oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2020. május 16. 06:30,  A svédek és a járvány tíz tanulsága 78 komment

2020. május 16. 06:30 Határátkelő

A svédek és a járvány tíz tanulsága

A svédek a nyugati világban meglehetősen szokatlan módját választották az új koronavírus-járvány elleni védekezésnek. Anélkül, hogy most ebbe részletesebben belemennék (elvégre a blognak ez nem profilja), a lényeg az, hogy a svédek jóval kevésbé voltak szigorúbbak a korlátozásokkal, mint akár a magyarok, osztrákok, németek, britek, olaszok. Hogy ez jó döntés volt-e, az más kérdés, engem inkább az érdekelt, milyen kulturális okok állnak a svéd döntés mögött, azaz mit árul el a svédekről az, ahogyan a járványt kezelték.

svedek_es_virus.jpg

Az ugyanis nem kérdés, hogy a svédek döntésében igen komoly szerepet játszottak a kulturális berögzültségek és a társadalmi értékek – vélte Anne Pihl, aki könyvet is írt már a svéd kultúráról, beilleszkedésről, társadalmi elvárásokról. Most tíz pontban foglalta össze azokat az értékeket, melyek szerinte meghatározták azt, ahogyan az ország a járványra reagált.

1. Bizalom

A bizalom a svéd társadalom alapja és ez a bizalom ugyanúgy érvényes a kormányra, mint a másik emberre. Ennek egyik legtöbbet emlegetett és legékesebb példája a magas adó, ami ellen a svédek már csak azért sem berzenkednek különösebben, mert bíznak abban, hogy megfelelően költik majd el és kapnak valamit a pénzükért.

A járvány elleni védekezésben ez úgy csapódott le, hogy a svéd hatóságok megbíztak annyira az emberekben (és fordítva), hogy azok betartják az alapelveket és megfontoltan viselkednek majd büntetések híján is.

2. Felelősségvállalás

A szülőket már a gyerek egészen kiskorától arra bíztatják, hogy bátorítsák a felelősségvállalást. Ez aztán folytatódik az iskolában és a munkahelyen is. Utóbbiban a lapos hierarchia a norma, aminek egyik következménye, hogy elvárják az emberektől, hogy kiálljanak magukért és felelősséget vállaljanak a tetteikért, azaz nem mikromenedzselik őket.

A járvány során a nagy többség ennek megfelelően viselkedett. Akadtak persze olyanok is, akik úgy tettek, mintha mi sem történt volna, de ez volt a kisebbség.

3. Hosszútávú gondolkodás

A sikeres svéd vállalatok közül a legtöbb sokkal kevésbé a negyedéves eredmények rabja, mint a nyugati világ más tájain, ehelyett hosszútávra terveznek.

Ugyanez igaz a kormányra is és ez meglátszott a védekezés mögötti filozófiában is: ahelyett hogy kizárólag a fertőzöttségi arányokat és az elhunytak számát vették volna figyelembe, mérlegelték azt is, milyen hosszútávú egészségügyi, oktatási, gazdasági és egyéb hatásai lehetnek egy szigorú, hosszabb korlátozásnak.

4. Pragmatizmus

Az eredménycentrikus svédek számára a teljes társadalom bezárása a Covid-19 elleni harcban sosem tűnt kifejezetten vonzó lehetőségnek. Már az első pillanattól egy jóval pragmatikusabb megközelítést választottak, gyorsan optimalizálták a forrásokat, például átképezve az SAS légitársaság személyzetét, akik aztán a nővéreket segítették a kórházakban.

5. Lapos hierarchia

Svédországban komoly hagyománya van a civil világ és a politikai hatalom szétválasztásának. Az egészségüggyel kapcsolatos döntéseket a Közegészségügyi Ügynökség hozza meg. Ez a szervezet a svédeknél teljesen kimaradt a politikai játszmákból, ellentétben más országokkal, ahol a miniszterelnökök, államfők és a kormány villámgyorsan belehelyezkedett a legfőbb döntéshozó szerepébe.

A svédeknél ezzel szemben minden esetben (válsághelyzetben különösen) próbálnak egyetértésre törekedni, ez most sem volt másként, gyakorlatilag minden párt beállt a döntések mögé és nem törekedett politikai haszonszerzésre.

6. Konfliktuskerülés

Az elmúlt 200 év megszakítatlan békéje nyomott hagyott a svédeken, akik részben ezért sem nagyon bírják a konfliktusokat, azaz minden megbeszélés, döntés, lépés célja az egyetértés elérése.

7. Optimizmus

A 200 év béke (és a rendkívül erős gazdaság) egyik következménye, hogy a svédek nem az az aggodalmaskodó típus, egyszerűen arra vannak szocializálva (és el is várják), hogy a dolgok jól működjenek.

Ennek megfelelően a tervezés nemzeti sport, aminek célja az idő és a források felhasználásának optimalizálása. Egy példa: Finnországgal szöges ellentétben a svédek például egy ideje úgy döntöttek, nem érdemes az oroszoktól rettegve jó sok pénzt költeni a hadseregre, ezért a minimumra csökkentették a védelmi és a tartalékokra fordított költségeket. Éppenséggel ez ezekben a hetekben kissé visszaüt az orvosi ellátás terén.

A másik problémás terület az a szemlélet, mely szerint az emberek megalapozott, racionális és megfontolt döntéseket hoznak egy, a mostanihoz hasonló válság esetén és követik majd az irányelveket. Hát ez kissé talán túlzottan optimista gondolat volt…

8. Visszafogottság

A svédek hagyományosan kerülik a kiöltözést, nem bírják a címekkel való hivalkodást, általában a feltűnősködést. A járvány elleni védekezést voltaképpen irányító főepidemiológus, Anders Tegnell tökéletesen megtestesíti ezt a filozófiát.

Az egészségügyi hatóság járványügyi vezetője sokszor tartja pulóverben a sajtótájékoztatókat, nem köntörfalaz, egyenesen beszél, amit a legtöbb svéd nagyra értékel.

9. Új utak keresése

Svédország sok szempontból akár szélsőségesnek nevezhető, legyen szó időjárásról vagy erős individualizmusról. Erősen jelen van a kritikus gondolkodás és azt se felejtsük el, hogy a svédekben erős hajlam van a világban zajló folyamatok meghatározására, legyen szó a Skype-ról, a Spotify-ról vagy az IKEA-ról. Az egyelőre nagy kérdés, hogy a járvány svéd megközelítése is csatlakozik-e majd hozzájuk.

10. Természet

A svédek már-már vallásosan imádják a természetet, amit nem sokkal lemaradva követ a testedzés. Ebből az is következik, hogy nem nagyon van olyan politikus, ami megtiltaná nekik, hogy kimenjenek kirándulni például.

A pártok és politikai szervezetek könnyebben túlélnek egy kis gazdasági recessziót, de abba simán belebuknának, ha megtiltanák az embereknek, hogy kilépjenek az otthonaikból.

Ha már Svédország, ha anno kihagytad volna az ott élő Bandirepublickal készült beszélgetést, akkor most pótolhatod!

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.  

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Svédország koronavírus

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr10015698014

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hari Seldon 2 2020.05.16. 08:29:45

A svájciakról hallottam a bonmot-t, de sezerintem a svédekre is igaz, sőt:
"amikor a kormány arra kérte a lakosságot, hogy felelősen viselkedjenek és tartsanak 2 méter távolságot.
A lakosság meg nem értette, hogy a kormány miért propagálja pont most ezt a nagy barátkozást..."

nemhüje 2020.05.16. 08:35:04

Egy friss cikk, izgalmas, nyugat európai összehasonlító adatokkal segít kontextusba helyezni, sok-e a svéd halott a vírus miatt:
www.nytimes.com/interactive/2020/05/15/world/europe/sweden-coronavirus-deaths.html

beflower 2020.05.16. 10:25:15

Tegnapi adat Svédország kb.655 új eset,10miilió lakos,Németország 725 eset 83millió lakos:iről beszélünk?A svédek hülyeségéről.önfegyelméről?Na ne....Ahalottak számáról még nem beszéltem.Üdvözlettel Bajorországból.

meggyespiskotamagnelkul 2020.05.16. 16:33:55

a vírus Svédországban is elsődlegesen az idősotthonokban tombolt és a politikusok, vezetők elismerték, hogy nem tudták megvédeni az időseket, de ez nem feltétlenül az elhibázott járványpolitika volt, az majd úgyis csak hosszútávon derül ki.. Sokkal komolyabb gond az, akik és ahogyan az idősotthonokban ill. a szociális ellátórendszerben dolgoznak.. 10-ből 6 munkavállaló részmunkaidős, rengeteg az ideiglenes/helyettesítő és emiatt óradíjban dolgozó is, aki csak akkor kap fizut, ha bemegy dolgozni.. Tehát maguk a munkavállalók hordták be kontrollálatlanul a vírust és amíg nem reformálják meg az egész rendszert, tökmindegy lezárják-e az egész országot vagy sem...

desw 2020.05.16. 16:34:12

Bizalom, pragmatizmus és természet, mi? :DDDD

www.bbc.com/news/world-europe-52481096

littke 2020.05.16. 16:49:57

Ja a svédeket mindig is nagyra becsültem, most még nagyobbra nőttek a szememben. (Zárójelben:Volvo a kocsim). Csak gondoljunk arra, hogy a svédeknél az egy millióra eső halottak száma összehasonlítható a holland/stb adatokkal, ugyan igen, ma még magasabb mint a környező országoké. De ameddig az oltás nincsen felfedezve a görge laposítása csupán a halottak időbeli lefolyásában különbözik, azaz a környező országok később fogják a falka immunitásukat elérni mint a svédek, tehát valószínű, hogy halálozás ezeken a helyeken idővel növekedni fog.

gabors 2020.05.16. 17:45:33

na meg nemmindegy hogy egy atlagos sved SOKKAL jobba egeszsegi allapotban van mint egy atlag magyar angol vagy foleg egy amerikai (joval kevesebb a melyszegeny)

ja es mindenki hozzafer normalis eu-hoz...

de emellett azert az egyfore eso halalozas nem olyan kurva jo ott sem .... sot ... (persze lehet hogy a hozzallas az volt vesszen a fergese)

gabors 2020.05.16. 18:19:45

@littke: ez azert eleg nagy hulyeseg mert szinte MINDE orszagnal magasabb pl US-nal is pedig ott sem nagyon fasza egyedul csak a barom EU orszagok nal jobb spanyolok vagy olaszok akik eleve puszi puszi .... meg huszonharomszor fognak kezet...

ja svedeknel meg IGEN jo baratnak kell lenni hogy veled kezet fogjanak ...

azt meg majd meglatjuk mennyi gyerekkel lesz gond 2-3 honap mulva ...

NEM A SVEDEK NEM biztos hogy jol csinaltak de majd kiderul

Shanarey 2020.05.16. 19:45:27

@meggyespiskotamagnelkul:

Magyarországon is ez a helyzet. Az idős otthonok, és a kórházak a fertőző helyek. Kussol is róla a király média.

kardio1 2020.05.16. 19:45:52

Szokás Kelet-Európát szidni a balkáni állapotok miatt, de azért a németek se semmik ! Gány munka, elszállt árak, ne nem tartott határidők..
dex.hu/x.php?id=inxcl&url=https%3A%2F%2Findex.hu%2Fgazdasag%2F2020%2F05%2F16%2Fberlin_repuloter_katasztrofa_beruhazas_epitkezes_ganyolas_tegel_schonefeld_nemetorszag_szegyene%2F

littke 2020.05.16. 19:54:52

@gabors: Persze majd kiderül. Nekem imponáló amit tettek. Svédben a death per 1 millon 361, USA 272, UK 518. Szóval a Svédek jól csinálják, és az US szintén, de ott fejetlenség ural, míg a svédeknél nem. Hogy az ázsiakat fel se hozzam: Hong Kong akkora mint New York City és 7 (hét) az összes halott száma azaz 0.5 per 1 million!!!!. Kissé közelebb van Kínához. Van mit tanulnunk.....

tanato 2020.05.16. 20:24:12

www.rtlmost.hu/fokusz-plusz-p_7722/fokusz-plusz-2020-05-16-c_12625291

Magyar orvosok Svédországban és a koronavírus kezelése ott meglátásuk szerint.

littke 2020.05.16. 20:37:13

@tanato: Ez a link nekem nem jön be.Talán összefoglalhatnád.

tanato 2020.05.16. 21:01:46

@littke: Oké de most benne vagyok egy film nézésben majd utána úgy 10 óra után.

tanato 2020.05.16. 22:09:47

@littke: No,bemutatott két már tíz éve ott dolgozó koronavírusos betegekkel is foglalkozó intenzíves orvost,szerintük is kicsit laza volt a svéd modell,több halott volt mint amennyi szigorúbb szabályok esetén,de valamilyen szintű szigorítás azért volt,/Idősek vásárlási sávja,iskolák csak az alsóbbb osztályokban mehetnek,10 évtől fölfelé már nem,csaki online,50 főnél nagyobb rendezvények tilosak stb./De mutatták hol dolgoznak,fényévnyire előbb a magyar hasonló mérető kórházakénál/ na m eg saját bevallásuk szerint tízszeres jövedelmi szorzóval a hasonló státuszú magyar itthon dolgozó orvosokéval szemben.Jó kis riport volt,érdemes megnézned azt hiszem csak be kell regisztrálj hozzá az RTL mostra.

Bandibacsi34 2020.05.16. 23:06:09

@littke: "Hogy az ázsiakat fel se hozzam: Hong Kong akkora mint New York City és 7 (hét) az összes halott száma azaz 0.5 per 1 million!!!!. Kissé közelebb van Kínához. Van mit tanulnunk....."
Statisztikat hamisitani? Ja azt igen...

littke 2020.05.17. 02:16:13

@Bandibacsi34: Én Hong Kong-ról beszéltem, az még nem Kína. És mellesleg a fiam ott él,10éve. A Hong Kong adatok megbízhatóak.Nincsen ott hamisítás.

dikusz. 2020.05.17. 09:25:11

@Shanarey: Találtak maguknak másik idősotthont a fővárosban a Pesti úti mellé.

Bandibacsi34 2020.05.17. 09:58:27

@littke: 1999 ota Kina
Most vertek le egy lazadast, vagyis a CV megoldotta a karantennal. Nem hiszem, hogy nem idomultak volna Kinahoz a statisztika hamisitasban..
Más::
Mint irta az idezett The Times cikk, leginkabb Svédországban is az etnikai kisebbsegek meg az idősotthonok lakoi halnak meg(=akik nem birjak tartani a tavolsagot, elhizottak, egeszsegtelen eletet elnek, nem sportolnak stb.).

Nancsibacsi 2020.05.17. 15:42:32

Szerintem ezt a posztot nagyon fölösleges volt megírni. Ami tény, és nem ilyen "bizalom" meg hasonló baromságok:
- Svédország összehasonlíthatatlanul gazdagabb mint pl. Magyarország. Az EÜ-re összehasonlíthatatlanul többet költenek: pl. Mo-on az orvosi egyetemen a második legnépszerűbb nyelv a svéd az angol mellett, mivel minden doki Svédországban akar dolgozni.
- Ehhez képest kiváló ellátórendszer mellett ugyanakkora populációval sikerült kb 8x annyi halottat produkálniuk mint Magyarország.

Nekem ebből az jön le, hogy ha Magyarországon követtük volna a svéd utat, a magyar infrastruktúrával, dokikkal, akkor itt nem 500, hanem minimum 5, de lehet hogy 15 ezer halott lenne. És aki azon rugózik, hogy hogyan számolják a halottakat: Svédországban a tavalyihoz viszonyítva nőtt a járvány ideje alatt a halálozások száma, kb 1/4-ével. Magyarországon csökkent... Ennyit a k.rva nagy liberalizmusról, meg közösségi irányításról.

2020.05.17. 17:46:08

Nekem az a velemenyem, hogy Svedorsagnam nem volt valasztasa. Szerintem az az eletszeru, hogy az ottani orvosok is a gorbe lapitasat javasoltak, mint mindenhol a vilagon, de a kormany nem merte leallitani a gazdasagot, mert az ottani tultolt wellfare, ellatorendszer annyira a magas adokra epul, hogy ideiglenesen osszeomlott volna, es ezaltal a kormanyba vetett bizalom is. Pedig a sved adorendszer es wellfare az emberek allamba vetett (szerintem tulzott) bizalmara epul.

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2020.05.17. 17:46:41

@tanato: " na m eg saját bevallásuk szerint tízszeres jövedelmi szorzóval a hasonló státuszú magyar itthon dolgozó orvosokéval szemben"

Ez van akkor, ha valaki csak azt hallja meg, amit akar. Véletlenül én is láttam ezt a riportot. Ott azt mondta a doki, hogy 10 ÉV, MIKOR KIJÖTT SVÉDORSZÁGBA, akkor tízszeres volt a szorzó, most kisebb, és minden sokkal drágább kint.

Azt hiszem azt jelenti az a szó, hogy csúsztatás: elmondom, amit halottam, de csak egy részét, hogy az tűnjön ki belőle, amit akarok hinni.

A számok nem csalnak: nálunk töredéke a halottak száma az ottaninak úgy, hogy sokkal kevesebb pénzünk van egészségügyre (köszönjük, Jalta, Churchill, Roosevelt!).

Hogy ebből hogy lehet kihozni, hogy ott micsoda szuper helyzet van??????? Pragmatizmus, lapos hierarchia meg ilyen szarságok. Talán ezek miatt szerepeltek SOKKAL ROSSZABBUL, mint mi?

csakeztengedte 2020.05.17. 17:47:13

Képesek beáldozni saját embertársaikat. Remélem innentől fogva nem lesznek kritikusak a kapitalista szemlélettel szemben.

pkovaks 2020.05.17. 17:47:41

Felesleges itt fenyezni "BezzegSvedorszagot"...röviden: elb@sztak de nagyon. De mar megkezdödött a magyarazkodas es mosakodas es a vegen meg az fog kijönni hogy minden orszag hulye volt csak ök kezeltek baromi jol a dolgokat. Barmit is javasoltak es mondtak mert felelös az nem lesz, vagyis szabadon kiserletezhettek az embereletekkel. Ja kerem, ahol a szocialis / egeszsegugyi miniszter egy gimnaziumot vegzett zenetanar (semmi egeszsegugyi vegzettseg vagy gyakorlat) ott mit varhat az ember ? Amig a csoro Magyarorszagon több mint 100 repulö landolt vedöfelszerelesekkel addig ott 1 azaz egy repulö hozott vedöcuccokat (azt is IKEA megrendelesre es nem a kormany rendelte). Beszelhetunk meg a sved GETINGE gyarrol is ami vedöfelszereleseket is gyart meg lelegeztetögepeket is amit exportalnak, nos az ujsagirok kerdesere azt mondtak hogy a kormanytol NEM ERKEZETT IDAIG MEGRENDELES....NO COMMENT !

pkovaks 2020.05.17. 17:47:54

@Nancsibacsi: - "Ehhez képest kiváló ellátórendszer mellett ugyanakkora populációval sikerült kb 8x annyi halottat produkálniuk mint Magyarország."

Halottak, fertözöttek szama a svedeknel 10X annyi mint a magyaroknal...most meg all a bal mert a danok hatart nyitnak a nemetek fele de NEM A SVEDEK FELE. Most a sved DISZKRIMINACIOT kiabal a danok fele de amikor a sved diszkriminal mas orszagokat (pl. magyar) akkor az teljesen OK....

grent 2020.05.17. 17:48:44

Üdv mindenkinek Stockholm városából! Kívülről nyilván mindenki sokkal jobban tudja, mi folyik itt, úgyhogy nem is traktálnék senkit fárasztó részletekkel :-)

midnightcoder2 2020.05.17. 17:48:58

@Nancsibacsi: Arról nem beszélve, hogy a nép jóval távolságtartóbb mint nálunk. Ahogy mi is Pl. az olaszokhoz képest. Másrészt, ha ez egy valóban komoly vírus lett volna (mint ahogy ezt azért még pár hónappal ezelőtt annyira nem lehetett egyértelműen tudni) akkor a svédek a remek értékrendjükkel úgy hullottak volna mint a legyek. Ezek sok mindenre jók, de speciel járvány és más katasztrófahelyzetek kezelésére pont nem. Ott a kínai modell sokkal inkább működik.

exterminador 2020.05.17. 17:49:05

A svédek óriási hibát követtek el. Ami a leglényegesebb: egy milliméternyit nem laposodik náluk a görbe, lassan két hónapja. Ez katasztrófa, nem járványkezelés.

orient 2020.05.17. 17:49:14

@beflower: lol. Mondjuk svedeknel siman lehet 50% a fertozottseg kozel a nyajimunitashoz, mig nemetorszagban max valahol 10% korul botorkal. Jo otthonucsorgest es tonkretett gazdasagot a natha miatt...

orient 2020.05.17. 17:49:27

@tanato: mihez kepest? Svedorszag nem tesztel nagyon. Nezd meg az adatokat az egyik legalacsonyabb a tesztelesi arany, mert nincs is ertelme ha nincs korlatozas. Halalozasi arany az igazoltt esetekhez kepest magasabb, de igazolt esetek joval alacsonyabbak ott mint nemetorszagban ahol mindenkit tesztelnek akik kohog egyett. Nepesseghez meg ne nezzuk csak mikor mar vege van a jarvanynak es mindenki elkapta..

orient 2020.05.17. 17:49:59

@gabors: Maradjunk annyiban svedek lassan elerik nyajimmunitast. Nem tesztelnek magyarul az esetszamhoz nezve tok felesleges nezni az elhunytak szamat.
Amig a vilagban mindenhol minenki munkanelkul ucsorog majd otthon es netflixet nez anyagi csodben, addig a svedek utaznak es elik az eletuket mert mar tulvannak az egeszen. 1 millio lakosra erdemes majd nezni mikor az atfertozottseg egyenlo lesz Svedorszagban es USA-ban. Otthonulessel USA-nak meg kb. 2 ev kell addig ne hasonlitgass szamokat, mert semmi ertelme.

HaD 2020.05.17. 18:37:08

...de hova lett az influenza (meg a migráncsok:))???

AngeI 2020.05.17. 18:53:06

Hihi, ha Magyarország ezen a módon kezdte volna el kezelni a járványt, mostanra Kb. összeült volna az ENSZ bt. és készülődnének bevonulni a kék sapkások, hogy megszabadítsák a Zorbánytól az országot.

tanato 2020.05.17. 19:51:45

@fofilozofus: Azt tényleg mondta hogy minden drágább,főleg a lakhatás,de azért haza nem jönne /egyelőre/az biztos.A járvánnyal kapcsolatban meg igazán nem foglalt állást egyik oldalon sem.De mondjuk nem is lehet még levonni a végső következtetést,majd ha vége a járványnak,az meg akkor lesz ha lesz vakcina.

gabors 2020.05.17. 19:53:52

@littke: az hogy KINA mit mond semmit nem jelent hazudtak a kezdetektol ... a normalis kommunista hozzallas a amirol senki nem tud rola az nincs .... ja es ott el lehet vinni valakit normlias esetben is meg kulonleges veszhelyzet sem kell hogy valakit a renodorok vegzaljanak ...

szerintem (mint mar irtam) a svedek nem biztos hogy jol csinaltak barmit is azonkivul hogy ott "masfele" nepek elnek ... es eleve a szokasaik miatt is szerencsesek is voltak NA EHHEZ kepest igen magas a halalozasi szam ES meg nincs vege !!!

gabors 2020.05.17. 19:57:53

@littke: Ja ezt elfelejtettem az USA szamokat sem lehet elhinni sajnos pont olyan mint orbanisztan kuchner azt eroltette hetekig es az elnok el is fogadta hogy NEM KELL tesztelni mert akkor az esetszam nagyon magas lesz es akkor a tozsdevel mi lesz...

az USA-ban ha valaki ugy hal meg otthon hogy nem teszteltek korhazban korabban eleve bele sem szamit es akkor mar nem is tesztelik .... vannak egyes allamok ahol maskepp csinaljak ott a szamok sokkal magasabbak mint par kilometterel keletre vagy nyugatra ami NYILVAN nem igaz .. de majd meglatjuk a valasztasokig szerintem siman negye millio halott lesz (sajnos)

sörm 2020.05.17. 20:10:08

@orient: Mivel nem tesztelnek nem tudjuk. De azért nem tudjuk mert habzó szájjal ígérték a teszteléseket, aztán hirtelen nagyon elhallgattak rögtön miután elkezdték. Szinte biztos h a társadalom elenyésző része fertőzött csak. De sosem fogjuk megtudni, nem merik megkockáztatni hogy tesztelik a népet.

Ami jó hogy itteni médiában is egyre több a kritika a "svéd stratégia" felé. A kormány jól taktikázott, az ő felelősségük fel sem merül, csak a FHMé (ÁNTSz). Sajnos én meg vagyok győződve róla hogy itt szó sem volt stratégiáról. Naívak voltak, felkészületlenek, a kommunök és länek budzséje irtózatos mínuszban (=> évek óta irtózatosan spórolnak az idősek otthonán pl). Megőrjít ez a svéd naivitás, hogy minket nem érhet baj és arrogancia, hogy úgyis mi csináljuk jól. Most mocskosul elcseszték. Van egy újságírónője a nagyon balos Aftonbladetnek. Olyan fröcsögő és gusztustalan stílusban extrém balos és halálig kormányhű, hogy Mrs Bayernek hívjuk itthon. Már ő is ki van borulva, amihez azért mocskosul sok kelett...

Az meg mítosz h a svéd egészségügy jó. Vannak fantasztikus kutatási projektek, az akut (emergency) elhiszem hogy világon a legjobbak között van. De amúgy én sokkal jobban bízom a magyar egészségügyben mint az itteniben. Eddig amit tapasztaltam sajnos nagyon negatív volt. Hamarosan bevonulok kórházba, eddig ilyen még nem volt, úgy remélem hogy utána ódákat zengve jövök ki...

Din Serpahis 2020.05.17. 20:20:53

@orient: Nyájimmunitás, a nagy büdös francot. A németek csináltak antitest tesztet az egyik gócpontjukban, ahonnan kirobbant a járvány, ez egy párezres kisváros, ahol kb mindenki résztvett egy farsangi karneválon, ahonnan az egész indult. Na ott mértek antitest tesztekkel 15%-os átfertőzés. Ez a svédeknél valszeg sokkal alacsonyabb. Másrészt a svédek az év végéig 8-10%-os GDP esést várnak, ez úgy kb az olaszokkal egyenlő, akik teljesen lezárták magukat.

gabors 2020.05.17. 20:51:25

@orient: ez azert nagy hulyeseg hacsak nem ugy gondolod hogy nagyit bealdozuk van belole negy es ha ketto meg is hal az oregotthonban vagy a korhazban (mert svedeknel is azer az oregek hullottak mint a legyek) vagy a dedimama mar elt eleget lesz hely masnak az oregotthonban ... az noverek tobbesege amugy is gyuttment immigrans majd jon masik ... ... JA igy mar ertheto .... teljesen amit mondasz ....

udv

Fattyú 2020.05.17. 20:52:40

A Skye nem észt találmány volt véletlenül? A svéd emberem szerint náluk főleg az afrikai bevándorlókat tizedeli a járvány, ahol nagy családok élnek együtt nagyon kis lakásokban.
Nyájimmunitás? nem sokan hisznek benne, hogy létezik ebben az esetben.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.05.17. 20:52:44

@orient: ezek az adatok honnan vannak? sajat meres vagy utana lehet nezni valahol?

Harari 2020.05.17. 20:53:37

A posztban egy rakás sztereotípia lett elsorolva, aminek mára már fele sem igaz (szó szerint), de még lehet "bezzeg a svédek, azok jól csinálják" mantrát fújni. Sajnos ezt ők el is hiszik magukról (kb. 40 alattiak), de aki járt ott mondjuk a 70-es, 80-as években - hogy a még korábbiakat ne is említsük - az a mostani Svédországra nagyon nem ismerne rá és nem is örül a változások láttán. Korábban nagyon szimpatikusnak és őszintén emberinek tűnt az a társadalomban mélyen gyökerező attitűd, amit napjainkra nagyon túltoltak, egész pontosan, hogy hova vezetett az idióta extrém tolerancia. Mostanra ez gőgös intoleranciává vált, ami már érzékelhetően ön- és közveszélyes. De persze mindenkit szívesen kioktatnak, hogy hogy is kell viselkedni, lásd pl. amit az LMBTQ....-val is művelnek!

Laciiiii55 2020.05.17. 20:53:42

Volvo = kinai kocsid van. Ezért fog a svéd gazdaság is visszaesni.
Halálesethez meg nem a reportolást kell nézni, hanem az ilyenkor átlagos értékeket.

arncht 2020.05.17. 21:05:35

Osztrakokhoz kepest mongy heti 300-400 embert aldoztak fel a gazdasag oltaran. Nem tudom, de ez nekem nem szimpi.

littke 2020.05.17. 21:56:21

@Laciiiii55: Az én Volvo-mat, (6 éves, S60, awd) ) Belgiumban gyártották. Igaz a Kinaiak megvették, de okosan meghagyták,a svédeket a fontos szerepekben.

Nzoltan 2020.05.18. 07:51:08

@Harari: A németországi időseket kérdezve ott sincs másként. De ők a német egyesítést is olyan elfuserálásnak élik meg, mint mi a rendszerváltást.

Exploiter 2020.05.18. 07:51:42

Abból, hogy mennyien kritizálják őket, látszik, hogy milyen hihetetlenül ostoba ez az egész faj.

Majd ősszel, meg jövő tavasszal, meg jövő ősszel lehet megint kerregni mint az örültek errefelé.

Mert az gondolom világos, hogy amit most meglépett az ország, meg európa, soha többet nem lehet még egyszer megtenni.

Csak épp ennek it nincs vége.

Emlékszem, márciusban milyen hatalmas halálozási adatokkal számoltak arra az okosok.

Áprilisban már kevesebb halottat kalkuláltak, de még mindig a felfutásról beszéltek.

Hát, megint tévedtek. Milyen kurva meglepő.

Bandibacsi34 2020.05.18. 12:09:28

@Fattyú:
Igen. A The Times cikk is errol beszel. Kik halnak meg? Idosek(foleg idosek otthonaban), gyenge immunrendszeruek, annorexiasok, alkoholistak, eros dohanysosok, azok, akik tul sokat dolgoznak(=keveset alszanak, relaxalnak stb.) es stresszelnek(=gyenge immunrendszer ez foleg az egeszsegugyben dolgozokat erinti sajnos).
Aztan most rengeteg idos halalesetenel odairjak, hogy coronavirus, kozben vagy masban halt meg vagy termeszetes uton, de statisztikailag meg egyeb okok miatt jobb a korhaznak, ha ezt irjak be, mert nincs felleolsegre vonas stb stb.
A sved modell igenis a helyes ut!!

orient 2020.05.18. 12:39:00

@gabors: Maradjunk annyiban az oregek haltak meg mindenhol mashol is. Olaszoknal, spanyoloknal is 90% idos kronikus betegek halnak meg es par% fiatal. Nem ne aldozzunk be senkit, de ha azt gondolod, hogy egy virus ami milliokat fertozott meg mar vilagszerte (Iran, Oroszo., Kina szamokat nem is tudjuk mert hazdunak mint vizfolyas...), es azt hiszed otthonucsorgessel megallitjuk a dolgot akkor alomvilagban elsz te is. A gazdasagi kovetkezmenyei, ehinsegek a vilagban, haboruk, polgarhaboruk es minden mas politikai kovetkezmenyei ezerszer sulyosabb lesz mint maga virus. Ez a virus kb. egyenloe az 1968-as infuenzajarvany halalozasaval. Tudod mit csinaltak akkor? Semmit, meg egy francos hir sem lett belole kerdezz meg barkit az akkoriak kozul. Nem is tudnak rola, hogy volt akkor egy "durva jarvany". Elfogadtak, hogy ez egy virus aminek vegig kell mennie mert megallitani ugysem lehet, es egyutt kell elni vele ahelyett hogy otthon ucsorgunk es rettegunk tole. Sokan meghaltak akkor is (nemtorszagban a metroaluljarokban taroltak a holtesteket mert nem volt hova rakni...)100,000 ember halt csak meg Nemetorszagban sokkal kisebb akkori populaciohoz kepest egy szezon alatt.

CV19: Az idosek akik nem haltak meg most, mert otthon csucsiztunk MO-on, Nemetorszagban, Olaszorszagban...etc. azok meg fognak esetleg halni a kovetkezo hullamban. Most egyebkent tobb eselyuk lenne tulelni tavasszal, mint kovetkezo telen az infulenza szezonnnal egyutt, ha ennyire erdekel a hogyletuk. Lehet en is belehalok, de nem hiszem el ha honapokig itthon ucsorgok a virus el fog kerulni, es sosem kapom el. El fogom kapni es Te is barmit is gondolsz, ezt a svedek felismertek es mindenki mas probalja elkerulni az elkerulhetetlent. Amit rosszul csinaltak a svedek, hogy csak felig mentek bele a dologba, de meg igy is jobban jarnak majd hosszutavon mint mas orszagok.

orient 2020.05.18. 12:39:25

@Exploiter: pontosan. Halalozas valahol 0.1-1% kozott van. Consensus valahol 0.5% teszi ami kb. egyenlo a nagy influenzajarvanyokkal 1968 -as "hongkong jarvany". Ez a leallitunk mindent es mindenki otthon ul sokkal nagyobb kart okoz. Elmaradt mutetek es orvosi kezelesekbe sokan hallnak meg, a szegenyseg a gazdasagi visszaeses miatt ehinsegek lesznek es haborukat fog inditani. Mar most a Great depression szintu visszaesesrol beszelnek az meg tudjuk hova vezetett kesobb (WWII)
Ez a virus kezeles 20 ev mulva elrettento peldakent lesz emlitve. MIt tudunk tenni egy ilyen kenyelmes tarsadalomban elunk ahol egy kemeny virus amivel nagyszuleink egyutt eltek mi otthon ucsorgunk es rettegunk tole. Persze a tavolsagtartas, maszk...etc. ajanlott ha vigyazzunk egymasra, de minden mas tulzott reakcio durva hosszutavu kovetkezmenyekkel.

négyzet 2020.05.18. 13:44:00

Nyugtával a napot.
Szerintem nem túlzottan szép, ahogy alakul a víruska körül a tünetek halmaza. Lehet, hogy lesz ez még szarabb. Mindenesetre kár még fényezni, meg bukásra ítélni bármilyen stratégiát.

desw 2020.05.18. 14:50:28

@orient:

Istenem!

A világon egy eü rendszer sincs felkészülve arra (és nem is kell), hogy egyszerre több ezer ill. tízezer betegnek kell lélegeztetőgép, 24 órás monitoring, személyzet, stb.

Az otthonücsörgésnek annyi (volt) az értelme, hogy nem egyszerre lesz elláthatatlan számú beteg, és így -- remélhetőleg -- kevesebb olyan beteg hal meg, aki egyébként élhetne még. Pl.: COPD-vel el lehet élni 20-30 évet is, de ha egy ilyen beteg bekapja a COVID-19-et, akkor kb. game over.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.05.18. 14:50:33

@orient: sajat magadat cafolod. ha a halalozas 0.5% korul van a konszenzus szerint, akkor a sved atfertozodes a halalozasok 200-szorosa vagyis kb 7%, nem pedig kozel 50%.

gabors 2020.05.18. 16:55:06

@orient: nagyon osztod az eszt mindenfele ismeret nelkul

foljebb inrtad hogy :"Maradjunk annyiban svedek lassan elerik nyajimmunitast. Nem tesztelnek"

Ez mar onmagaban is onellentmodas lenne DE (amugy tesztelnek is) de olyan messze vannak a nyajimmunitastal mint voltak februarban ... sehol sot mar sajat szakertoik is ezt mondjak csak te terjeszted mindezt ...

es amugy nem usztak meg a gazdasagi karokat sem megint sved kozponti bank szerint 10% visszases de inkabb 12% lesz az evre ez legalabb olyan rossza mint barmelyik masik orszag ahol maskepp csinaltak ...

de mint irtam meglatjuk ott (svedeknel) meg mindig felfele megy az a hires gorbe mig a legtobb EU orszag-ban mar lefele ....

orient 2020.05.18. 18:07:48

@gabors: edea jo anyam te nagyon a lelkedre vetted amit mondtam. Mely levego nyugodj meg. Olyan vilagban elunk ahol mindenkinek lehet sajat velemenye szerencsere bocsanat, hogy beleszoltam az alomvilagodba. Meg mindig ott tartasz hogy Nemetorszagban 0.1% fertozott van mert mindenkit leteszteltek es elkulonitettek. Hahah. Fogalmad sincs a virusrol es engem szapulsz osztom az eszt. szerintem fejezzuk is itt be a vitat, majd par honap ev mulva visszaterhetunk ra addig ulj otthon, rettegj a virustol es jelentsd fel a szomszedod ha kohogott kettot.

nemhüje 2020.05.18. 20:27:24

@orient: én eddig még mindenütt 1% körüli becsült fatalitasrol olvastam, nem láttam 0,1 vagy 0,5%os becslést. A legutóbbi magyarországi felmérés órás ezt támasztja alá: 50 ezer fertőzött lehet az országban és 500 körüli vírushalott.

A másik dolog: amikortól lesz mindenki számára elérhető oltás, onnantól a vírus nem öl tovább. Ezért nem lényegtelen dolog, hogy rövid távon mennyien fertőződnek (halnak) meg. Nem ésszerűtlen otthon kuksolni, főleg az időseknek, akik "megtehetik”, hogy kivárják, míg elvonul a vihar.

A harmadik: sokan abban a tévedésben vannak, hogy a "fiatalok” védettek. Erről szó sincs! A halottak KÉTHARMADA 65 éven aluli. Kétségkívül kisebb körükben a halálozási arány, mint az időseknél, de óriási tévedés azt hinni, hogy a halottak 90%a idős.

orient 2020.05.18. 21:29:54

@nemhüje: az elhunytak 2/3-a 65 alatti errol azert neznek valami hivatalosat vagy legalabb valami cikket. Mondjuk ha ezeknek a nagy resze 60- feletti akkor kb. ugyan ott vagyunk mert 60 ev felett azert mar eleg sok kronikus betegseg van altalaban.

WHO altalaban mindig tulovi a halalozast. H1n1-1% felettit becsultek aztan atlag 0.1% volt. Sars-sokaig 30% korulit aztan 10% lett a vege. Mar vannak errol angolul cikkek ahol inkabb 0.5% hez kozelitik a valos halalozasi aranyt. Keress utana gondolom beszelsz angolul. En is utananezek valahol a halalozasi atlag kornak neten.

Megoldas biztos nem az hogy otthon ulunk bezarva. En itthonrol dolgozom 10 eve magyarul nem erint nagyon, de nem tesz boldogga, ha mindenki munkanelkuli lesz korulottem Es gazasag beomlik mert otthon uldogelunk es vegul igyis mindenki megkapja.

Egyebkent az influenza vaccine csak 40% ban hatasos CV19 meg ki sincs fejlesztve magyarul fogalmunk sincs a hatekonysagarol. mire kijon par ev mulva valszeg nem lesz annyira letszukseglet a tobbsegnek, mert mar a 3-4 hullamon leszunk tul es virus is alkalmazkodni fog jobban az emberhez magyarul kevesbe lesz virulens. Akkor mar tenyleg csak idoseknek es kronikus betegeknek jelenthet majd segitseget.

négyzet 2020.05.18. 23:10:27

@nemhüje: Svédországban (ha már svédes volt a konkrét poszt) az elhunytak 90%-a 70 év feletti. 3700 elhunytból 440 a 60 év alatti az összes korcsoportban összesen.
experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Itt nagyon sok idős lakik idősotthonokban, és kimondottan időseknek fenntartott háztömbökben.

orient 2020.05.19. 10:09:24

@Pink Petsch: Hat igen ez tortenik mikor valaki beleszol egy beszelgetesbe anelkul, hogy vegigkovetne. Valaki felvetette, hogy a halalozasok tobbsege fiatal, valaki valaszolt ra, hogy ez nem teljesen igaz mert pl. Svedorszagban a tobbseg 70 feletti. Neked konkluzio > azt akarta mondani az idosek dogoljenek meg. Kb.M1-en vannak ilyen konkluziok, ajanlom azert ennel jobban merulj el valaszokban mielott valakit lehuzol. Csak tanacs.@négyzet: en ertettem amit irtal. Nyilvan idosek se halljanak meg benne, de alapvetoen az latszik, hogy ez nem az a virus aki mindenkire ugyanolyan hatassal van. Idoseket kell vedeni a amaradek meg amennyire lehet terjen vissza az elethezz, tavolsagtartassal es maszk...etc.

négyzet 2020.05.19. 10:24:38

@Pink Petsch: Nem, a dolog a járvány természete szempontjából érdekes. Történetesen tele vagyok 70 feletti hozzátartozókkal, szinte mindenki kockázati csoportba tartozik. Nem is tudom, mikor merem őket meglátogatni. És ez rohadt szar érzés. Az egészet azért linkeltem be, mert fentebb felmerült, hogy mennyien haltak meg 60 év alattiak. Erre itt van egy jól lebontott stat, ráadásul ebből még az is látszik, hogy a sok halál elkerülhető lett volna, ha nem úgy működnek az idősotthonok, ahogy. De azt nem lehetett egyik pillanatról a másikra megváltoztatni már sajnos.
Én magam eléggé parázok azon, hogy hova mutálódik ez a vírus, ahogy a gyerekek furcsa tünetei alakulnak például az tök ijesztő szerintem. Ilyen szempontból nekem mégis fontos látni, hogy milyen a járvány természete jelenleg. Ez nem jelenti azt, hogy oké mindaz az a halál, ami bekövetkezett.

orient 2020.05.19. 10:24:43

@desw: Egyetertek az elso alkalommal szukseg volt a lelassitasara, hogy kezelni lehessen a helyzetet. En arrol beszelek, hogy a jovoben nem kell minden egyes alkalommal leallitani mindent. Azert nezz utana regebbi influenzajarvanyoknak...pl. 1968 - Nem allt meg az elet a jarvany miatt. Elso kor lefutva, remelhetoleg innentol kezdve konyebb lesz, de ez az allando lezarogatunk mindent sokaig nem folytathato mert a gazdasag a 19. sz sulyed ami sokkal tobb embert fog megolni mint maga a virus. A gyogymod rosszabb lesz mint maga betegseg.

négyzet 2020.05.19. 10:33:46

@orient: Néha én is úgy gondolom, jobb lenne elkapni mielőbb, de persze ijesztő is, mert lélegeztetőre azért kerülhet az ember fiatalon is. Így az eléggé fontos, hogy legyen elég lélegeztetőgép, mert amikor nincs, akkor sokan meghalhatnak fiatalabbak is. Az is biztos, hogy nem fogunk tudni mondjuk egy évre bezárkózni, ha lesz egyáltalán vakcina addig. Azt hiszem, ezt a dolgot így is, úgy is le fogjuk tesztelni, mert még egyszer nem fognak mindent bezárni szerintem. 1-1,5 évre bezárni egyes országokban egyenlő lenne az éhezéssel.

nemhüje 2020.05.19. 19:25:05

@orient:
Bocs, tévedtem. A vírushalottak egyharmada 65 év alatti. Most csak a new yorki adatokat találtam, itt a halottak 26,4%-a volt 65 év alatti:
www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/

nemhüje 2020.05.19. 19:25:05

@négyzet: sokszor csak a halottakról esik szó, pedig elég durva maradandó károsodásokat szenvednek el a túlélők is, akiknél komolyra fordul a betegség, és kórházba kerülnek.

Meg azért az 1% körüli halálozási arány se az a lottó, amiben feltétlenül részt szeretnék venni. :)

desw 2020.05.19. 19:25:05

@orient:

Mondjuk pár hónappal ezelőtt pont azért ment a tüntizés és a rinya a svéd debilke vezetésével, hogy a politikusok tegyenek valamit a klíma érdekében.

Hátha valaki elviszi azt, hogy meg tudjuk védeni a klímánkat úgy, hogy közben nem változtatunk semmit a fogyasztási szokásainkon, az nettó idióta.

El kellene már dönteni, hogy mi a fontosabb: az esztelen fogyasztás, vagy a klíma.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása