Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Joel-Peter Witkin kiállításának képei New Yorkban a The Photography Show eseményen

2022. május 22. Mai Manó Ház

Immár 41. alkalommal, 2022. május 20–22. rendezték meg az AIPAD szervezésében a The Photography Show eseményt New Yorkban, melyhez kapcsolódva ebben az évben az Etherton Gallery a Paris Galerie Baudoin Lebonnal együttműködve készült egy kiállítással, amely az elmúlt 50 év egyik legfigyelemreméltóbb és legvitatottabb fotográfusát, Joel-Peter Witkint ünnepelte, akinek humorral, szellemességgel és érzékiséggel alkotott képei a társadalomkritikáktól a szépség vizsgálatáig terjednek.

Joel-Peter Witkin 1939-ben született Brooklynban. Apja ortodox orosz zsidó, anyja olasz és hívő katolikus volt. Ezek a vallási nézeteltérések vezettek a válásukhoz, így Witkint és testvéreit anyja és nagyanyja nevelte fel. Witkin már tizenhat évesen komolyan érdeklődött a fotográfia iránt, ekkor találkozott Edward Steichennel, aki el is fogadta az egyik képét egy általa szervezett kiállítás állandó darabjának. Witkin gyakran látogatott el Coney Islandre, ahol egy torzszülötteket bemutató cirkuszi műsor keltette fel az érdeklődését, mivel közöttük érezte otthon magát. Sajnos a műsornak nem volt szüksége fényképészre, így Witkin New Yorkban maradt, eleinte reklámstúdiókban dolgozott, majd megteremtette azt a saját fantáziával teli világot, amelyet lefényképezhetett. 1961-ben behívták katonának, ott hadgyakorlatokon történt baleseteket és haláleseteket dokumentált. Witkin tehát korán megismerkedett a különössel, és a rendkívüli a mindennapi életének természetes részévé vált. Megtanulta elfogadni az életben a betegséget és a szenvedést, és egyúttal a halált is az élet természetes részének tekinteni. Witkin képeinek témái – a test, az akt és a csendélet – ellentmondásosak, mert Witkin mindig talál szépséget a groteszkben. 

Véletlen találkozások és apróhirdetések révén talált modelljei gyakran deformáltak, amputáltak, holttestek, kisnövésű emberek, szadomazochisták, transzszexuálisok. Rajtuk keresztül rámutat a kortárs kultúra társadalmi, vallási és politikai ellentmondásaira, képeibe beépítve a „lelkiismeret történetét”. Witkin szerint egy szobrot mindig csodálnak, még akkor is, ha hiányoznak a végtagjai, míg a fogyatékos személy többnyire bizonytalanságot és szégyenérzetet kelt az emberekben.  

witkin4.jpegFotó: Joel-Peter Witkin: Siamese Twins, Los Angeles, 1988, toned gelatin silver print, 28 1/2 x 28 1/4 in.
© Joel-Peter Witkin

joel-peter_witkin_las_meninas_new_mexico_1987_2021.jpgFotó: Joel-Peter Witkin: Las Meninas, 1987/2021, toned gelatin silver print with encaustic, 30 x 30 in.
© Joel-Peter Witkin

joel-peter_witkin_harvest_philadelphia_1984.jpgFotó: Joel-Peter Witkin: Harvest, Philadelphia, 1984, toned gelatin silver print 28 1/2 x 27 3/4 in.
© Joel-Peter Witkin

witkin444.jpegFotó: Joel-Peter Witkin: Madame X, 1981, toned gelatin silver print, 28 x 28 inches
© Joel-Peter Witkin 

witkin044.jpegFotó: Joel-Peter Witkin: Imperfect Thirst, New Mexico, 2016 toned gelatin silver print, 20 x 16 in.,
© Joel-Peter Witkin


Witkin The Fool, Budapest című fotóján Spitzer Gyöngyi, művésznevén Soma Mamagésa is szerepel, akit 1993-ban hívtak fel, hogy a világ egyik leghíresebb fotóművésze modellt keres, és rá gondoltak. Az egyeztetések után Joel-Peter Witkin budakalászi otthonában látogatta meg Somát, aki a Punkt felkérésére így emlékezett vissza az első találkozásra.

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása