-os sávban marad, emiatt az első év elég jól esik.
10. Igen, én is inkább így éltem meg |rországot. :)

arncht 2019.04.15. 12:38:13

Kezdj el jogazni :) ez igy olyan mint olaszorszag, csak jo kajak es idojaras nelkul (meg gyanitom a latnivalok szama sem ua).

mariann49 2019.04.15. 13:42:41

Harom hetet toltottem Irorszagban, gyonyoru es imadtam minden percet, azonnal orokre ott maradtam volna, ha nincs a kisfiam, aki vart ram otthon.

Baranyi Sanyi 2019.04.15. 13:42:51

12 eve vagyok itt, szorol szora ez van
Egy dolgot azonban nem mondott el a szerzo, ami miatt o is, meg en is, meg az osszes magyar itt van.
Az, hogy az irek kedvesek, jokedvuek, becsuletesek, segitokeszek, joindulatuak.
Ket sztori.
Kollegam korabban egy nagyaruhazban dolgozott, ott felejtette a penztarcajat az asztalon mert korabban elment valahova es sietett, 4 ora mulva ugyanott volt az eladoter kellos kozepen, tizezer ember ment el mellette
Masik rossz buszra szallt, 10 kilometerre ment dolgozni, eltevesztette.
Feluton jart amikor rajott.
Szolt a sofornek, hogy dobja mar ki valahol, mert vissza kell mennie a masik buszhoz
Mivel a ket utvonal parhuzamosan haladt, a sofor telefonalt a kollegajanak, forduljon a keresztutra, o is odafordul es feluton talalkoztak a ficko atszallt, el se kesett es az utasok is orultek
Velem esett meg, hogy a Titanic 100 eves rendezvenyek kozul elmentem egy baratnommel hajokazni egy vagany turara, de utkozben eltevedtunk es a komp fele keveredtunk, 20 percet kestunk.
Telefonaltsm a fickonak, hogy elnezest nem mehetunk, mert meg csak erre es erre jarunk, mondta semmi gond, megvarnak
20 ember vart rank 20 percet es amikor megerkeztek megtapsoltak minket es baratsagosan kerdezgettek minden ok-e
Szoval ezeket se szabad elfelejteni

Baranyi Sanyi 2019.04.15. 13:42:55

@Sorceress777:
Az irek jo fejek magadnak higgy, ne egy savanyujoskanak

montroyal ( CAN qc) 2019.04.15. 15:32:35

na most mik a hirek - jonnek az irek ....?

Shanarey 2019.04.15. 19:38:51

@montroyal ( CAN qc):

Az igazság sem mindig örök, mondták az őrök.

gabors 2019.04.15. 19:45:20

na most se senki nem parizsi ?????????????

remelem nagyon hogy nem valami mohamedan csinalta eppen hustvetkor!!!!!!!!!!!!!!!!!

gabors 2019.04.15. 19:48:50

irek ??? honan jonnek ?

János Taskovity 2019.04.15. 21:06:28

Kb.1.5 évig éltem kint és csak jót tudok mondani,nagyon barátságos emberek az írek.Egy pozitív életszemléletű ország,szeretem

kardio1 2019.04.15. 22:00:41

@gabors: szomorú baleset !
Kedvenc párizsi épületem !

FutureFry 2019.04.15. 23:07:28

@qkuc: “7. Szolgáltatások: Hát ez nézőpont kérdése, :D. Néha viccből összehasonlítom. hogy a mostani országban mennyit fizetek és mit kapok. Van amiben még az ír is jobb volt, :D. De tény, hogy nem erősségük az internet …”
A “mostani” csak nem Amerika? :) Errefelé sok helyütt (főleg a kicsit ritkábban lakott területeken, de akár egy “rendes” suburbiában is) az internet (pláne mai mércével) igencsak lassú tud lenni de legalább cserébe nem is túl olcsó (gyakran monopólium vagy max. duopóolium dívik szolgáltatószinten). Viszont a google voice elmegy rajta (azaz legalább nem kell a telefonért külön fizetni).

FutureFry 2019.04.15. 23:11:22

@Arthamyr:
“… Ha valaki keveset keres, annak tényleg megmarad a 75% körül. De azért nem kell euromilliomosnak lenni ahhoz, hogy ez szépen beessen 50-60% közé. ,,,”
Gondolom ebbe nincsenek beleszámolva a jövedelemfüggetlen adótípusok (pl. sales tax vagy property tax, ha van).

Arthamyr 2019.04.15. 23:18:58

@FutureFry: Nem, ez csak jövedelemadó, de többféle jövedelem is beleeshet (bár sokféle dologért lehet tax creditet kapni).
Nyilván vannak ezen felül fogyasztást és vagyont terhelő adók is, mint a legtöbb "jóléti államban".

FutureFry 2019.04.16. 00:47:48

@Arthamyr: Szóval az ír jövedelemadó akkor elég magasnak tűnik, gondolom ez az európai szociális háló “ára” (jó, abban talán benne van az eü. biztosítás ára is, ami azért errefelé nagy szó lenne :)).
Mindenesetre összehasonlításképpen, ha mondjuk valaki Amerikában tavaly $200K-t keresett (ami igazából $212K is lehet mert $12K-t mindenki “alapból” levonhat (“standard deduction”), de lehet többet is, ha költségelszámolást csinál (“itemized deduction”)) és ami - bizonyos helyeket leszámítva - azért tűrhető összeg, akkor annak a egyéni szövetségi jövedelemadója (most) ~$46K azaz ~23% (vagy ~21.5% 212K-val számolva). Persze erre még rájöhet az állami jövedelemadó (ha van), pl. Kaliforniában (ahol az az egyik legmagasabb) úgy kb. +10%, szóval akkor már nem olyan alacsony. Viszont van több állam is (pl. Washington) ahol nincs állami jövedelemadó, és persze ha család van akkor a szövetségi adó is kevesebb. Pl. ha jól számolom egy nemkereső házastárs esetében ugyan ezen a $200K-n (ami akkor akár $224K is lehet) már csak ~18% (vagy ~16% $224K-val számolva) a szövetségi jövedelemadó.

Hamár úgy is “tax day” van ma errefelé…

p.s.: IANATL

Arthamyr 2019.04.16. 01:15:38

@FutureFry: Szerintem is magas, azért is reagáltam a posztoló ezen pontjára, mert ő azért csalóka dolgokat írt. Itt (is) családi adózás van, amivel kiterjeszthető a barátságosabb 20%-os sáv (ha mindkét fél dolgozik, 2x35k-ig). És én is gondoltam, hogy az USA ebből a szempontból jobb, de valóban, ez a szociális háló ára. Aki nem fizeti, annak meg is éri. :)
Itt egy 224k-t kereső ember közel van az 50%-os jövedelemadóhoz (ok, ebből az USC "social charge", a PRSI meg "social insurance"), ha kap még pl. céges autót, akkor el is érheti, annál már sokkal rosszabb nem lesz, mondjuk olyan rettentően sok embert azért nem sújt ez errefelé, és aki már itt tart, az esetek többségében tesz lépéseket, hogy megvédje magát.

p.s. IANATL either

M. Péter 2019.04.16. 01:40:15

A hagyományos ír étel krumpli krumplival. A szegényebbek a 19. században gyakorlatilag krumplin éltek, az átlagos ír napi 5-6 kg krumplit fogyasztott, ezért volt a burgonyavész akkora katasztrófa.

gabors 2019.04.16. 02:28:34

eg meg mindig ????

NAGYON remelem hogy mohamdedanoknak nincs kozuk ehhez

mert 9/11 eleg

Lator1 2019.04.16. 06:27:57

Aki az írekre kíváncsi, érdemes belekukkantani ebbe a Youtube sorozatba egy jópofa kamionos szemszögéből:
www.youtube.com/watch?v=-h8oP_L4AOA

...a higiéniájukról:
youtu.be/-h8oP_L4AOA?t=591

polly graph 2019.04.16. 06:28:10

Miért nem csinálsz egy Miért utáljuk a ...? sorozatot? Nincs az a téma, amiről ne tudnál 10 vitriolba áztatott passzust írni, ebben biztos vagyok. Hazajövetelt ne erőltesd! Kösz!

schawo2 2019.04.16. 07:19:23

@Peter Tihanyi:

Á, annyira tagadtad, hogy szó szerint megerősítetted az egészet :D

midnight coder 2019.04.16. 07:19:42

Azt nem értem, hogy ha valaki ennyire utálja azt a helyet ahol lakik, de a saját hazájában sem akar élni, akkor mi a fenéért nem megy egy olyan országba ahol jól érzi magát ?

kvp 2019.04.16. 09:52:26

Az adozasbol annyit tudok kivenni, hogy a megadott minimal jovedelemre 20%, majd az e folotti resz felmegy 40%-ra. Szoval ha tenyleg minimalberre vagy ott korul van bejelentve az ember akkor tenyleg megmarad a 80%.

ps: A viznyomast (mint muszaki erdekesseget) megneztem es valoban csak 12-15 meteres nyomast biztositanak, azaz kb. 4-5 szintig (3.-4. emelet) biztositott a viz szivattyu nelkul. (Magyarorszagon ellenben az adott teruleten engedelyezett beepitesi magassagig, de ez Budan mar a kozepkorban is igy volt.) Csaladi- vagy normal sorhazakhoz a dublini szabvany eleg, a berhazak pedig maguk dontik el hogyan oldjak meg. A modern epuletek tetejen amerikai mintara van viztartaly, mivel osszessegeben olcsobb es egyszerubb uzemeltetni. Viszont nagyon sok szep regebbi epulet van, csak reszben modernizalva.

2019.04.16. 10:38:16

Nekem így elsőre szimpinek tűnik Írhon, mínusz a lakásmizéria, inkább ezek, mint a németek, akik feljelentenek minden sz.rért...bár lehúztam 4 évet Bernben, ohne problem.

AndiSoly 2019.04.16. 10:39:01

Vannak dolgok amiben egyetértek Márkkal, de sajnálom, hogy a cikk lényegében csak a negatívumokra van kiélezve.
Lassú vezetés... Igen, városban lassan vezetnek, hála a jó égnek, és nem olyan idegbeteg módon mint a magyarok. Ha valaki dudál, az szinte 99% biztos, hogy külföldi sofőr vagy traveller.
Biciklisként ezerszer jobban érzem magam, hogy nem úgy húznak el mellettem 80nal hogy érzem ahogy az autó súrolja a kabátom, hanem tiszteletben tart és tudja, hogy akár az autó által keltett szél is simán lesodorhat az úttestről és igyekeznek a balesetet elkerülni. Városon kívű meg ők is kellően gyorsan vezetnek, de aki városon kívűl sosem vezet az ezt úgyse veszi észre,,, gondolom.
Sokkal kedvesebbek, közvetlenebbek az írek, mint a magyarok. Befogadnak minket, bevándorlókat és nem kapjuk a gyűlöletet úgy mint ahogy a magyarok árasztják magukból általában. Nem panaszkodnak annyit, még akkor sem, ha lenne mire.
Az sem igaz, hogy egyáltalán nem kóstolnak meg külföldön ételeket. Az igaz, hogy sokkal kevésbé nyitottak az új ízekre, mint a magyarok, de azért igenis szívesen kóstolnak újat. Csak egy példa a városban üzemelő lángosos vendégköre, ahol rendszeres, visszatérő ír vendégek mennek a magyar lángosért, mert annyira szeretik.
Az időjárás olyan, amilyen. Ez Írország, itt nincs 36 fokos rettenetes hőség és nincs mínusz 20 fokos fagyhalál.. Ha melegre vágyik az ember, akkor elmegy nyaralni. Ha nem bírja ezt az időjárást, akkor költözzön délebbre vagy északabbra, kinek mi az igénye.
Igen, az ingatlanok sajnos nagyon drágák, ezen mi nem tudunk változtatni, ezzel tisztában kell lenni ha valaki ideköltözik.
Hogy innen mindenki "haza" akarna menni?? Az sem igaz.. Nekem a haza már itt van, és Magyarország már csak Magyarország.. és nem, nem szeretnék odaköltözni, mert akárhányszor odautazunk már az első 10 percben csalódunk valamiben, és akkor még csak a reptérig jutottunk.

A jövedelem nem rossz, valóban. A minimálbért pedig tisztán megkapják az emberek, abból nincs adózás. Itt ha valaki tisztességesen dolgozik, az tisztességesen megél. Sőt, évente egyszer nyaralni is biztosan eljut, van lakhatásra, ennivalóra, új ruhára stb. pénze. És igen, ez arra is igaz, aki minimálbéren él.. Magyarországon szerintem egy minimálbéres még a túlélésért is küzd..

Én szeretem Írországot, és aki nem szeret itt élni, az ne tegye.. ez a véleményem :)

catnip cupcake 2019.04.16. 10:50:51

@qkuc: üdv újra itt:)
Ahogy HÁ is írta, jó lenne olvasni egy posztot az írországi tapasztalataidról, IT-s szemszögből is.
Igaz, egyelőre nem tervezünk Írországba költözni, de ki tudja mi lesz ezzel a Brexit-kutyakomédiával... Vannak ír/angol "vegyespáros" ismerőseink akik tervezik a visszaköltözést Írországba, részben a Brexit, részben a nyugisabb élet és a család miatt.
Hová költöztél Írországból amúgy?

Arthamyr 2019.04.16. 11:50:09

@AndiSoly: "Sőt, évente egyszer nyaralni is biztosan eljut, van lakhatásra, ennivalóra, új ruhára stb. pénze. És igen, ez arra is igaz, aki minimálbéren él.." - Ez így minimum megtévesztő.

A minimálbér kb. 1400-1500 EUR körül lehet (ha valaki 5x8 órát dolgozik hetente), ebből nagyon nehezen lehet kijönni, kivéve, ha a lakhatás alatt share-t, szobabérlést és egyéb kellemetlen élethelyzeteket is értettél. Talán kis, vidéki településeken ez is elég lehet egy kis lakásra, de nagyon be kell osztani, és nem lesz egy diadalmenet.

qkuc 2019.04.16. 12:29:11

@Arthamyr: Szerintem már vidéken sem, amennyire követem az ír sajtót és az időközi riportokat az albérlet és ingatlanárakról, plusz az ír/még ott élő külföldi barátaim infóit. Elszabadult ez a "ló" nagyon és nem sikerül megoldást találni rá. (Bár mások az okok, de otthon is ugyanez a folyamat zajlik éppen, csak még korábbi fázisban járnak ...)

qkuc 2019.04.16. 12:32:50

@FutureFry: Nem, azt az álmot elengedtem egy időre vagy örökre. Majd meglátjuk, :). Közbeszólt a szerelem, és Európában tart, :D. Lényegében ezért (és a nagyon vacak ír idő/lakhatási agyrém) hurcolkodtam a kontinensre. Egyelőre a 4 muzsikus városában élek (ez egy rejtvény!, :D).

Arthamyr 2019.04.16. 12:56:46

@qkuc: Simán lehet, hogy ott sem, csak nem akartam utána nézni. Nem a Galway-re, Cork-ra, esetleg Naas-re és hasonló helyekre gondoltam, hanem a nem felkapott kisebb településekre, messze főbb közlekedési útvonalaktól is (amire most példát sem tudok mondani értelemszerűen). Persze nagy kérdések, hogy vannak-e ott kicsi bérelhető lakások (mert egy nagy házat sehol sem fognak kiadni 1.5k alatt), bármiféle munka, és miért épp ott kötne ki egy bevándorló.
Nekünk a lakhatással nem volt nagyon gond (azt leszámítva, hogy a magyar viszonyokhoz képest sokkolóan drága volt), ugyanazt a lakást béreltük 4 évig, alapvetően elégedettek voltunk vele, utána meg vettünk sajátot, szóval azért nem megoldhatatlan a helyzet, de nem is "a minimálbérből is Hawaii van". A minimálbér itt is nyomorúságos, egyik napról a másikra életmódot biztosít, mint kb. bárhol a világon, főleg egyedülálló emberek számára, azért kár idejönni szerintem.

AndiSoly 2019.04.16. 13:03:11

@Arthamyr: Az igaz, hogy önálló lakásbérlésre a minimálbér kevés, ezzel egyet értek. Én abból indultam ki, hogy ha valaki egyedül költözik ki, az vagy szobát bérel, vagy valakivel sharingel egy lakást, így a költségeket csökkenti. 2019 március 4-től €9.80-ra emelték a minimálbért, ami heti 39 óra munka mellett havi 22 munkanappal számolva elvileg tisztán € 1.685 kellene hogy legyen.

futo001 2019.04.16. 13:04:43

#1 Pontosság
Van pontos ír, és pontatlan. Lehet picit több a pontatlan, de itt nem pörög az élet, nem akkor a stressz, megengedőbbek. Ez baj lenne?

#2 Szervezettség
Ezzel nagyjából igaz, valóban nem szerveznek túl semmit, de ennek is megvan a bája, kevesebb a kontroll.

#3 Közlekedés
Tragédia, a tömegközlekedés fogalma lényegében ismeretlen Dublinon kívül, ezért mindenki kénytelen autót használni, ami dugókat okoz a városokban.
Az írek valóban nem jó sofőrök általában, főleg az idősek (nem kellett vezetni tanulniuk), én úgy látom, hogy ha több változó van egy forgalmi szituációban, annak feldolgozása okoz gondot legtöbbször.
A szabályokat nem imserik? A poszt írója igen? Tisztában van vele, hogy itt nem ugyanazok a szabályok mint otthon? :)

#4 Taxisok
Nem hiszem, hogy az otthon, belvárosban 120-szal közlekedő taxis kéne legyen a mérce. Itt normális az élet tempója, senki nem siet.
Viszont olyan surranóutakat ismernek, hogy a helyet ismerő ember is elképed, nem is értem miről beszél a poszt irója.

#5 Adó
Valóban nagyon sokat lehet félretenni, de amint orvoshoz mész, pengetsz mint állat. :) TB nincs, mindenki maga intézi, ha akar biztosítást.

#6 Lakáshelyzet
Brutálisan felmentek az ingatlanárak, és egyszerűen nincs elég. Bármit el és ki lehet adni, őrült pénzekért. Az ember mikor albit keres nem azon aggódik, hogy mennyi lesz, hanem hogy lesz-e egyáltalán. A lakások jelentős része trágyadomb, nem szeretnek rá költeni. Persze szerencsével ki lehet fogni jót, de akkor meg az ismerőseid néznek, hogy ezt meg hogyan sikerült. :)

#7 Szolgáltatások
Minden szolgáltatás drága. Kb 3x annyi, mint otthon. Mennyivel keresel többet? Alsó hangon 3x. Helyben is vagyunk.
Ja, és mennyivel teszel félre többet? Legalább 6x. Ebből a szemszögből nem drágák a szolgáltatások, sokkal inkább meg tudják az emberek fizetni, semmi értelme az otthoni árakhoz hasonlítani.

De hogy szarok lennének, az egyszerűen nevetséges. Lehet az internet területén nem járnak élen és sokat kérnek érte, de léteznek más szolgáltatások: fodrász, kertész, fűtésszerelő, étterem... Nincs semmi gond velük, ráadásul mosolyogva szolgálnak ki, és nem hozzádb****ák undorral amit vettél.

#8 Időjárás
Nem szereted az ír időjárást? Várj 5 percet. :D
Nem olyan rossz, mint sokan hiszik távolról, de lehetne kevesebb eső. A hőmérséklet ideális, legalábbis nekem.
A poszt írója nagyon jól körbeírta, milyen itt az idő.

Arany szabály: programot időjárás miatt nem mondunk le. Mire odaérsz, lehet megjön a nyár.

#9 Kaja
A poszt írójának ajánlanám, hogy látogasson el ír barátokhoz, esetleg nézzen meg több éttermet. Az Ír kaja JÓ! Natúrabban főznek, de jobb összetevőkből. Eleinte furcsa persze, de aztán ráérez az ember.
A legkülönlegesebb burger itt van (ez nem sima hamburger, rendes főfogás, éttermekben is van), a seafood chowder minden formában fergeteges, a zöldséges krémleveseik nagyon jók, a steak fantasztikus, a stew millió formája közül pedig ha nem találja meg valaki azt, amelyik neki ízlik, akkor nem a rendszerben van a hiba.
A fish and chips sem mindegy hol veszed. Ülj be egy tengerparti étterembe, még a halat és a sütés módját is te választod ki.
A tengeri herkentyűk isteniek, ilyen jó osztrigát még Ománban sem ettem!

Az írek szeretik az olasz, spanyol és indiai kaját. Meg a sajátjukat. És ennyi, semmi mást nem esznek meg. Persze ha meghívod, eszik, lehet ízlik is neki, de nem fog egy magyar éttermet megkockáztatni, nem élnek ilyen bátran.

A Supermacs részt nem értem: igen, teljesen más mint az amerikai hulladék gyorskaja, szokni kell. Én 4 év után képtelen vagyok bemenni egy McDonald's-ba vagy Burger Kingbe. A Supermacs ugyan kevésbé fűszeres (mint írtam feljebb itt eleve kevésbé fűszereznek), de sokkal minőségibb és ízletesebb. Ráadásul friss, semmi nincs fagyasztva (kivéve a krumplit). Rákkeltő? Ezt a marhaságot meg honnan vesz?

#10 Ír emberek
Kedvesek és közvetlenek, de csak egy bizonyos pontig szigorúan.
Itt is mondják a magyarok, hogy az írek igénytelenek, de én ezt nem tapasztaltam.
Ami engem kiakaszt, a barnítókrém. A nők 60%-a sárga tőle, és a nap fégére megkopik, koszolódik, megfolyik rajtuk. Na, ez tényleg igénytelen.

A városi emberek szeretik a szépet, újat, a vidéki maradibb, és lássuk be, Írország nagy része vidék. Ezzel sincs gond, Írország ilyen, nem pörög, semmi gond nincs ezzel.

Arthamyr 2019.04.16. 13:28:58

@AndiSoly: Ebből azért még adózni is kell: a 20%-os adósáv erre is vonatkozik, PRSI is van (talán USC nincsen?), amit kompenzálhat némi tax credit, ezért írtam, hogy 1400-1500 (de az 1700-zal sincs sokkal beljebb az ember).
És nem, aki egyedül költözik ki, az sem örömében sharingel meg bérel szobát, ilyet akkor csinál az ember, ha elkerülhetetlen, ez nem egy normális, hosszú távon is tolerálható élethelyzet, semmiképpen sem alaphelyzet. Ezt bevállalva Magyarországon sem halsz éhen egy ottani minimálbérből.

Arthamyr 2019.04.16. 13:31:19

@futo001: Van TB, ez a PRSI. A "háziorvosnál" van vizitdíj (hacsak nincsen medical cardja az illetőnek), de ha beutal szakorvoshoz, az nem kerül pénzbe (ha az ember nem válogat/nem valami egzotikus betegsége van).

qkuc 2019.04.16. 13:40:10

@catnip cupcake: Helló, :).

Nem ígérek posztot, talán egyszer lesz, de őszintén megvallom, amit akartam, azt a kommentben leírtam, :). Viszont szívesen válaszolok bárkinek.

Megint, szubjektív véleményem következik.

IT-s szemszögből Írország szerintem egy nagyon jó hely, rengeteg érdekes állás van, egy kis európai Szilícium-völgyszerűség. Legalábbis én így érzem most, hogy van máshonnan származó lelombozóbb tapasztalatom, :D.

Szóval állást találni IT területén nem nehéz, sőt. Főleg, hogy elég sok "központ" hurcolkodott már át az Egybesült királyságból Dublinba (sajnos leginkább csak a fővárosba.)

A sarkalatos pont a lakhatás (drága, drágább, még drágább) és helytől függően a tömegközlekedés/autóbiztosítás. A tömegközelekedés elég gyalázatos tud lenni, az autóbiztosítás pedig horribilis lehet egy külföldinek. (A horvát kollégám/barátom 2500-3000 EUR/év ajánlatokat kapott, már ahonnan nem utasították el zsigerből. Ezt 1000 EUR-ral tudta úgy lefaragni, hogy az ír kollégánk/barátunk felvetted "named driver"-nek a biztosítására. Ez egy óriási segítség volt tőle.)

Viszont, az élet tényleg nyugisabb volt, az emberek barátságosak. Koppenhágához/Dániához hasonlítom mostanában, mert valóban mindkettőben eléggé lazák és nyugisak az emberek.

És az ír tájak gyönyörűek: kopár dombok, erdők (jó, azért sok nincs belőlük, de van pár), tengerparti sziklaszirtek és trópusi partokra hajazó szakaszok (10 fokos s.ggfagyasztó óceánnal, de az írek úsznak benne!). Van csilliónyi régi rom, látogatható kastélyok, ilyen-olyan érdekes farmok, kézműves helyek. Van pár érdekes város látnivalókkal (Galway és Connemara nekem nagyon bejött), múzeumok (Dublinban 4 nemzeti múzeum pl ingyenes és eléggé érdekes is, :D). Én imádok túrázni és elég sok kihagyhatatlan hely volt. Killarney örökké az egyik kedvenc helyem marad.

Hogy hová költöztem? A 4 muzsikus városába (lehet tippelgetni, :) ). Kicsit más, a nyelvet tökre elfelejtettem 15 év alatt, viszont több a zöld felület, parkok, fák. Amit itt jobban élvezek/kevésbé macerás: elugrani valahová hétvégére vonattal. Járunk túrázni a hegyekbe, jó időben elvonatozunk a tengerpartra, rossz időben nagyobb városokba. És bár népi sport szidni a vasutat, azért tudom értékelni Írország és Magyarország után, :D.

futo001 2019.04.16. 13:58:04

@Arthamyr: PRSI szociális hozzájárulás, más mint a TB, igaz van átfedés, tényleg van egészségügyi biztosítás benne. Amúgy jogos, azt elfelejtettem, hogy azért fizettünk, mert magánrendelésre mentünk, túl sokat kellett volna várni, iszonyat hosszúak a várólisták.

dekoninckxx 2019.04.16. 13:58:12

Nem, nem citromarcúak.

Larrikin 2019.04.16. 13:58:19

Tehát a 10 pontos panaszáradat megkoronázásaként szerzőnk arra panaszkodik, hogy az írek panaszkodnak, nem is beszélve a magyarokról?:)

FlybyWire 2019.04.16. 15:27:08

Felesleges ekézni a posztolót, majdnem mindegyik pontja megalapozott, a maradékot meg a keserűség és a honvágy írta.
Az írek ne járnának össze? Egymással dehogynem. Külföldiekkel kevésbé. De ettől még kifejezetten barátságosak, viszont igazán közel soha nem engednek magukhoz, de ennek megvan az oka.

A többi pont többé-kevésbé megállja a helyét, bő 3 és fél év kinti élet alapján.

Arthamyr 2019.04.16. 15:59:29

@futo001: A magánrendelés máshol sem ingyenes, és rövidebb-hosszabb várolisták is akadnak máshol is. A PRSI biztosítás, mint a nevében is benne van, ez áll legközelebb a TB-hez (hogy fordítanád angolra?), ami szintén biztosítás, valóban nem pont ugyanaz, de kb. az itteni megfelelője.
Azt nem mondtam, hogy jó a közegészségügy, de - sajnos - itt is kötelezően fizetsz érte, és itt is jár érte valamilyen szolgáltatás, hasonlóan a magyar rendszerhez. A minősége is olyasmi lehet, sok jót nem hallottam róla. :)

OvisAries 2019.04.16. 16:10:38

Tiz dolog amire irorszag tanitott??

Haaaaaat baratom, szerintem te semmit nem tanultal itt...

1. Pontossag irod...Ja, van a hires nevezetes Irish Timekeeping... ha azt mondja, hogy mar a taxiban van akkor meg nyugodtan ihatsz egy kv-t, elszivhatsz egy cigit, beteheted a mosast...megoldas, mondjal neki fel oraval korabbi idopontot.

2. Szervezettseg: nagyon nagy javulast latok ebben, emlekszem amikor itt volt Bruce Springsteen 2013-ban akkor lehalt a varos. Buszok nem jartak, mert nem tudtak, autok vesztegeltek a dugoban...Bezzeg tavaly! 3 napos Ed Sheeran koncert, en a helyszintol kb tiz perc setara lakom. Tokeletes szervezes, autok parkolasa megoldva, buszkozlekedes popec, tajekoztatas 10 pontos, Gardai segitokeszseg maximalis. Semmit nem erzekeltunk a koncertbol a kornyeken, szuperul leszerveztek.

3.Kozlekedes: a tomegkozlekedes (nalunk csak buszok vannak) 'tokeletes'...amennyiben jon a busz (neha kimarad egy-egy), nem esik, nincs forgalom, nem sut tul erosen a nap, nem esett ket hopehely az utra.
Tehat az ember inkabb setal, bringazik ha oda akar valahova erni. Annyira megaszart= idojaras azert itt sincs surun (ok, tegnap epp ilyen volt), hogy ne tudj setalni, bringazni.

Vezetes: ovatosabbak mint Magyarorszagon, ez a kelet europai Jaceknak vagy Jozsinak biztos roppant idegesito a bmw-ben ulve, ha valaki kevesbe magabiztos sofor (pl most erkezett ide, fura a masik oldalon kozlekedni), akkor inkabb pozitivumkent emlitenem...

4.Taxisok, szerintem nekem eddig egy afrikai sraccal volt problemam aki mindig kinyomta a kuplungot es erdekes lendulettel vette be a kanyart, de mondtam, hogy behanyok az autoba es nem fizetem a taksizast, szoval visszavett.
Az ir melyen katolikus bacsi sem volt egyszeru, csatak reszeg voltam, o meg lokte a sodert, en meg beszoltam valami szaftosat.
A taxisokkal itt max egy gond van, a kiejtesuk. Ha mar tokeletesen erted Corkban a taxisoforoket akkor elmondhatod magadrol, hogy marha jo az angolod (a corki :D).

5.Ado: Progressziv adozas van, ha nagyobb cegnel melozol akkor altalaban fizetuk a magan eu biztit, igy nem kell fizetned, vagy visszakapod a felet annak amit a dokinal koltottel.

6. Lakashelyzet: Tagadhatatlan, qrva nagy bajok vannak. Nincs eleg lakas, a kereslet meg hatalmas, igy a rentek az egekben, szarban van az orszag na, foleg, hogy mar az uzletemberek is figyelmeztettek a kormanyt, hogy szopas lesz, szukseg van kulfoldi munkaerore, csak nem jonnek, mert habar jok a fizetesek, de a lakasarakhoz merten nem. Gaz van, nagy, ez teny.

7.Szolgaltatasok: telefon, korlatlan nettel havi 20 euro.
Ha 90+ eurot fizetsz az a te bajod, felhivsz egy szolgaltatot, mondod az uj vasarlos kedvezmenyt akarod, maris atkotik neked oda. 90+ euro csak akkor lesz a tv-internet elofizetes ha tosztal a szerzodesed lejartakor uj kedvezmenyt keresni.

8.Idojaras: olyan amilyen, ha kisut a nap akkor az csodalatos, telen nem szurkul be az orszag, csak egy arnyalattal kevesbe lesz zold a fu. Itt nincs az otthoni szurke januar, a novenyzet miatt. De ha beelegelsz akkor felulsz egy gepre es lerepulsz a kanari szigetekre.

9.Kaja: Cork egy kb Kecskemet meretu varos, harom Michelin csillagos etterem van. Ez talan elmond valamit nem?

Normal etteremben alapbol rovid etlapbol valaszthatsz, frissek az alapanyagok, egyre tobb etterem a helyi farmokrol vasarol.

A marhahus kivalo minosegu, piacok mindenhol vannak, a bio zoldseg nincs aranyarban, gyakorlatilag helyi termekeket fogyasztok en is.

Az irek nyitottak az uj kajakra, imadjak oket, nem fognak nemet mondani semmire. (lsd Cork, szombati piac, langosos stand, elegge szeretik)

10. Ir emberek:
12 eve itt elek, nagyon mely baratsagok nem szovodtek, de volt aki meghivott karacsonykor a csaladi asztalhoz.
A kollegak jo fejek, akikkel egyutt laktam azok is.
Vannak igenytelen irek, ahogy igenytelen barmilyen nemzetiseguek is, hogy talalkozol e veluk az attol is fugg milyen korokben mozogsz.
Irorszagban az embereket NEM erdekli, hogy mibol elsz, itt a razom a rongyot nem igazan divat, senki nem nez le ha takaritasz vagy autoszerelo vagy. Ahogy nem esnek hasra attol sem ha top manager vagy.
Nagyon sokat jotekonykodnak, alap dolog.
Nagy valtozasokon mentek at, most razzak le magukrol az egyhazat, jo a folyamat, liberalis kereszteny orszag, de neked nem kell templomba jarnod ha nem akarsz.

Kulturalis kulonbsegek: ot ev es egy ir kollega kellett, hogy megertsem egy gusztustalan szokasukat. Az irek szivogatjak az orrukat. Igenam, de! Nekik az a gusztustalan ahogy mi zsepibe fujjuk az orrunkat, jo hangosan, szorcsogve... Na most, en jottem ide, tiszteletben tartom a szokasokat, halkan fujok orrot, elegansan megsuketulok amig kiszipogjak magukat.

Enjoy the craic! ;)

Arthamyr 2019.04.16. 16:11:03

@FlybyWire: Azért a pontjainak legalább felét nézve sokaknak teljesen más véleménye van, és olyan nagyon nem is ekézte senki.
A posztot olvasva az jöhet le, hogy Írország összességében egy rossz hely, ami elég távol áll az igazságtól (és a pozitívumai sem azok, amiket írt, pl. nagyon nem egy adóparadicsom a közember számára).

Életünk egyik legjobb döntése volt, hogy idejöttünk, ennyire rossz hely egyébként. :)

blackhairlady 2019.04.16. 18:00:06

@qkuc: Szia, jo latni ujra itt!
Becsbe koltoztel? :)

FutureFry 2019.04.16. 18:17:17

@qkuc:
“Nem, azt az álmot elengedtem egy időre vagy örökre. Majd meglátjuk, :). Közbeszólt a szerelem, és Európában tart, …”

Ha tényleg cél, azért talán érdemes nem feladni, pláne olyan IT területen ahol nagy a hiány és ezáltal a kereslet is szakembrekre (pl. [1]). És - bár továbbra is igencsak szűkösek a vízumkeretek a jelentkezők számához képest - azért tudtommal most is van esély munkavízumra, ami nagyobb ha a jelentkező végzettsége egy amerikai egyetemi Master’s vagy PhD [2]. Mondjuk ezek komoly energia-, tudás-, idő- és esetleg pénzbefektetést igényelnek, de szerintem megéri mert pl. a papír megszerzése után “alapból” jár egy év munkavállalási jogosultság (és bizonyos területeken - amibe az IT legtöbb része beletetartozik - erre jöhet még +2 év [3]). Ennyi idő alatt, pedig “bedolgozhatja” egy cégnél magát az ember, amely akkor szponzorálhatja a munkavízumot. Ja és ha szerelem: minden vízumkategóriában (diák-, munka-) a házastárs is kaphat - igaz, munkára nem feltétlenül jogosító - vízumot.

p.s.: IANA(I)L

[1] www.nist.gov/news-events/news/2018/11/new-data-show-demand-cybersecurity-professionals-accelerating
[2] www.sfchronicle.com/business/article/H-1B-visa-lottery-changing-to-favor-those-with-13574410.php
[3] studyinthestates.dhs.gov/sevis-help-hub/student-records/fm-student-employment/f-1-stem-optional-practical-training-opt-extension

FlybyWire 2019.04.16. 18:26:15

@Arthamyr: Nekem felesleges igazolnod magad, mindenkinek úgy jönnek be az ottani dolgok, ahogy az a saját személyiségéhez passzol.
Az itteni életszínvonal fenntartásához ott kint nem 3, hanem 6-7szer annyit kell keresni, de a nyári meleget, a téli havat, a gyümölcsöket, a barátokat, a bővebb családot stb. akkor sem hozza oda senki. Nem tudok leugrani az Adriára fürödni, felugrani a Tátrába vagy az Alpokba sielni kocsival amikor úgy adódik, stb. stb - sorolhatnánk.

Persze ezeken kívül is lehet más prioritása valakinek. Már 8 éve, hogy sikerült hazajönnöm, és bár nominálisan csak nem régóta léptem túl a kinti nettó fizetésem (~2000 EUR/hó, irodai munka volt kint is), már kb. az első perctől jobb körülmények között tudtam itthon élni, mint ott kint.

Szóval vannak, akiknek az általam fentebb felsoroltak kevésbé fontosak,nem vagyunk egyformák. 2019-ben viszont egy átlagosan értelmes ember Magyarországon reálbérben simán hozza azt, amit az Íreknél lehet, összehasonlíthatatlanul jobb körülmények között.

Nyilván, ha még mindig kint lennék ragadva, én is próbálnám igazolni, hogy á, dehogy úgy van, ahogy a posztoló írta, és tulajdonképpen az élet végső csodája, hogy ott kint élhetek a szél és penész országában ;)

FlybyWire 2019.04.16. 18:26:17

@futo001: 'Natúrabban főznek, de jobb összetevőkből"

Ezt röhögés nélkül tudtad leírni? :D
Nyilván, ha semmilyen zöldséget és gyümölcsöt nem értesz ez alá, hanem kizárólag csak tengeri herkentyűket,akkor még esetleg OK.

Na de azért komolyan.... :)

FutureFry 2019.04.16. 18:33:20

@qkuc: “… És az ír tájak gyönyörűek: kopár dombok, erdők (jó, azért sok nincs belőlük, de van pár),  …”

Bár a füves/kopár dimbes-dombos táj is tényleg lehet szép (és mindig jó a kilátás :)), azért a legtöbb helyen (pláne Európában) nem ez volt az eredeti helyzet, és a mostani állapotoknak főleg az emberi tevékenység az oka. Pl. Írországban [1]:
“… it is generally accepted that the large-scale deforestation of Ireland’s landscape started around 1390, as land was cleared for agriculture and grazing. Rapid expansion of the country’s population necessitated that forests be cleared to increase food production. Further areas of woodlands were cleared toward the end of the 16th century, as the exploitation of Irish woods by English settlers began. By 1600, it is estimated that only 12 percent of the country was forested. …”

Próbálkoznak is az erdőtelepítéssel, de a cikk extrapoláló grafikonja szerint ezen területek nagysága még 2050-re sem fogja elérni az eredetihez közeli lefedettséget.

[1] www.rohanlon.org/downloads/O%27Hanlon%20Forestry%20Source%20June%202012.pdf

qkuc 2019.04.16. 19:46:25

@blackhairlady: Nem, Brémába, :D. Azóta az ismerőseim szivatnak, hogy én lettem az 5. muzsikus és a 2. szamár. Kicsit igazuk van, :).

Arthamyr 2019.04.16. 19:56:43

@FutureFry: Azt sohasem fogja elérni... Iszonyat mennyiségű mezőgazdasági terület (pl. rengeteg legelő) van itt, ebből is rengeteget erdővé kellene konvertálni ehhez. Viszont annyira nem nyomasztó, mert szép zöld (kivéve a ritka aszályokat), és azért meg-megszakítják kisebb-nagyobb fás területek.

qkuc 2019.04.16. 20:00:39

@FutureFry: Igen, tudom, :). Nem véletlenül szerettem Killarney-t. Ott egy elég "nagy", összefüggő erdőség maradt meg. Nagyon szép hely, :).

Próbálkoznak mindennel, de a birka meg a tehén nem fenyőt eszik, hanem füvet, :D.

Amerika: tudom, hogy lenne rá lehetőségem, főleg amióta elkezdtem feltúrbózni a tudásom más alterületeken is. De lusta lettem vagy öreg? Nem is tudom.

Arthamyr 2019.04.16. 20:42:15

@FlybyWire: Nem próbálok én semmit igazolni, egyszerűen csak korrigálom, pontosítom a nem igaz/megtévesztő állításokat (pl. nincs TB, alacsony az adó, szar a kaja, az írek nem járnak össze velünk, pontatlanok és hasonló dolgok), ha valamit csinálok, akkor cáfolok.
Egyébként mi is vissza fogunk költözni Magyarországra, mert ott is ugyanannyit fogok "keresni", így nyilván a magyar vidéki árszínvonal kedvezőbb, mint a dublini (és még a lakást is ki lehet adni), de ezt csak úgy lehetett elérni, hogy előtte idejöttünk.

"Az itteni életszínvonal fenntartásához ott kint nem 3, hanem 6-7szer annyit kell keresni, de a nyári meleget, a téli havat, a gyümölcsöket, a barátokat, a bővebb családot stb. akkor sem hozza oda senki." - Nem kell 6-7x annyit keresni, bár kérdés, hogy mennyinek a 6-7-szereséről beszélsz, biztos, hogy van olyan sáv, amire ez igaz (pl. a 0 közeli). A téli hónak én nagyon-nagyon örülök, hogy nincsen, és annyira a nyári meleg sem hiányzik (szoktunk fürdeni a tengerben, sőt, magyar rokonok is így tettek, amikor itt voltak augusztusban, a lakásban nyáron 25-27 fok lesz, ha nincs stratégiai szellőztetés hideg időszakokban, simán lehet kint enni a hetente 2x, ez bőven elég melegnek), bár az igaz, hogy sokkal több napsütéses órát el tudnék viselni. Gyümölcsöket itt is lehet venni, bár én inkább zöldséget fogyasztok, nem mindenki gyümölcsevő, de tény, hogy otthon akad jobb és/vagy olcsóbb... A húsok, tejtermékek, tengeri dolgok jelentős része otthon drágább és/vagy rosszabb. A bővebb családot, meg a régi barátokat, ha 1000x annyit keresel, sem tudod idehozni, az csak Magyarországon érhető el, már az esetben, ha nem széledtek szét, mert akkor ott sem. És ha esetleg egy kupacban maradtak, sem biztos, hogy megéri pont ott lenni, ahol ők vannak...
Az is vitathatatlan, hogy ez egy félreeső, kis sziget, míg Magyarország Európa viszonylag középső részén található.

" 2019-ben viszont egy átlagosan értelmes ember Magyarországon reálbérben simán hozza azt, amit az Íreknél lehet, összehasonlíthatatlanul jobb körülmények között." - Ez talán így van (bár ez a reálbér nagy BS), csak itt, ahogy más is írta, sokkal többet lehet megtakarítani, meg nagy kérdés, hogy mit értesz "jobb körülmények" alatt. Messze ez a legjobb lakás, amiben most lakunk, jók a szolgáltatások, termékek, amiket fogyasztunk, nyilván most vagyunk a legöregebbek, így ez valószínűleg végig Magyarországon élve is igaz lenne, hisz az ember előre halad, a kérdés csak a haladás sebessége... Drágának elég drága sok más helyhez képest, ez vitathatatlan, de ha eleget keresel, nem zavaró különösebben, és itt könnyebb eleget keresni, mint Magyarországon, hacsak nem vagy valami (mesterségesen) torzított piac (bennfentes) haszonélvezője.

Jan Kovalens 2019.04.16. 21:51:44

@FutureFry: @Arthamyr:
Egyébként európában is voltak korábban mérsékelt övi esőerdők, éppen Írország partjainál, mielőtt a homo insapiens ki nem irtotta őket. Az usaban, Washington államban (Olympic national Park) maig is van ilyen, a park szívében sokezer milliméteres éves csapadékmennyiséggel. Arrafelé egy húszéves fa hasonló dimenziókkal bír, mint mondjuk a Bakonyban egy nyolcvan éves.

Európában az esőerdőkben az állományalkotó fafaj a bükk volt.

kardio1 2019.04.16. 22:12:50

@qkuc: sikerült ! Kitaláltam, hogy hol vagy ! A négy muzsikus sokat segített.

Jan Kovalens 2019.04.16. 22:39:45

@qkuc: a brémai muzsikusoknak (Traveller? ;) ) Is elég angolul tudni?

FutureFry 2019.04.16. 23:40:59

@Jan Kovalens: Tudtommal Amerika és Kanada nyugati partján (amibe persze beletartozik az Olympic National Park is) Kaliforniától egészen Alaszkáig van mérsékelt övinek számító esőerdő. És a wiki szerint Európában is van még mérsékelt övi esőerdő (köztük Írországban is):
en.wikipedia.org/wiki/Temperate_rainforest

catnip cupcake 2019.04.18. 11:02:21

@qkuc: Bréma:) milyen a tech-világ arrafelé?

Hát, a lakáshelyzet nem hozta meg a kedvemet az Írországba költözéshez :-/

Ami a tájat illeti, turistaként voltunk néhány éve egy hétre County Kerryben, júliusban. 28-29 fok volt, gyönyörű napsütés, a tengerparton napoztunk, fürödtünk, tiszta mediterrán érzés volt:)
Voltunk a Ring of Kerryn, kirándultunk, tényleg gyönyörű de hiányzik az erdő.
Ha már költözés, akkor inkább Svédország felé kacsingatunk, ott van erdő bőven (meg télen hó) és nyugisnak az is nyugis.

qkuc 2019.04.18. 15:12:47

@catnip cupcake: Szűkös ... Ezért vagyok én az 5. szamár, mert, ha nem jön be épp a melóhely, akkor nem egyszerű máshová menni, :D. A város maga nagyon tetszik, van folyóparti "beach", 1 órára vonattal ott a tenger, meg Hamburg, sok a park, meg a fa. (Cork olyan volt, mint egy beton mauzóleum, kevés zöld, még kevesebb fa, brrrr).

Remélem előbb-utóbb történik valami a lakhatási krízissel, de egyelőre nem úgy tűnik, :/. Persze nagyon jól fizető állással nem nehéz drága lakást találni és kivenni, :).

A Wild Atlantic Way nagyon szép és a Dingle Bay környéke.

Svédország ott van a listán, mint potenciális "cél" (a kedvenc helye a páromnak). Németország egy köztes megoldás lett, mert nekem nem okoz gondot bárhol munkát találni, de neki igen. A végén tényleg körbelakom Európát, de végülis részben ezért indultam neki. Lakva/dolgozva utazni, :D.

ß4a4 2019.04.19. 04:14:08

Tipikus magyar mentalizmus!Kérdem én akinek nem tetszik miért marad itt?Miért nem megy el "melegebb éghajlatra"? Lehet itt kifogásokat keresni meg pityogni.Mindenki a maga szerencséjének kovácsa! Amúgy lehet én tanúltam rosszúl, olyan előfordul hogy a földünk egy adott pontján csak 1 vagy 2 illetve 4 évszak van.De hogy valahol 4-5-6? Az nem semmi! Nem állítom hogy a cikk nem tartalmaz igaz dolgokat. DE! Más kúltúra más nemzet! Az a baj hogy nem rongyolnak beléd 140 -el?Az a baj hogy nem rohannak?Nem stresszesek?Tovább is élnek! Véleményt mondani egy egész nemzetről Dublin környékéről? Csak Gratulálni tudok ehhez a végtelen "pozitív" hagvételű cikkhez! Mondjuk ha valaki nem mozdul ki a 4 fal közül nem is kell tőle többet várni!

ColT · http://kilatas.great-site.net 2019.04.23. 18:44:35

"Na, az itt nincs, sőt. Az írek mindig mindenhonnan késnek, például egy koncerten vagy sporteseményen simán fél ház van kezdéskor, mert az előzenekar úgysem érdekel, vagy"
Akkor te még nem voltál itthon koncerten. Soha nincs pontos kezdés.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2019.04.23. 19:26:10

Most csak én gondolom úgy, hogy a leírtak szinte teljesen fedik a magyar népet, kivéve a gyorshajtást és a kockásabroszos éttermek fish&chips helyett kínált ehetetlen gulyását?

ColT · http://kilatas.great-site.net 2019.04.23. 19:31:28

"Na, az itt nincs, sőt. Az írek mindig mindenhonnan késnek, például egy koncerten vagy sporteseményen simán fél ház van kezdéskor, mert az előzenekar úgysem érdekel, vagy"
Akkor te még nem voltál itthon koncerten. Soha nincs pontos kezdés.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2019.04.23. 19:31:36

@Peter Tihanyi: De ez a csávó vajon látott magyar tömegközlekedést? :D Nem budapestit, hanem mondjuk itt Székesfehérváron... Néha van egy-egy járat a városon belül, kb. oda visz, ahova mennél, azt' gyalogolj :D
Össze-vissza késik, stb.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása