Elhunyt Johnny Kitagawa, a nemzetközileg is nagy hatású japán zeneipari mogul

2019.07.11. 12:26, FRecorder

Johnny Kitagawa

Japán idő szerint kedd délután elhunyt Johnny Kitagawa, Japán egyik legbefolyásosabb és egyben legellentmondásosabb szórakoztatóipari mogulja, a Johnny & Associates boyband ügynökség atyja, aki nemzetközi szinten is forradalminak számító ötleteivel nem csak a szigetország zeneiparán hagyott kitörölhetetlen nyomot, hanem áttételesen a K-Pop jelenségért is felelős.

Az 1931-ben Los Angelesben született  Hiromu Kitagawa fiatalkorában sokat ingázott a szigetország és az USA közt, az ötvenes évektől azonban már véglegesen Japánban élt és dolgozott, az első fiúcsapatát pedig az egyik tokiói parkban baseballt játszó fiúkból szervezte össze. A West Side Story moziverziója által inspirált koncepciója az volt, hogy a sportos, jóvágású fiatalok ne csak simán szirupos popdalokat énekeljenek a színpadon, hanem ezek mellé látványos tánckoreográfiákat is betanuljanak, és habár ez a táncos-énekes boyband ötlet ma már persze nem tűnik forradalminak, akkor, 1962-ben, azaz a nemzetközileg a fiúcsapatok prototípusának tartott Jackson 5 1964-es megalakulása előtt két évvel hasonló sem volt sehol. Az első csapata, a Johnnys csak öt évig létezett és még nem volt átütően sikeres, de az látszott, hogy a koncepció működött, szóval jöhetett a következő lépés.

Hikaru Genji

Johnny & Associates néven ügynökséget alapított, elkezdett nyilvános meghallgatásokat tartani, majd a kiválasztott fiatal, általában kora tini korban levő fiúk a cégen belül sajátították el a szórakoztatóipari alapokat, miközben az ügynökség saját kollégiumában laktak és saját iskolájába jártak, Kitagawa pedig néhány évente kiválasztott közülük párat, hogy összeállítson és útjára indítson egy-egy újabb csapatot. Dőlt a pénz, de úgy igazán a ’80-as években indult be a szekér a Hikaru Genji és a Shōnentai elképesztő sikereivel. És ekkorra kristályosodott ki a "Johnny's módszer" is: a céghez szerződött fiatalok már tanonc korszakukban is a reflektorfényben voltak korábban debütált csapatok háttértáncosaiként, de a cég saját magazinjaiban és tévéműsoraiban is szerepeltek, így rajongói körökben sokan közülük már rég sztárstátuszban voltak a tényleges debütjük idejére.

A már debütált csapatok tagjait pedig végképp hisztérikus rajongás övezte, uralták az eladási listákat, stadionokat töltöttek meg, a persze szinte 100%-ban női rajongók pedig elképesztő összegeket fizettek ki az ajándéktárgyakért és rajongói találkozókért. És természetesen mindenki mindent a Johnny’s fiúkkal akart eladni: velük voltak tele a hirdetések, az újságok, a tévé, főszerepeket kaptak mozifilmekben, tévésorozatokban és hamarosan gyakorlatilag a japán szórakoztatóipar minden területén jelen volt valamilyen formában az ügynökség.

SMAP

Az utánpótlás pedig folyamatos volt és sorra jöttek az újabb és újabb sikercsapatok, többek közt a SMAP, Tokio, Kinki Kids, NEWS, KAT-TUN, Kanjani8, Hey! Say! Jump, Kis-My-Ft2, legutóbb a tavaly indult King & Prince, valamint az a még ’99-ben elstartolt Arashi, akik mindenki mást lekörözve jó egy évtizede megközelíthetetlenül uralják az toplistákat a férfi előadók közt. A Kitagawa által kiagyalt módszert (énekes-táncos popcsapatok, brand szinten működő ügynökség, nyilvános tehetségkutató versenyek, belső oktatás, alaposan előkészített hivatalos debüt, majd általános szórakoztatóipari karrier) évtizedekkel később pedig egy-az-egyben vették át a koreai ügynökségek, akik ezzel a recepttel tették globális jelenséggé a K-Pop-ot.

DÉL-KOREA ÉS A K-POP

kattun.jpg

A több évtizedes sikersztorinak azonban súlyos árnyoldalai is vannak. Az ügynökségéhez szerződött ifjoncokkal (avagy korukból adódóan sokszor inkább a szüleikkel) szigorú, az életük minden területére kiterjedő szerződéseket íratott alá, amelyekből nem igazán volt menekvés. A kiugrani kívánó, vagy akár a szerződés lejárta után máshol próbálkozó énekeseket ellehetetlenítették: elég volt egy célzás arra, hogy egy adott tévéműsorba, magazinba nem küldenek több Johnny's előadót, ha valaki olyan szerepelhet ott, akit ők nem szeretnének, és máris feketelistára került az illető, de ugyanez volt a helyzet a rivális ügynökségek fiúcsapataival is. Ha pedig az előadók közül valaki szembement a cég etikai kódexével (akár egy engedély nélküli párkapcsolattal), akkor jött a nyilvános megszégyenítés és bocsánatkérés, amire az egyik legfrissebb példa a SMAP tagjainak 2016-os kiugrási próbálkozása és az azt követő, hónapokig elhúzódó botrány volt.

kismyft2.jpg

De Kitagawa nem csak a szórakoztatóiparban, hanem azon túl is érvényesítette a befolyását: amikor bírósági ügy lett a fiatal fiúkkal való szexuális visszaéléseiről szóló, hosszú évek óta terjedő híresztelésekből és több forduló után a bíróság megállapította, hogy jó eséllyel megalapozottak voltak a vádak, ennek nem alaposabb nyomozás lett az eredménye, mindössze annyi, hogy az ügyet megíró újságoknak így kevesebb kártérítést kellett fizetniük hitelrontásért...

arashi.jpg

De az utóbbi években nem csak az egyre jobban megszaporodó botrányok tépázták meg erősen a cég hírnevét, hanem egyébként is megingott a pozíciójuk. Ebben benne volt az is, hogy Kitagawa amennyire forradalmi volt annak idején, annyira merev és konzervatív lett később és ahelyett, hogy kihasználta volna az internet és a digitalizáció lehetőségeit, foggal-körömmel harcolt ellenük. A hozzájuk tartozó csapatoknak bő két évvel ezelőttig nem volt normális weboldala, a social media használatról mindenki le volt tiltva, és nem csak a videókat, de az ügynökség előadóit ábrázoló képeket is töröltették az internetről, sőt, még az online lemezboltoknak is megtiltották, hogy feltöltsék a CD és DVD borítókat. Emellett a média teljes átalakulása miatt a teljhatalmú befolyásuk is megszűnt és mire észbe kaptak, már a múlté volt a több évtizedes monopóliumuk. Az egyik oldalról a K-Pop előretörése, másik oldalról pedig a pár év alatt Johnny's szintre nőtt hazai LDH ügynökség csapatai bontották le az egykori egyeduralmat. Igaz, még ezzel együtt is simán övék az első hely, az elmúlt pár évben pedig, jó eséllyel a most a cég vezetését is átvevő fiatalabb menedzserek hatására, már beindult a modernizáció, de kérdés, hogy ez mire lesz elég, mennyire tudják megreformálni Johnny Kitagawa évtizedek óta regnáló szórakoztatóipari birodalmát és kikormányozni azt az egyre növekedő gödörből.

szerző: Frank Olivér (soundofjapan.hu / infinitebeat.hu)

(Johnny Kitagawa kép forrás: kyodonews.net)

Four Leaves:

Hikaru Genji:

KAT-TUN

Kis-My-Ft2

Arashi

King & Prince

https://recorder.blog.hu/2019/07/11/elhunyt_johnny_kitagawa_a_nemzetkozileg_is_nagy_hatasu_japan_zeneipari_mogul
Elhunyt Johnny Kitagawa, a nemzetközileg is nagy hatású japán zeneipari mogul
süti beállítások módosítása