2018. okt 03.

Zemplén, te csodás

írta: DDQ

Füzér és környéke

Füzéri tartózkodásunk másnapján nyakunkba vettük a környéket. A csendes kis kanyargós úton, festői környezetben haladtunk első állomásunk felé. Pálháza bányája már messziről látszik, autóval a közvetlen közelébe lehet jutni, megcsodálhatjuk a hatalmas rostát munka közben. S nem másodsorban itt van a Pálházi kisvasút is, ami a Pálházáról indul, de többek között elhalad a bánya mellett is. Mivel nagyon korán értünk ide, még nem indult be a nap. Így úgy határoztunk, hogy majd egy későbbi időpontban visszatérünk ide, s beutazzuk a vonalat. Továbbhaladva következett a kihagyhatatlan Füzérradvány. A kastélyt átépítik, de a park szabadon látogatható. Jelképes összegért addig barangolhatunk benne, amíg csak bírjuk. A példásan rendben tartott terület páratlan szépségű, csak ámultunk ahogy sétáltunk a hatalmas fák alatt. A kellemes séta után gurultunk is tovább, útközben nagyon sok érdekességet láttunk. Van a tájba vezető tanösvény, kalandpark, s a változó tájkép is csodás. Tartottunk egy pihenőt az érdekes Sátoraljaújhelyen, benézve az állomásra, s körbejárva a várost. Itt található az ország egyetlen bortemploma, bár jelenleg siralmasan néz ki. A város kicsit zegzugos, a dohánygyár épülete és a főtér megér egy sétát. Utunkat folytatván elrobogtunk Sárospatak mellett, ide most nem tértünkbe, tavaly megismerkedtünk vele.

A kisvasút telephelye, még üzemkezdet előtt

A kastély körbekerítve, bent folyik a munka

A csodás több száz éves platán

Csalogató park, ameddig a szem ellát

Bortemplom, eredetileg Magyar Királyi Közpince

A következő állomás Tolcsva volt, megnéztük a különleges kastélyt és a település nevezetes épületeit. Tolcsva után aztán bevetettük magunk a tájvédelmi körzet legmélyébe. Felkerestük Háromhutát, Óhutát, Újhutát, ezek igen hangulatos települések s a természet bővelkedik látnivalókban. Regéc következett a sorban, ez ismert és kedvelt kirándulóhely. Regéc várát is a listára tettük, maradjon valami a következő alkalomra is. Azért minden irányból megcsodáltuk a fenséges várat. Regécet elhagyva visszamentünk Vizsolyba.

Regéc vára

Tolcsva Rákóczi-kastély, ma múzeumnak otthont

Szirmay-Waldbott kastély eredeti belsővel rendelkező könyvtára

Elegáns télikert

Háromhuta felé vezető út

Igaz, előző napon jártunk már itt, de akkor nem tudtuk megnézni a bibliát. Mivel ezt nem hagytuk volna ki semmi pénzért, ez lett a nap fő látványossága. A látogató központban kezdtünk, megnéztük a múzeumot, majd a templom következett a bibliával. Az ősi templomban szinte kézzel fogható a múlt, megfogja a látogatót. Vizsolyban van még nyomdamúzeum is, valamint a korábban említett bánya is érdekes.

Múzeum Vizsolyban

A templom, ami bibliát rejti

Göncöt szintén eltettük későbbre, beugrottunk viszont Hidasnémetire. Itt az állomás volt célpont, illetve a dombok között Zsujta felé kanyargó vasútvonal. Innen aztán lassan visszaporoszkáltunk a szállásra, a vár lábához, jegyzetelve, hogy legközelebb mit is nézzünk meg.

Bár egy kicsit hosszú volt a körút, s bőven maradt látnivaló még, az ország egy igen különleges és vadregényes vidékével ismerkedtünk meg. S jövő tavasszal, ha minden jól megy, újra jövünk!

Szólj hozzá

Füzér Pálháza Tolcsva Sátoraljaújhely Füzérradvány Vizsoly Hidasnémeti Gönc Zsujta Bortemplom