oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2020. augusztus 02. 06:30,  A migráns, ami átformálta Európát 44 komment

2020. augusztus 02. 06:30 Határátkelő

A migráns, ami átformálta Európát

Bevándorló, holland látnok, némi vállalkozókedv, rengeteg kizsákmányolás és itt-ott az emberi találékonyság és szellem diadala – sok minden más mellett ez is a kávé. Kávétörténet bevándorlóktól vizionáriusokig

kave_szabo_elvira.jpg

A kávé, aminek története rendkívül régre nyúlik vissza, és ami nélkül ma már nehezen tudnánk elképzelni a mindennapjainkat. A nedű regényes történetét Elvira írta meg.

„Úgy tartják, hogy a kávét, mármint a cserjét, az éréssel pirossá váló bogyóit és a belőlük készíthető italt már régi idők óta ismerték Afrika törzsei.

Nemzedékek hosszú sora adta tovább a legendát, miszerint Káldi, egy kecskepásztor valahol a mai Etiópia területén észrevette, hogy kecskéi élénkebben, energiával teltebben ficánkolnak valamitől szokásos kérődző rezignáltságukhoz képest.

Káldi kis odafigyeléssel felfedezte, hogy állatai szívesen fogyasztják egy bizonyos cserje leveleit és piros bogyóit, és gondolta, ha a kecskéinek jó, hát ő is tesz vele egy próbát.

A hatás nem maradt el, és Káldit szó szerint felvillanyozta felfedezése, amit – közösségi emberhez híven – falujában is megosztott. Így sikerült kikerülniük a békésen és huncutul pirosló, vöröslő kávészemeknek a kelet-afrikai lankák kiszámítható, egyhangú világából.

A helyzet az, hogy e monda igaz voltáról nem tudunk biztosat, a tudósok azonban az i. sz. 6. századra és a mai Etiópia vidékére teszik a kávékultúra bölcsőjét. (...)

A 19. század végétől kezdve a kávénak is fellendülést hozott, hogy az emberiség egyre hatékonyabb gépeket tervezett, és bevezette életébe az elektromosságot.

A presszógépet egy olasz, Angelo Moriondo találta fel 1884-ben Torinóban – ez a gép még gőzzel működött –, és alighanem ezzel megágyazott annak, hogy az olaszok világelsővé váltak a kávéköltemények feltalálásában (bár ki tudja, a tyúk volt-e előbb, vagy a tojás).

Az eredeti presszógépet tovább tökéletesítették, több válfaját kifejlesztették, de a lényeg maradt: végre gyorsan, olcsón, nagy tételben lehetett sűrű, aromás, ütős kávét főzni (híg lötty helyett), ami arra is jó volt, hogy a vendég egy szempillantás alatt felhörpintse, és arra is, hogy további, nagyobb volumenű kávéitalokat készítsenek belőle tej hozzáadásával (cappuccino, macchiato, latte macchiato, cortado stb.). A kávé szintet lépett.

Ettől kezdve vált igazán valóra a holland visionaryk régi álma: ahogy a kávéházakban felszolgált kávé minőségében ugrás történt, úgy látogatták az emberek egyre nagyobb lelkesedéssel a kávéházakat.

A kávé volt a kis napi öröm, amit a legtöbben megengedhettek maguknak, ami körül összegyűlhettek, ami elég volt egy gyors szünetre és felfrissülésre, de hosszabb pihenésre is.

A kávé eredetileg csak migráns volt Európában, mégis formálta az európai kultúrát, ahogyan az európai kultúra is visszahatott a kávékultúrára, ugyanis rövidesen a világ számos vidékén menő lett úgy fogyasztani a kávét, mint az európaiak (espressóként vagy cappuccinóként olaszosan vagy café au lait-ként franciásan). (...)

A 21. századra nincs iroda kávégép nélkül, és nincsen irodai munkanap kávé nélkül. Az irodai pletykák is a kávé körül terjednek (a dohányzásra kijelölt hely mellett), itt köttetnek szövetségek, dőlnek el előléptetések vagy éppen kirúgások.

Habár az írók kávéházi kultúrája a 20. század második felében apránként háttérbe szorult, sőt talán el is tűnt, az ezredfordulón megjelent egy újabb állatfajta a kávé körül: a helyfüggetlen szakemberek és vállalkozók, a szabadúszók, a távmunkában dolgozók.

Újjáéledőben van a kávéházi kultúra, csak már laptopos emberek ülnek az asztaloknál, akiknek a kávézó egy kicsit az irodájuk is, és kávéillatban verik a klaviatúrát, mérgelődnek, ha nem elég erős a wifi, gyártják a contentet, tuningolják a fotókat, néha egy-egy órát networkölnek másokkal, tolják a hirdetéseket a social mediában, és kimaxolják a SEO-t (amit nekem is kellett volna, hogy több olvasót érjen el ez a cikk, de valahogy sosem vesződöm vele, pedig kéne).

A kávé mostanság nemcsak traccspartik és eszmei viták kelléke, hanem kísérő a munkában, a gazdaság motorja, közvetlenül és közvetetten is hozzájárul ahhoz, hogy nőjön a GDP.

Ahogy az ezredforduló globalizálódó világában érték a kulturális sokszínűség, úgy a kávé is hozzáteszi ehhez a magáét: habár a többség az olasz módira bukik, és vannak, akik franciásan szeretik, a nyári kánikulában az ember mégiscsak a görögök jeges-krémes kávéja, egy jó frappé után áhítozik.

Néhányan visszatérnek a gyökerekhez, és a török kávét fogyasztják; talán még jósolnak is az alján visszamaradt zaccból. Olyan nemzeteknek is van saját kávéja, akikre nem is gondolnánk: ilyen például a maláj kopi, amit gyárilag darabosra őrölnek és egy kevés cukorral kevernek össze, és a keserűsége mögött egy hajszálnyit édeskés, selymes hatású.

Vagy éppen a vietnámi kávé, aminek elkészítéséhez külön kis fémszűrőt helyeznek az üvegpohárra, és sűrített tejjel édesítik; haladó változata a vietnámi tojásos kávé, elkészítésekor nyers tojássárgájával kikevert sűrített tejet adnak a kávéhoz (külföldiek csak saját felelősségükre próbálják ki!).

A kávé jelenthet szünetet, de aki kávézóban dolgozik, annak jelentheti a munkát is. Megtestesítheti a lazulást és a dolce vitát, de lehet az összeszedett alkotás katalizátora. Lehet a reggeli rítus része, ami megalapozza a napot, és lehet ok az ebéd utáni „még öt perc szusszanásra”.

Az angolszász országokban és a nyugati kultúra számos pontján, ha az egyik ember azt mondja a másiknak, „igyunk meg egy kávét”, nem feltétlenül kávéra gondolnak.

Ez a kávé tulajdonképpen lehet tea, esetleg limonádé, egy tikkasztó nyári péntek délutánon pedig elképzelhető, hogy egyszerűen sör lesz belőle – és ezzel egy kicsit megfordult a történelem, mert anno a Közel-Keleten a borból lett kávé, az ezredfordulón a nyugati kultúrában pedig két szabadúszó megérdemelt péntek délutáni jutalmaként a kávéból lesz sör egy teraszos vendéglátóhelyen.

S az is lehet, hogy az „igyunk meg egy kávét” nem foglal magába semmilyen innivalót – csak azt jelenti, például az USA-ban, hogy „jó volt veled beszélgetni, valószínűleg nem találkozunk többet, csak lezárásként illik mondani valami kedveset”.

De ez már a kávéhoz kötődő szokáshalmaz újabb árnyalata, amely – tanúságául annak, hogy az evolúció során az emberi elme is eljutott valahova, mégpedig az elvonatkoztatási képességhez – nem foglalja magában magát a kávét sem.”

A teljes posztot itt olvashatjátok el, mondanom sem kell, érdemes!

Nyár a karantén után

Magyarországon belül már elég durván nyomul a turizmus (próbáljon meg valaki szállást foglalni most mondjuk a Balatonnál), azonban külföldre utazni még mindig jár némi fejvakarással. Pláne, ha ez a külföld Franciaország, mint Zsófiék esetében.

balaton_fromazs.jpg

„Azon szerencsések közé tartozom, akiket “csak” mentálisan döntött romba a kényszerű otthonlét egy első osztályos tanításával és egy bölcsis korú szórakoztatásával és nevelgetésével miközben a férjem home office-ban végezte a munkáját. (…)

Be kell vallanom, hogy keveset tornáztunk, kicsit meghíztunk és a borhűtőnk tartalma is megcsappant. Cecília 11 órás intelmeit és életvezetési tanácsait rendszeresen meghallgattam, mégsem sikerült igazán a javunkra fordítani a kényszerű bezártságot.

Túlélni, beleszokni, és beletanulni viszont sikerült, amit óriási mértékben elősegítettek rendszeres online találkozóink a barátokkal és a családdal. Hálás vagyok nekik és érük!

Nantes-ban anyósomék és a sógoromék két gyerekkel hasonlóan bezárva, de egy nálunk szigorúbb kijárási tilalom alatt töltötték napjaikat. A sógornőm Amszterdamban a magyar helyzethez hasonló körülmények közt (szerintem) egy kicsit jobban érezhette magát, mivel két gyerekükkel a ház mögötti játszótérre rendszeresen kijárhattak, ahol a szomszéd gyerekek is felbukkantak szüleikkel, így nem volt teljes az izoláció és a magány sem a gyerekek, sem a szülők számára.

Az utazási korlátozások és azok folyamatos változásai engem nem kergetnének az őrületbe, ha a családom fele nem francia lenne és számunkra a nyári utazás nem a családi összejövetel szinonimáját jelentené.

Ha az életem hátralévő nyarait a Balaton partján kellene eltöltenem, engem az is a mennyekbe repítene és szívesen barangolok a magyar borvidékeken is.

De itt most nem rólam van szó, hanem arról, hogy a francia nagyszülők egy évben kétszer láthatják az unokáikat, az én gyerekeimet, ezért ha az kútba dől, akkor az azt is jelentheti, hogy egy évig nem találkoznak. Ha most nyáron nem utazhatunk, akkor Félixet 1 és 2 éves kora közt nem fogják látni.

Nem csoda hát, hogy minden követ megmozgatunk azért, hogy elutazhassunk idény nyáron is Nantes-ba és Quiberon-ba, ahova a francia családom összes többi tagja is megy, legalábbis egyelőre úgy fest.

A közvetlen repülőjáratunkat törölte a Transavia, ezért új megoldásokat kellett keresni. A jelenlegi helyzetben viszont a Budapest-Párizs / Párizs-Nantes repülőút ára 2 felnőtt és 2 gyerek számára megközelítőleg 1 millió forintra rúgott volna, így ez az opció értelemszerűen kiesett. Maradt hát a Wizz Air fapadosa Párizsig, ahova vagy anyósom jön értünk kocsival, vagy pedig mi bérelünk autót. (...)

Így állunk most a nyár elébe, és szorongó szívvel figyeljük a hírekben a koronavírus helyzetet és a friss beutazási korlátozásokat Magyarországra.”

Mit mondhatnánk? Szerencsés utat… A teljes bejegyzést itt találjátok.

London több hónap után

A Nagy-Britanniában élők talán az átlagosnál jobban megjárták a járvánnyal, hiszen a szigetországban nagyon súlyos (volt?) a helyzet. Nem csoda, hogy Christine márciusi londoni útja is dugába dőlt. Most pótolta – érdekes tapasztalatokkal.

london_metro.JPG

„Érdekes volt megtapasztalni, hogy mennyire nem állt vissza az élet a rendes kerékvágásba és hogy még mindig mennyien nem dolgozhatnak. A metró oda-vissza üres volt, alig voltak rajta, holott egy normál napon nem találni ülőhelyet.

Bent London közepén is csak néztem az üres állomást. Teljesen szürreális volt, hogy a hely ahonnét menekülni szoktam a tömeg miatt kong az ürességtől.

A járműveken mindenki viseli a maszkot és a boltok ajtaján is sok helyen ki van írva, hogy nélküle be se menjél. Mondjuk ez itt nálunk a városban is így van, sőt az utcán is egyre többen hordják.”

Az eredeti posztot itt találjátok.

Utazd be a világot a Határátkelővel!

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

�� �: @skandinav_otthonunk #denmark #dánia #solskinsøen

Határátkelő (@hataratkelo) által megosztott bejegyzés,

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: blogajánló Magyarország Franciaország Nagy-Britannia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr9316098248

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hari Seldon 2 2020.08.02. 09:59:16

Hát mi autóval fogunk menni Magyarországra.
Igaz tőlünk csak 1200 km, nem 2000.

SzZoole 2020.08.02. 12:00:14

@Hari Seldon 2: neked mennyi időt vesz igénybe az 1200 km?

Platonica 2020.08.02. 12:20:20

Nagy-Britanniaban szerintem nem (volt) sulyosabb a helyzet, max a fejekben nagyobb a problema a folytonos felretajekoztatas miatt, ill. az evtizedek alatt kifejlesztett 'safetyism' most jutott a csucsra a virus-orulet kapcsan... Az eredmenye sajnos kezzelfoghato.

SzZoole 2020.08.02. 13:17:04

@Platonica: ezt részletesebben is kifejthetnéd, hogy mire gondolsz :-)

Shanarey 2020.08.02. 13:50:52

Tegnap érkeztem meg, repülővel, s semmi gond nem volt. Max. az volt a furcsa, hogy nem volt tele a gép.

Platonica 2020.08.02. 14:03:25

@SzZoole: Melyik reszet? Azt hittem, itt eloknek nem nagyon szorul kifejtesre, de ezek szerint tevedtem:-)
(Vagy csak megint kilogo vagyok, mint egesz eletemben mindenutt:-))

SzZoole 2020.08.02. 14:08:31

@Platonica: úgy összességében :-)

Csodabogár 2020.08.02. 19:15:56

@SzZoole: Nekünk anno Zürich-Budapest 1240 km. volt háztól házig. Mi azt ebédszünettel lezseren megtettük 8-9 óra alatt. Persze ha nem volt dugó meg ilyesmi.

SzZoole 2020.08.02. 19:22:43

@Csodabogár: a térkép Zürich-Budapest 969 km-t mutat, merre kerületek 270 km-t? :-))

Hari Seldon 2 2020.08.02. 19:41:28

@SzZoole:
Hivatalosan 1200 km az 12 óra.
Igen ám, de mivel "Stauland-on" keresztül kel menni, így több. Jelenleg az A6-on a Hockenheim Heilbronn szakaszt izélgetik később meg Nürnberg elötti szakaszt (már ha felőlünk nézzük), aztán ott van a Regensbourg környéke, és a tiszta autózó idő felkúszik 15 standard galaktikus órára. Ezen kívül megállások és tankolások ideje, ami nem útidő, de attól még hozzá kell venni plusz 2 órát. Így ha egy nap nyomjuk le, akkor kb jó ütemben 16 óra alatt odaérek.- Illetve ha sietek.
Ilyenkor amúgy is az előző nap korán lefexem, és kb éjjel 2-3 körül felébredek. Ugyhogy mindenki fel, és négy körül indulunk, hogy 7-re 8-re túljussunk Heilbronn-on.

fhdgy 2020.08.02. 19:57:25

@Hari Seldon 2: Regensbourg környéke? Ki látott olyat?

fhdgy 2020.08.02. 20:03:30

@Csodabogár: Valami nagyon nem stimmel: 1240 km 8-9 óra alatt az átlagban 155 vagy 137 km/óra.

Lehet, hogy abban az időben Mo.-on még autópálya sem volt arra, akkor még irreálisabb.

nyuszigonosz 2020.08.02. 20:11:08

Na végre valaki, aki reálisan írja le az utazás idejét.
Na mert abba bizony beletartozik az is, hogy meg kell állni: pl. matricát venni: egyszer vagy többször, kávét/üdítöt inni, vécére elmenni, tankolni, egy Rosenbergerben vagy egy Landzeitban legalább salátát enni.
Mert igen, ez is hozzátartozik az egészhez.

Itt sokszor olvastam már, hogy néhányan szinte átrepülik Európát, miközben én tényleg nem cammogok a német pályákon, de azokon sem lehet mindig és mindenkor akármilyen gyorsan menni, aztán a további országokban meg igyekszem betartani a sebességet - ja Hari, sajnos Ausztriában már sehol nincs az a 140 a pályákon, ami az utóbbi két évben volt.
És bizony el tud tartani az út.

nyuszigonosz 2020.08.02. 20:13:37

@fhdgy: Elfranciásította a Hari :-) Na mert neki az a természetesebb. :-)

@Hari Seldon 2:

Amúgy pont ott már nem olyan szörnyü a pályán a korlátozás, na Nürnbergnél az a pálya szélesítési valami, hát az rosszabb, de nem annyira szörnyü.

Platonica 2020.08.02. 20:32:46

@SzZoole: Hat ha az igy globalisan kerdes, akkor nem fog menni. Tul hosszu lenne:-)

SzZoole 2020.08.02. 20:37:44

@Hari Seldon 2: mi du. 2 körül indulunk innen. Este 6-ra foglaljuk mindig a vonatjegyreFolkestone-bol Calaisba, de mivel 2 óra az út odáig, így többnyire a 16:30-as vagy a 17:00-kor induló vonaton már fent szoktunk lenni.

Calais-tol Brüsszelig egy seggel levezetek, ott kóla-kave-pisi-kaka.

Utánna már csak a Hanau-nál állok meg tankolni, gyors pisi-kaka-kóla-kave.

Hanau-tól Passau-ig megint egy seggel, ott osztrák matrica, újra pisi-kaka-kóla-kave.

Passau-tól Nickelsdorf-ig a nejem vezet és én alszik. Ott magyar matrica, kóla-kave-pisi-kaka.

Onnan már én vezetek a Horti pihenőig, újra pisi-kaka-kóla-kave és tepertos pogácsa (isteni finom) utánna Nyíregyházáig mégsem állok.

18-19 óra alatt megvan.

SzZoole 2020.08.02. 20:50:53

@Platonica: jövőhét vasárnap megyünk féltek, újra, ha gondolod egy kávé/tea mellet elmesélheted :-)

kardio1 2020.08.02. 20:57:04

@nyuszigonosz: franciául Ratisbonne a Regensburg. A Harié valami öszvérmegoldás.

nyuszigonosz 2020.08.02. 21:00:30

@kardio1: Kösz, látod ezt nem is tudtam. :-) Pedig mintha már hallottam volna, csak ezek szerint nem figyeltem rendesen.

A Hari a végét franciásította :-) szóval tényleg egy öszvérmegoldás. :-)

fhdgy 2020.08.02. 21:24:03

@Hari Seldon 2: Tudod, megijedtem, hogy beleegyezésem nélkül a franciák megtámadták és elfoglalták Németországot! :-)

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.08.02. 21:24:07

@fhdgy: nahat, egyetertek. raadasul *atlagsebesseg*, kiemelve.

van egy egy olyan erdekes tulajdonsaga az atlagsebessegnek, nem is annyira erdekes, de egyeseknek talan az, hogy ha egy ideig kicsit lassabban mesz az atlagnal, pl, alacsonyabb rendu ut, varos, forgalom, barmi, akkor utana nem kicsit kell gyorsabban menni, hanem *sokkal* ha hozni akarod az atlagot az adott uton. szemleletes pelda, igaz, szelsoseges, hogy az ut elso felet csak feleakkorra sebesseggel sikerult megtenned mint tervezted, akkor mennyire kell felgyorsitani, hogy meglegyen atlagban a terv (vagyis a tervezett menetido, ugyanazt jelenti jelen esetben)? a valasz: mar buktad, nulla idod maradt megtenni a masodik fele utat.

somlobodog 2020.08.02. 21:24:07

@Csodabogár: persze. 150 feletti ATLAGtempoval... Ebéddel. Sure. Sztem vagy a km vagy az idő nem stimmel :))).

somlobodog 2020.08.02. 21:24:07

@SzZoole: baaaz. Ha fizetnének sem csinálnám. Na jó akkor igen, de az összeg magas lenne:)

SzZoole 2020.08.02. 21:28:05

@somlobodog: muszály, a kutyát másképpen nem tudnánk hozni-vinni :-)

Hari Seldon 2 2020.08.02. 21:30:00

@nyuszigonosz:
És akárhogy tervezek 130-al menni, mindig vannak lassítások, vagy csak "sima 120-as tábla" (egyébként a teljes német szakasz legalább 20%-a az, de lehet hogy több.
Aztán eleve ha valaki lelassít, kiállásnál, az ugye egyből csökkeneti az átlag sebességet. (Plusz három gyerekkel én nem nyomom akkor sem 130 fölé, ahol lehetne)
Plusz határátkelésnél (nekünk ebből három is van) lassítani 50-re, értelemetlen, de ez van. (Benelux irányba csak 90-re kell lassítani, az még OK)
Ja, és 25% valószínűséggel van plusz legalább fél órás dugó, csak simán baleset miatt.
(ezt most átlagot növelő időnek számolom, ha nincs jó, de több esetből kiindulva, ilyen távon 4-5 alkalomból van egy ilyen plusz dugó is)

Hari Seldon 2 2020.08.02. 21:38:59

@SzZoole:
Hanau felé mész?
Nem lenne neked is jobb Lille - Mons - Charleroi - Namur - Arlon - Luxembourg - Saarbrücken - Ludwighafen - Hockenheim irány?
Talán kicsit hosszabb, de nem számottevően. Viszont talán kevésbé zsúfolt mint Frankfurt felé. (csak kérdezem)

Hari Seldon 2 2020.08.02. 21:40:41

@fhdgy:
Annak a hülye adok - kapoknak vége.

SzZoole 2020.08.02. 21:42:53

@Hari Seldon 2: mindig a német hármason megyek, éjszaka nincs nagy forgalom.

fhdgy 2020.08.02. 21:43:59

@Hari Seldon 2: Úgy legyen!

Pont most olvasom, hogy Krímben ősszel háború törhet ki, mert hatalmas a vízhiány. Szép világ! -:(

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.08.02. 21:52:11

majdnem beirtam elsore hogy ez francia kep pont olyan mint a balaton-felvidek. hat nem pont olyan hanem az.

Csodabogár 2020.08.02. 22:39:34

@SzZoole: Nem kerültünk semerre, csak néztük hol a legkisebb ellenállás. Münchent ívben kerültük, mert ott mindig minden be van dugulva. Lehet, hogy az lett volna rövidebb, de időben hosszabb.

Az évek során sokat javult a helyzet. Pl. évekig építették a Bécs elkerülő utat. Amíg az nem volt kész, át kellett botorkálni Bécsen és lehetőleg mindig másfele volt az elterelés. Sőt eleinte az Arlberg alagút se volt még sehol, akkor határozottan tovább tartott az út. Most már több mint 10 éve nem jártam arra autóval, ami egy cseppet se hiányzik. Amíg volt még dolgom Zürichben, mindig repülővel mentem. Tavaly is azzal jöttünk haza Baselből, vonat + repülő. A baseli járat megszünt.

SzZoole 2020.08.02. 22:44:36

@Csodabogár: ja hogy ez nem mostanában volt, így értem :-)

Nekem háztól házig kb. 95% autópálya.

Csodabogár 2020.08.02. 22:46:19

@fhdgy: Eleinte nem volt, kiváló sorompó nélküli vasuti átjárókra kellett ügyelnünk. Na de az autobahn aztán meglett, viszont maradt a határ ellenőrzés. A 12 óra akkor volt meg, amikor már simán lehetett menni határ nélkül. Határellenőrzős időben szerencsejáték volt, hogy mikor érünk haza. Volt, hogy 3 órát álltunk Nickelsdorf előtt, a gorenje korszakban.-(
140-150 volt a normál sebesség, ha simán lehetett haladni, de a 23 év alatt mindig simán itthon voltunk reggeltől estig ut után. sőt még Apám, aki nem volt már annyira fiatal és csak 1500-as Polski fiatja volt, is kiért mindig egy nap alatt inklusive határok..

Csodabogár 2020.08.02. 22:48:38

@nyuszigonosz: Az igazság az, hogy max. 1 tankolás volt nálunk és egy gyors ebéd valahol. Több evés ivás pisilés nem volt, csak hajtottunk amilyen gyorsan csak lehetett.

Csodabogár 2020.08.02. 22:53:44

@somlobodog: Valószinű a kilométer ragadt be rosszul a fejembe. Ami biztos, hogy reggel 7-8 körül indultunk és d.u. 6-7 között itthon voltunk. Hangsulyozom, hogy már a különböző elkészült utakon és határllenőrzés nélkül.

fhdgy 2020.08.03. 00:36:23

@Csodabogár: Jó, ha ezer km. 11-12 óra alatt akkor már csak 80-90 km/h. Az sok autópálya esetén már teljesen reális.

Én 2017-ben Tirana mellől indultam, 1050 km. kb. 20 órát tartott. Az első 10 órában nem tudtam 40 km/h átlagot sem produkálni. Pedig gyorshajtásért megbüntettek 150 kúnára,így dokumentumom van, hogy nem szüttyögtem. Amíg Split környékén el nem értem az autópályát, az utak is kritikán aluliak voltak, meg hat határátkelő!

Hari Seldon 2 2020.08.03. 08:17:06

@Csodabogár:
Ha reggel 7-8 körül indultatok.és délután 6-7 körül érkeztetek, akkor ez ugye délután 18-19 óra.
18-7 az 9 óra ut. szűk 1000 km-re. Megoldható.
De ez átlagsebességnek jó ha 110 km/h - Ha megálltok egy órát, akkor kb 120 volt az autóban az átlagsebességetek.

Platonica 2020.08.03. 10:23:04

@SzZoole: Jo poen lenne, de nem fog menni, mi epp nem itt:-)

Platonica 2020.08.03. 18:24:27

@SzZoole: Elhiszem. Tudom, mirol maradtal le :rotfl:

SzZoole 2020.08.03. 18:26:27

@Platonica: az utolsó szó mit akar jelenteni? :-)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása